مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به آمادگی چین برای دریافت گاز ایران از منطقه کشمیر پاکستان از وصول بیش از 4.5 میلیارد دلار بدهی‌های نفتی هند به کشورمان خبر داد و گفت: با ورود LNG سبد صادرات انرژی ایران متنوع می‌شود.
کد خبر: ۴۲۵۰۳۴

به گزارش مهر، سید محسن قمصری امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حصول بدهی‌های نفتی هند با تاکید بر اینکه براساس توافق دو کشور پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی بدهی های نفتی پالایشگاه‌ های این کشور آسیای صفر شد و گفت: تا جمعه 4 شهریور (26 اوت 2011 میلادی) حجم وصول بدهی ‌های نفتی از پالایشگاه‌های هند از مرز 4.2 میلیارد دلار عبور کرده است و پیش بینی می‌شود که به زودی این حجم به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیر امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه با توجه به حل مشکلات دریافت بدهی‌های نفتی صادرات نفت ایران به هند ادامه می‌یابد، تاکید کرد: ‌با وصول 5 میلیارد دلار بدهی دیگر مبلغی به عنوان بدهی از پالایشگاه ‌های هندی وجود ندارد تا اینکه سر رسیدن محموله‌های صادر شده فرا برسد.

این مقام مسئول همچنین با رد وجود بدهی‌های نفتی چین به ایران، اظهار داشت: در حال حاضر روند صادرات نفت ایران به چین عادی بوده و مشکلی در دریافت مطالبات از این کشور آسیایی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر مخالفان و موافقانی برای ایجاد و توسعه صنعت LNG در سطح وزارت نفت وجود دارد ، اظهار داشت: صادرات گاز از طریق خط لوله در فواصل 3 تا 5 هزار کیلومتری هم دارای فاکتورهای اقتصادی و اهداف سیاسی است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت از آمادگی چین برای خرید گاز طبیعی ایران در منطقه کشمیر پاکستان و در ارتفاعات 7 هزار کیلومتری بالاتر از سطح دریا خبر داد و افزود: وسعت یک خط لوله نمی‌تواند معیار تعیین کننده‌ای در اقتصاد خطوط لوله صادرات گاز ایران باشد.

قمصری با یادآوری اینکه ایران با ساخت خط لوله پرشین قصد دارد گاز فازهای پارس جنوبی را از مسیر ترکیه به دریای مدیترانه ، ایتالیا و سپس کشورهای اروپایی منتقل کند، تاکید کرد: اگر شرایط سیاسی اجازه بدهد امکان انتقال گاز فاز پارس جنوبی وجود دارد زیرا اکثر کشورهای اروپایی به دنبال خروج از انحصار گاز روسیه هستند.

وی از گازهای پارس جنوبی به عنوان رقیب صادرات گاز روسیه یاد کرد و بیان داشت: ساخت واحدهای تولید کننده LNGهم برای ایران یک مزیت اقتصادی به شمار می‌رود زیرا منجر به متنوع سازی سبد صادراتی انرژی کشور می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تمایل هند برای خرید گاز طبیعی ایران از دو مسیر خشکی و دریایی افزود: یکی از مسیرهای صادرات گاز طبیعی به هند خط لوله صلح بوده ضمن آنکه هند اخیراً درخواستی مبنی بر دریافت گاز طبیعی ایران از مسیر زیر بستر اقیانوس هند را هم مطرح کرده است.

قمصری با اعلام اینکه با وجود ساخت خط لوله گاز دریایی در عمق سه هزار متری بستر اقیانوس به نظر اقتصادی نمی رسد اما هند معتقد است با حذف پرداخت هزینه ترانزیت گاز به پاکستان ساخت این خط لوله دریایی هم توجیه فنی و اقتصادی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها