نرخ‌های جدید جرایم رانندگی از اول دی‌ماه در کشور اجرایی می‌شود

توقیف خودروی رانندگان دارای جریمه میلیونی

اگر شما هم از آن دسته رانندگانی هستید که فهرست بلند‌بالایی از جریمه‌های رانندگی پرداخت نشده دارید و اعتقادی به پرداخت بموقع قبض جریمه‌تان ندارید، توصیه می‌کنیم قبض جریمه‌تان را زود پرداخت کنید چرا که براساس قانون جدید جرایم رانندگی از این پس در صورت عدم پرداخت بموقع جریمه‌ها، علاوه بر 2 برابر شدن مبالغ آن، خودرویتان نیز تا زمان تسویه کامل جریمه‌ها در توقیف پلیس خواهد ماند.
کد خبر: ۴۴۳۵۳۳

این هشدار رئیس پلیس راهور ناجا به رانندگان متخلفی است که در پرداخت به موقع قبض‌های جریمه‌شان کوتاهی کرده و فهرست بلندی از جریمه‌های میلیونی دارند.

به گزارش «جام‌جم»، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری روز گذشته خود که به منظور تشریح جزئیات اجرای مرحله دوم قانون جدید جرایم رانندگی در کشور برگزار شده بود، گفت: هر چند در قانون جدید جرایم رانندگی مهلت پرداخت جریمه‌ها از یک ماه به 2 ماه افزایش یافته است، اما در مقابل اگر راننده‌ای تا 4 ماه نسبت به پرداخت جریمه معوق خود اقدام نکند، ارائه تمامی خدمات خودرویی به وی در سامانه پلیس متوقف می‌شود.وی تاکید کرد: اگر میزان جرایم رانندگی شهروندان به یک میلیون تومان برسد، خودرو تا زمان پرداخت جریمه توقیف می‌شود.

هشدار به رانندگان پرخطر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی پس از گذشت 40 سال، از اجرای مرحله دوم قانون جدید جرایم رانندگی از اول دی‌ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: با اجرای مرحله اول قانون جدید اخذ جرایم رانندگی در کشور طی 7 ماهه امسال 2/12 درصد معادل 1846 نفر در تصادفات رانندگی کمتر کشته شدند.

سردار مومنی با تاکید بر این ‌که قانون قبلی جرایم رانندگی در کشور صرفا جریمه محور بود در حالی که قانون جدید از بازدارندگی بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: در قانون جدید جرایم رانندگی تمرکز عمده پلیس روی 20 تخلف حادثه‌ساز رانندگی است و علاوه بر افزایش سقف جریمه‌ها موارد دیگری از جمله توقیف خودرو، نمره منفی، ضبط و ابطال گواهینامه برای رانندگان متخلفی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این‌ که براساس قانون جدید جرایم رانندگی 170 مورد تخلفات مورد بازنگری مجدد قرار گرفته است، درخصوص مبلغ جریمه برخی تخلفات عمده‌ای که رانندگان مرتکب آن می‌شوند، توضیح داد: رانندگی در حالت مستی یا با مصرف مواد روانگردان 200 هزار تومان، حرکات نمایشی و مارپیچ 100 هزار تومان، تجاوز از سرعت مجاز 100 هزار تومان، سبقت غیرمجاز 100 هزار تومان، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها 100 هزار تومان، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی 50 هزار تومان و نبستن کمربند ایمنی 30 هزار تومان جریمه دارد.

سردار مومنی در پاسخ به این پرسش که درآمد حاصل از افزایش مبالغ جریمه‌های رانندگی به کدام دستگاه‌ها و سازمان‌ها اختصاص خواهد یافت، توضیح داد: تاکنون تمامی مبالغ جرایم رانندگی به حساب خزانه واریز می‌شد، اما براساس قانون بودجه، سال آینده قرار است 20 درصد مبلغ جریمه به‌حساب صندوق دیه، 60 درصد در راه‌های برون‌شهری برای رفع نقاط حادثه‌خیز در اختیار وزارت راه و به همین میزان در راه‌های درون‌شهری برای توسعه معابر و بهسازی آن در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار بگیرد.

به گفته وی، 15 درصد این درآمدها برای ایجاد سامانه‌های هوشمند و تجهیزات ترافیکی در اختیار پلیس راهور و 5 درصد نیز برای فرهنگسازی عمومی در خصوص حمل و نقل و ترافیک اختصاص خواهد یافت.

شماره‌گذاری روزانه 1000 خودرو در تهران

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مرگ سالانه یک میلیون و 300 هزار نفر در جهان بر اثر حوادث رانندگی که 23 هزار نفر آنها سالانه در تصادفات رانندگی کشورمان جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در ابتدای دهه 80 حدود 4 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کردند در حالی که این تعداد هم‌اکنون به 14میلیون دستگاه خودرو رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده تعداد خودروهای کشور 2 برابر شود.

سردار مومنی از شماره‌گذاری روزانه 1100 دستگاه خودروی جدید در تهران خبر داد و تاکید کرد: اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، کلانشهرهای کشور تبدیل به پارکینگ بزرگی خواهند شد و در صورتی که برای ایمن‌سازی جاده‌های کشور اقدامات جدی انجام نشود، وضعیت راه‌ها هر روز ناایمن‌تر می‌شود.

برخورد با اشتباه افسران در صدور جریمه

این‌طور که رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید یکی از ویژگی‌های قانون جدید این است که علاوه بر این‌ که وظایف رانندگان مشخص شده به رعایت حق و حقوق آنها نیز توجه ویژه‌ای شده است. به عنوان نمونه براساس قانون، تمام افسران راهور موظف هستند نهایت دقت را هنگام اعمال قانون و جریمه‌کردن رانندگان متخلف داشته باشند.

سردار مومنی با اشاره به این‌ که شهروندان می‌توانند در صورت داشتن اعتراض به جریمه صادر شده توسط افسر راهور اعتراض کنند، تصریح کرد: شهروندان در صورتی که به جریمه خود اعتراض دارند یا معتقدند افسر راهنمایی و رانندگی در صدور قبض جریمه‌شان عدالت را رعایت نکرده، می‌توانند برای رسیدگی به مرکز اجرائیات راهور مراجعه کنند و در صورتی که افسر مورد نظر گزارش خلاف داده باشد با مامور متخلف برخورد خواهد شد.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها