رژیم صهیونیستی ناچار شد برای رسیدن به گلعاد شالیط، یکهزار اسیر فلسطینی را از زندان‌هایش آزاد کند

جشن آزادی اسرا در سرزمین فلسطین

آزادی صدها اسیر فلسطینی ضمن این‌که پیروزی بزرگی را برای جنبش مقاومت اسلامی (حماس) رقم زد، خانواده‌های فلسطینی را در سراسر جهان غرق در شادی و سرور کرد. روزگذشته در نخستین مرحله اجرای توافق‌نامه تبادل اسرا که به میانجیگری مصر بین حماس و رژیم صهیونیستی امضا شد، بیش از 400 اسیر فلسطینی آزاد شدند و در مقابل گلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی نیز نزد خانواده‌اش بازگشت.
کد خبر: ۴۳۵۸۱۱

به گزارش ایسنا، نخستین مرحله از این تبادل با حرکت 3کاروان از اسیران فلسطینی به سوی کرانه‌باختری آغاز شد. در مقابل گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی نیز به مقر سازمان اطلاعات مصر در قاهره منتقل و سپس از آنجا به تل‌آویو برده شد. نخستین کاروان اسیران فلسطینی از زندان کتسیعوت در شهر نقب حامل 96 اسیر فلسطینی به‌سمت زندان عوفر در کرانه باختری حرکت کرد.

کاروان دوم حامل 334 اسیر فلسطینی نیز کمی بعد به گذرگاه کرم ابوسالم در مرزهای مشترک با مصر در جنوب سرزمین‌های اشغالی رفت . بقیه اسیران فلسطینی از جمله 27 اسیر زن نیز از زندان شارون در مرکز اراضی اشغالی به سمت ایست بازرسی نظامی در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانه باختری به حرکت درآمدند.

با آغاز مبادله اسرا که تحت نظارت سازمان ملل و نمایندگان فلسطینی ، مصر و رژیم صهیونیستی انجام شد، شادی و سرور سراسر مناطق نوار غزه را فرا گرفت. همسر اسیر سالم ابوشاب، از شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه گفت:‌ پس از این‌که سال‌های سال را در تاریکی و ظلمت سپری کردیم هم‌اکنون زندگی ما را نور و روشنایی فرامی‌گیرد. وی که همسرش بیش از 26 سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده بود، افزود :از خوشحالی سر از پا نمی‌شناسم و از 2 هفته پیش تاکنون برای آزادی همسرم لحظه‌شماری می‌کنم. فخری البرغوثی و نائل البرغوثی 2 نفر از قدیمی‌‌ترین اسیران فلسطینی هستند که پس از 33سال اسارت دیروز آزاد شدند.

روز گذشته مراسمی در غزه با حضور اسماعیل هنیه نخست وزیر و حدود 200 شخصیت دولتی و پارلمانی حماس و فرماند‌هان گردان‌ها و نیروهای فلسطینی به مناسبت آزادی اسرا برگزارشد . بنا به برخی از گزارش ها ،200 هزار نفر در این مراسم حضور داشتند .

به گزارش فارس، صبح دیروز اتوبوس‌های حامل اسرای فلسطینی 163 نفر از آنها را وارد گذرگاه رفح کردند و 40 نفر نیز به خارج از اراضی فلسطینی انتقال یافتند . 15 نفر از این تعداد به دوحه و 15 نفردیگر به دمشق و 10 نفر نیز به آنکارا تبعید شدند. بنا به گزارش شبکه الجزیره باقی اسرا تا 2 ماه دیگر آزاد خواهند شد.

اظهار نظر مقامات فلسطینی

از سوی دیگر موسی ابو مرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی رفع محاصره غزه و عدم هدف قرار دادن اسرای آزاده را نیز دربر می‌گیرد. به گزارش فارس، وی در اظهاراتی گفت: هنگام صحبت از محاصره غزه تنها بهانه اسرائیلی‌ها شالیط بود؛ توافقاتی در این باره با میانجی‌ آلمانی صورت گرفت و در مذاکرات اخیر تبادل اسرا نیز بر آن تاکید شد. وی همچنین گفت که تبادل اسرا تضمینی برای عدم هدف قرار دادن اسرای آزاد شده است همچنان که برخی شروط امنیتی نیز برای اسرای آزاده ساکن کرانه باختری قرار داده شده است، از جمله این‌که در نزدیک‌ترین مرکز پلیس تعهد بدهند و تا مدت‌زمان مشخصی از استان‌های محل سکونت خود خارج نشوند.

وی همچنین تصریح کرد: این مبادله اسرا بنا به اذعان دشمن، اسرائیل را در برابر حماس به زانو درآورد و بسیاری از محدودیت‌ها و ضوابط اسرائیل برای آزادی اسرا را شکست، از جمله این‌که اسرائیل به آزادی کسانی که دستشان به خون اسرائیلی‌ها آلوده شده بود و نیز اهالی قدس و ساکنان اراضی اشغالی سال 1948 که خط قرمز اسرائیل بود، راضی شد. وی در ادامه تصریح کرد که به خاطر عدم آزادی مروان البرغوثی از رهبران حماس، احمد سعدات دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و نیز ابراهیم حامد، حسن سلامه، عباس السید و عبدالله البرغوثی و ... ناراحت هستیم.

محمودعباس هم در مراسم استقبال از اسیران فلسطینی آزاد شده در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله از توافق این تشکیلات با رژیم صهیونیستی برای آزادی گروهی دیگر از فلسطینی‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی در این مراسم که از تلویزیون فلسطین پخش شد، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که شما اسیران عزیز سالم به کشور و میان خانواده خود برگشتید، پس از آن‌که مدتی به زور از آنها دور شده بودید، چرا که در راه میهن خود جهاد کرده بودید. در همین مراسم حسن یوسف، از رهبران ارشد حماس در سخنانی با ابراز خوشحالی از آزادی اسیران فلسطینی عنوان کرد: ما از آزادی فلسطینیان بسیار خوشحالیم، ولی هنوز از این‌که همه فلسطینیان آزاد نشده‌اند، ناراحتیم و همان‌گونه که محمودعباس گفت تا آزادی همه فلسطینی‌ها راضی و خشنود نخواهیم بود.

سربازی پرهزینه

گلعاد شالیط (25 ساله) که روز گذشته به مناسبت آزادی‌اش، از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک‌باره به عالی‌ترین درجه‌ نظامی ارتقا یافت، سربازی پرهزینه‌ برای این رژیم بود. یک بار رژیم صهیونیستی به منظور آزادی او جنگی سنگین را علیه مردم غزه به راه انداخت که جز ناکامی و خسارت‌های کلان نظامی و سیاسی در سطح بین‌المللی برای این رژیم حاصلی نداشت و اکنون نیزبه دلیل فشارهای داخلی و سرسختی نیروهای مقاومت فلسطینی در نهایت مجبور شد بیش از 1000 اسیر فلسطینی را آزاد کند تا بتواند شالیط را به خانه‌اش برگرداند.

روز گذشته پس از آن‌که مقامات مصری شالیط را از حماس تحویل گرفته و به اسرائیلی‌ها تحویل دادند بلافاصله وی به پایگاه هوایی «تل نوف» نزدیکی تل‌آویو، منتقل شد. شالیط 28 آگوست 1986 در نهاریا از شهرهای شمالی سرزمین‌های اشغالی به دنیا آمد و درسال 2006 در عملیات کرم شالوم توسط گردان‌های عزالدین قسام وابسته به جنبش حماس و گردان‌های ناصر صلاح‌الدین وابسته به کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین به اسارت رزمندگان مقاومت فلسطین درآمد. ارتش اسرائیل با وجود داشتن امکانات نظامی گسترده پس از گذشت ۵ سال نتوانست کم‌ترین اطلاعاتی از محل اختفای شالیط به دست آورد و این ناکامی ضربه سختی را بر نیروهای امنیتی و ارتش و دولت صهیونیستی وارد کرد. روزگذشته شالیط در اولین مصاحبه تلویزیونی خود با رسانه‌های مصر گفت مدت زمان بسیاری است که با شخصی ملاقات نداشته، اما نیروهای امنیتی حماس با وی طی این سال‌ها رفتار خوبی داشتند.

به گزارش شبکه الجزیره قطر، مراسم استقبال از این سرباز صهیونیست از بیم اقدامات راستگرایان افراطی بسیار ساده و مختصر برگزارشد.

در این مراسم گروهی از مسوولان نظامی رژیم صهیونیستی و خانواده شالیط حضور داشتند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز شخصا از او استقبال کرد. به گزارش ایرنا، شبکه خبری «فرانس 24» دیروز در گزارشی تحلیلی از تبادل اسرا اعلام کرد این اقدام، شکاف درونی رژیم اسرائیل را بیشتر آشکار ساخت. این شبکه مبادله 1000 فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی با گلعاد شالیط را یک پیروزی برای حماس و عجز برای رژیم صهیونیستی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها