جشنواره آموزش شهروندی تا 9 مرداد در بوستان آزادگان برپاست

جایی ‌برای ‌آموزش‌های ‌شهروندی

اگر در یک بعدازظهر دم‌کرده تابستانی حوصله‌تان از خانه‌نشینی سر رفته و هیچ راهی برای پرکردن اوقات فراغت اهل خانه به ذهنتان نمی‌رسد، اگر رفتن به پارک، سینما، مرکز خرید و... برایتان تکراری شده، اگر وقت و پول لازم برای شرکت در کلاس‌های آموزشی را ندارید و... ما جایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که نه‌تنها با رفتن به آنجا می‌توانید برای چند ساعتی هم که شده اوقات فراغت اعضای خانواده را پر کنید بلکه ضمن گذراندن اوقاتی شاد و مفرح همراه با تفریح و سرگرمی با حضور در کارگاه‌های آموزشی که برای شرکت در آنها لازم نیست هیچ هزینه‌ای بپردازید این امکان برایتان فراهم می‌شود که هر آنچه لازم است تک‌تک اعضای خانواده از بچه‌ها گرفته تا والدین درباره حقوق شهروندی و وظایف و تکالیف شهروندان نسبت به شهر و زندگی شهری بدانند را کاملا رایگان فرا بگیرید.
کد خبر: ۴۱۸۴۱۲

بوستان 110 هکتاری آزادگان در جنوب شرقی پایتخت که تابستان‌ها میزبان شب‌نشینی‌های خانواده‌های تهرانی است، این روزها محل برگزاری جشنواره آموزش‌های شهروندی است.جشنواره آموزش‌های شهروندی از 9 تیر تا 9 مرداد همه‌روزه از ساعت 16 تا 21 با شعار بازی، تفریح، آموزش و با هدف ترویج فرهنگ شهرنشینی، نهادینه‌کردن الگوهای صحیح رفتاری در زندگی شهری، اصلاح نگرش‌های شهروندان و اثربخشی بیشتر آموزش‌های شهروندی در بوستان آزادگان پذیرای خانواده‌هاست.‌این جشنواره در قالب 30 غرفه آموزشی شامل 22 غرفه برای شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران و همچنین غرفه‌های آموزشی سازمان‌های خدماتی زیرمجموعه شهرداری مانند سازمان آتش‌نشانی، سازمان مدیریت بحران تهران، سازمان مدیریت پسماند، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و... فعالیت می‌کند.ما هم برای این که از حال و هوای برگزاری این جشنواره باخبر شویم در یکی از روزهای گرم تابستان راهی بوستان آزادگان می‌شویم.‌فراوانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان بازدیدکننده از جشنواره‌ جایی برای سوزن‌انداختن در این بوستان 110 هکتاری باقی نگذاشته است.

دهکده کودکان توانمند ایرانی

اینجا دهکده کودکان توانمند ایرانی است. کودکانی که به‌همراه والدینشان از این دهکده دیدن می‌کنند، یاد می‌گیرند که به عنوان یک شهروند چه وظایف و تکالیفی نسبت به شهری که در آن زندگی می‌کنند دارند و سپس به عنوان یک شهروند مبلغ این وظیفه را هم دارند که دوستان، همکلاسی‌ها، فامیل، آشنا و حتی والدینشان را هم از این وظایف مطلع کنند.

اهمیت فضای سبز در زندگی شهری با توجه به وضعیت نگران‌کننده آلودگی هوا و ترافیک در کلانشهرهایی مانند تهران و ضرورت حفظ و نگهداری از آن موضوع دیگری است که به این کودکان آموزش داده می‌شود.حالا که حوصله کرده‌اید و تا اینجا یکی‌یکی غرفه‌های نمایشگاه را دیده‌اید خوب است یادی هم از دوران کودکی‌تان بکنید. اگر هم که کودکی به همراه دارید پس پیشنهاد مخصوص ما بازدید از غرفه شهر بادبادک‌هاست. شادی و نشاطی که دختران و پسران بازدیدکننده از این بخش نمایشگاه دارند اینجا را به یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌ها تبدیل کرده است. اینجا بچه‌ها با کاغذهای رنگی که روی آنها پیام‌های آموزش شهروندی نوشته شده می‌توانند بادبادک بسازند بعد هم نامه‌ای برای خدا بنویسند و به بادبادک‌ها بچسبانند و آن را در آسمان به پرواز دربیاورند.

شهری برای آموزش ترافیک

صدای خنده‌های شاد و کودکانه که از داخل یکی از چادرها به گوش می‌رسد کنجکاومان می‌کند برای این که ببینیم داخل چادر چه خبر است.یک محوطه وسیع که داخل آن به صورت یک شهر ترافیکی کوچک طراحی شده است.

روی دیوارها تا چشم کار می‌کند تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده است، نقاشی‌هایی که با موضوع ترافیک و آلودگی‌ هوا، حمل و نقل عمومی، خودروهای تک‌سرنشین، تصادف و... توسط بچه‌ها کشیده شده و روی دیوارها چسبانده شده، زیبایی خاصی به فضای داخل چادر داده است. چراغ‌های راهنمایی، خط‌کشی عابر پیاده، تقاطع‌ها، دور برگردان و ماشین‌های کوچکی که بچه‌ها سوار آن می‌شوند و با طی‌مسافت کوچکی درون چادر با علائم راهنمایی و رانندگی هم آشنا می‌شوند. کمی آن‌طرف‌تر یکی از مربیان نحوه عبور از خیابان با توجه به رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی را برای تعدادی از بچه‌ها توضیح می‌دهد.مهم‌ترین محور آموزشی در غرفه پارک آموزش کودک، آشنایی بچه‌ها با تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و کارکردهای آنهاست. خانم رسول‌زاده برایمان توضیح می‌دهد که در این غرفه بچه‌ها با توجه به سن‌شان تفاوت میان اشکال دایره، مثلث و... را در تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی آموزش می‌بینند.البته قضیه در همین‌جا تمام نمی‌شود چرا که در پایان آموزش یک امتحان کوچک از بچه‌ها گرفته می‌شود و به‌ آنهایی که به خوبی از عهده این آزمون بر بیایند به عنوان تشویق کارت همیار پلیس داده می‌شود.

غرفه آتش‌نشان‌های داوطلب

غرفه آتش‌نشانی یکی از غرفه‌های شلوغ و پرطرفدار در جشنواره آموزش شهروندی است. داخل غرفه با تجهیزات و وسایل مخصوص امداد و نجات و ماموریت‌های آتش‌نشانی تزیین شده است. کودکان و نوجوانان از بازدیدکنندگان پروپاقرص این غرفه هستند. آنها با شور و اشتیاق فراوان از ماموران آتش‌نشانی که در غرفه حضور دارند می‌خواهند درباره نحوه کار با تجهیزات آتش‌نشانی برایشان توضیح دهند. آتش‌نشان‌ها هم با حوصله به پرسش‌های بچه‌ها درباره ماموریت‌ها و وظایف خودشان پاسخ می‌‌دهند.‌از ساعت 5 بعدازظهر به بعد دیگر، چه داخل غرفه و چه محوطه بیرونی آن جای سوزن‌انداختن نیست وقتی 8-7 نفر از خانم‌های آتش‌نشان داوطلب با حضور در این غرفه هر چیزی را که دانستن و یاد گرفتن آن برای بچه‌ها و خانواده‌ها درباره ایمنی خانه و افراد خانواده در برابر حوادث و آتش‌سوزی‌ها ضروری است را آموزش می‌دهند.

کتابخانه آموزش شهروندی

اگر اهل مطالعه هستید و خواندن کتاب را به خیلی از تفریحات و سرگرمی‌های دیگر ترجیح می‌دهید، بد نیست بدانید جشنواره آموزش شهروندی برای این نیاز شما هم برنامه مفصلی تدارک دیده است. برای این کار لازم است به غرفه شهرداری منطقه 21 سری بزنید.داخل غرفه تعدادی از بچه‌ها با مداد رنگی و کاغذهایی که در اختیارشان گذاشته شده مشغول نقاشی‌کردن هستند. کمی آن طرف‌تر پدرها و مادرها هم خودشان را سرگرم کرده‌اند. حتما می‌پرسید چطور؟ در یک بخش از غرفه شهرداری منطقه 21 کتابخانه‌ای طراحی شده که در آن انواع کتاب‌ها با موضوعات مرتبط با مسائل شهری و آشنایی با حقوق شهروندی و وظایف یک شهروند در زندگی شهری گنجانده شده است.‌والدین علاقه‌مند می‌توانند بامراجعه به این غرفه به هر میزان ساعت و دقیقه‌ای که تمایل دارند کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کرده و با نشستن روی صندلی‌های داخل غرفه همان جا کتاب انتخابی خود را مطالعه کنند. آقای سعیدی کارشناس این غرفه می‌گوید که اگر خانواده‌ها علاقه‌مند بودند مابقی کتاب را با فرصت بهتری بخوانند، می‌توانند آن را سفارش دهند تا در اسرع وقت و البته با قیمت پایین‌تر برایشان ارسال شود.

کارگاهی برای مقابله با زلزله

اگر به هر دلیل تاکنون این امکان را نداشته‌اید که با بهره‌گیری از روش‌های مذکور آگاهی خود را درخصوص خطر وقوع زلزله، اقدامات لازم برای ایمن‌سازی خانه و افراد خانواده هنگام وقوع زلزله و کارهایی که باید پس از زلزله انجام داد، بالا ببرید در جشنواره آموزش شهروندی این امکان برای شما فراهم شده که با مراجعه به غرفه سازمان مدیریت بحران شهر تهران، این خلأ را پر کنید. ‌کارشناسان مستقر در غرفه سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتظر شما هستند تا هر پرسشی که شما درباره زلزله، چگونگی آماده‌شدن شما و خانواده‌تان برای شرایط بحران، وسایلی که باید همراه داشته باشید، این که هنگام وقوع زلزله چه باید بکنید، این که پس از پایان زلزله چه کاری باید و چه کاری نباید انجام دهید، این که کدام نقاط خانه برای پناه‌گرفتن اعضای خانواده ایمن است و... پاسخ دهند. ‌حالا اگر در این بعدازظهر تابستانی حوصله‌تان حسابی سر رفته و هنوز هم جایی را برای گذران چند ساعتی از اوقات فراغت‌تان پیدا نکرده‌اید، بد نیست سری به جشنواره آموزش شهروندی در بوستان آزادگان بزنید، چون اینجا هم فال است و هم تماشا.

آموزش شهروندی، یک ضرورت

شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که شهروندی تا چه‌حد با شهرنشینی متفاوت است و همه افرادی که در یک شهر زندگی می‌کنند شهرنشین هستند، اما این‌که چه تعداد از آنها اصول و قواعد زندگی شهرنشینی را به عنوان یک‌شهروند رعایت می‌کنند هم پرسش مهمی است که پاسخ آن به نوعی 2 واژه شهرنشین و شهروند را از هم جدا می‌کند.‌ به همین دلیل است که مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، آموزش شهروندی را برای ساکنان کلانشهری مانند تهران یک ضرورت می‌داند. ‌محمد مشاری، تعریف مدیریت شهری از آموزش شهروندی را هرگونه اقدام و فعالیتی در راستای ارتقای دانش، توانمندی‌ها و بهبود رفتار شهروندان و ساماندهی اجزای سه‌گانه شهر یعنی روابط شهروندان با یکدیگر، مناسبات آنها با فعالیت‌های جامعه و ارتباطشان با مدیران شهری می‌داند. ‌وی از تصویب و نظارت بر اجرای دقیق برنامه‌های کلان آموزش شهروندی در شورای راهبری خبر داده و می‌گوید: اداره کل آموزش‌های شهرداری تلاش می‌کند از طریق آموزش‌های پیش‌بینی شده سلامت شهری، کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان نسبت به شهری که در آن ساکن هستند را ارتقا دهد.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها