3 اثر مستند ـ داستانی، از تولیدات مرکز سیمافیلم به ‌نخستین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم ارسال شد.
کد خبر: ۴۳۴۲۵۴

آسمان سیاه شب، مستر ترات و 116 روز نوفل لوشاتو آثاری هستند که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.«آسمان سیاه شب»نخستین مستند ایرانی است که به صورت تخصصی به بیماری آلزایمر می‌پردازد.

پروین‌‌دخت یزدانیان بازیگر نقش بیادماندنی «بی‌بی» درمجموعه تلویزیونی قصه‌های مجید که مبتلا به بیماری آلزایمر است، پس از سال‌ها در آسمان سیاه شب بازی کرده و گروهی از بازیگران سینما به عنوان راوی در کنار وی در فیلم حضور دارند. بخش دیگری از این فیلم روخوانی داستان کوتاه آسمان سیاه شب نوشته جرمی کین با ترجمه مژده دقیقی است.

مسعود رایگان، سهیلا رضوی، وحید جهانمیری و باران کوثری به عنوان بازیگر هنرنمایی کرده‌اند و آتنه فقیه‌نصیری، مهدی صفوی، فریده صابری و فریده سپاه‌منصور به عنوان راوی این اثر حضور داشته‌اند.

همچنین ارد عطارپور (تهیه‌کننده)‌، مانی هاشمیان (موسیقی)‌، محمد افسری (تصویربردار)‌، سودابه خسروی (طراح گریم) و جاوید خوشدل (صدابردار)‌ در تهیه این فیلم همکاری کرده‌اند.

«مستر ترات» هم نام فیلمی است که به استناد اسناد تاریخی مربوط به ماجرای شهریور 1320 در ایران بازسازی شده است، این اثر به نقش فعال آلن چارلز‌ترات، افسر اطلاعاتی سفارت بریتانیا در ایران، برای ظهور پهلوی دوم می‌پردازد.

محمد ساربان (در نقش مستر ترات)، میرطاهر مظلومی، محمد اسکندری، مرتضی ضرابی، افشین کتانچی، شهرام عبدلی، لیلا شوقی و محمد علیخانی بازیگرانی هستند که برای به تصویر کشیدن این داستان مقابل دوربین رفته‌اند.

فیلم مستر ترات به کارگردانی احمد شهروان و تهیه‌کنندگی احمدرضا دارستانی فراهانی در گروه اجتماعی مرکز سیمافیلم تهیه و تولید شده است.

116 روز نوفل لوشاتو هم عنوان مستندی است که با محاصره خانه حضرت امام خمینی(ره) در نجف و فشاری که بعثی‌ها وارد می‌کنند تا رابطه حضرت امام با اطرافیانش قطع شود، آغاز می‌شود و پایان آن ورود پیروزمندانه امام به ایران در 12 بهمن 57 است.

این فیلم 116 روز اقامت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو (دهکده‌ای در کشور فرانسه) را در دوران طولانی هجرتشان به تصویر می‌کشد.

در این مستند با شاهدان داخلی و خارجی صحبت شده است و همچنین بخشی از تصویربرداری نیز در فرانسه انجام شده است.

علاوه بر این دست‌اندرکاران دولت وقت کارتر، ریچارد مورفی، تعدادی از کارکنان سفارت وقت آمریکا در تهران، محافظ‌ شاه، وزیر خارجه وقت انگلیس، وزیر انرژی وقت انگلیس، رئیس‌جمهور وقت فرانسه و هلموت اشمیت صدر‌اعظم آلمان از جمله کسانی هستند که در این مستند با آنها گفت‌وگو شده است.

عوامل دست‌اندرکار ساخت این اثر مستند ـ داستانی عبارتند از: فرشاد اکتسابی: کارگردان، پدرام علی‌زاده (دستیار کارگردان)‌، فریور معیری (گریمور)‌ و احمد گلریز (طراح صحنه)‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها