کاهش ارزش سهام بانک‌ها باعث شد تا ارزش شاخص‌های بازارهای بورس در کشورهای اروپایی و آمریکا به شدت سقوط کند.در حالی که معاملات روز چهارشنبه 10 اوت با نگرانی همراه بود، همه نگاه‌ها به اخباری بود که از فرانسه می‌رسید.
کد خبر: ۴۲۱۳۸۹

گزارش ها حاکی است پس از یک روز بهبود نسبی در بازار بورس نیویورک، بار دیگر شاخص های سهام در بازار بورس با کاهش روبرو شده و هراس از سقوط بیشتر بازار دوباره بازگشته است.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه و در پایان ساعت کاری بازار بورس، چهار درصد کاهش در شاخص بازار بورس گزارش شد. کارشناسان می گویند بازار در حال حاضر به سمت اهداف کوتاه مدت حرکت می کند و به همین دلیل نوسان زیادی نشان می دهد.

در پایان ساعت کاری بورس در روز چهارشنبه، شاخص داوجونز چهار و نیم درصد کاهش داشت، «اس اند پی» هم همین مقدار کاهش را گزارش کرده و «نسدک» هم حدود چهاردرصد کاهش داشته است.

دولت فرانسه این خبر را که ممکن است این کشور هم مانند آمریکا رتبه بالای اعتبار خود را از دست دهد تکذیب کرد. این کشور در حال حاضر رتبه AAA که بالاترین رتبه برای اعتبار کشورهاست را دارد.

از سوی دیگر بانک سوسیته ژنرال بعد از این که ارزش سهامش 20 درصد کاهش یافت، ناگزیر شد تا اعلام کند که از نظر مالی تحت فشار نیست.

ارزش کاک، مهمترین شاخص بورس فرانسه پنج و نیم درصد کاهش یافت، در حالی که کاهش ارزش فوتسی، شاخص اصلی بورس لندن سه درصد بود.

شاخص فوتسی در پایان معاملات با 158 واحد کاهش به 5007 رسید و این شاخص 41 میلیارد پوند از ارزشش کاسته شد. در 9 روز کاری گذشته که سهام در بازار بورس لندن معامله شده است، فوتسی 15 درصد ارزش خود را از دست داده است.

شاخص اصلی بورس ایتالیا هم شش و هفت دهم درصد کاهش یافته است.

در پایان معاملات بورس فرانسه قیمت سهام بانک سوسیته ژنرال با 14 و هفت دهم درصد کاهش معامله شد.

به تبع سقوط ارزش سهام بانک سوسیته ژنرال، دیگر بانک ها هم با مشکل روبرو شدند و ارزش سهام بانک کی بی دبلیو هم نزدیک به پنج درصد کاهش داشت. بانک آف امریکا هم حدود 10 درصد سقوط ارزش سهامش را شاهد بود.

قیمت سهام بانک ها در بریتانیا هم به شدت کاهش یافته است. ارزش سهام بانک بارکلیز هشت و هفت دهم درصد، رویال بانک آف اسکاتلند، هفت و سه دهم درصد و اچ اس بی سی، پنج و سه دهم درصد کاهش یافته است.

مشکل بدهی کشور‌ها بیشترین تاثیر را بر بانک‌ها گذاشته است و هیچکدام از بانک‌ها نمی‌توانند از تبعات این مسئله فرار کنند و حتما با کاهش ارزش روبرو خواهند بود.

اوضاع مشوش بازار بورس در روز چهارشنبه پس از بهبود نسبی بازار سهام در روز سه شنبه بود. بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد نرخ بهره را تا میانه سال 2013 ثابت نگه می دارد که این اعلام باعث آرام شدن بازار و بالا رفتن شاخص بازار بورس شده بود.

بازارهای بورس جهانی که روز دوشنبه بدترین روز خود از زمان رکود اقتصادی سال 2008 تجربه می کردند، روز سه شنبه به آرامش نسبی رسیدند.

اعتبار فرانسه

اخبار احتمال مشکلات مالی برای بانک سوسیته ژنرال فرانسه باعث مشوش شدن بازار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صاحبان و مدیران بانک سوسیته ژنرال احتمال نگرانی را رد کرده و می گویند این بانک در سلامت کامل مالی است و هیچ مشکلی ندارد.

پیشتر، نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه بعد از یک جلسه اضطراری کابینه گفت که این کشور صرف نظر از هر اتفاقی که در اقتصاد جهان رخ دهد، به اهداف خود برای کاهش کسری بودجه دست خواهد یافت.

دولت فرانسه دوباره روز 24 اوت اقدامات خود را برای کاهش کسری بودجه بررسی خواهد کرد.

نگرانی درباره بانک سوسیته ژنرال و دیگر بانک‌های فرانسوی هم به این خاطر است که این موسسات مالی به شدت با بحران بدهی کشورها، مخصوصا یونان درگیر هستند.

قیمت سهام بانک‌های دیگر فرانسه هم کاهش یافته است. سهام بانک کردیت اگریکول یازده و هشت دهم درصد و بانک بی ان پی پاریبا، نه و نیم درصد ارزانتر شده است.

تلاش دولت فرانسه برای حفظ اعتبار AAA توسط سه موسسه اصلی سنجش اعتبار مودیز، استاندارد اند پورز و فیچ تایید شده است.

اما لین گراهام تیلور، استراتژیست موسسه مالی رابوبنک می‌گوید بازارها حق دارند نگران کاهش رتبه فرانسه باشند. اوگفت: ما با نگاه به جنبه‌های زیربنایی، فکر می کنیم رتبه اعتبار فرانسه کاهش خواهد یافت.

در حالی که بازارهای سهام در ابتدای روز چهارشنبه آرام تر بود، دولت ایتالیا که بدهی‌هایش این اواخر باعث نگرانی شده است، توانست شش و نیم میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی دوازده ساله با سود دو و نه دهم درصد به فروش برساند. سود این اوراق قرضه بسیار کمتر از ماه پیش است که ایتالیا ناگزیر شد همین اوراق قرضه را با سود سه و 67 صدم درصد به فروش برساند.

رسانه های ایتالیا گزارش داده اند که سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر این کشور قرار است پنجشنبه آینده با اعضای کابینه در جلسه ای درباره اقدامات این کشور برای کاهش کسری بودجه تصمیم گیری کند.

پیشتر سیلویو برلوسکنی و جولیو ترمونتی، وزیر اقتصاد ایتالیا با تجار و رهبران اتحادیه های کاری درباره این اقدامات صحبت کردند. این اقدامات قرار است جدی بودن دولت را برای کاهش میزان کسری بودجه هنگفت این کشور نشان دهد.

در عین حال روی آوردن سرمایه گذاران به خرید طلا باعث شد تا قیمت طلا به 1779 دلار و چهارده سنت برسد که رکوردی تازه برای این فلز گرانبهای پایه است.

علاقه سرمایه گذاران به خرید فرانک سوئیس هم به افزایش ارزش این پول منجر شد تا حدی که مقامات سوئیس اعلام کردند برای کاهش ارزش این پول اقدام خواهند کرد.

افزایش ارزش این پول باعث شده صادرکنندگان سوئیسی با مشکل روبرو شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها