پدر و مادرهای بی‌شماری از بی‌خوابی نوزادشان در طول شب، خسته و کلافه هستند و نمی‌دانند چرا نوزادان در طول شب نمی‌خوابند. براساس یک نظرسنجی که توسط موسسه ملی خواب صورت گرفته، 70 درصد از نوزادان و کودکان نوپا، مشکل الگوی خواب دارند، به طور کلی برخی از والدین بر این باورند که نوزاد ‌باید پس از تولد، در طول شب خواب باشد، برای یک نوزاد ممکن است، 5 ساعت خواب شبانه، یک شب کامل باشد.
کد خبر: ۴۱۴۶۳۰

بسیاری از نوزادان (نه همه آنها)‌ می‌توانند از نیمه شب تا ساعت 5 صبح بدون وقفه بخوابند (البته همیشه نیز این کار را نمی‌کنند)‌ و دیگر این‌که بعضی از نوزادانی که در طول شب می‌خوابند، ناگهان بیدار می‌شوند و این موضوع اغلب یک یا حتی 2 سال طول می‌کشد تا به الگوی خواب منظم در طول شب، عادت کنند. والدین ممکن است برای خواباندن نوزادی که چند بار در طول شب بیدار می‌شود، آسان‌ترین راه را انتخاب کنند که تکان دادن، شیر دادن یا پستانک گذاشتن در دهان اوست، اما روش‌هایی نیز وجود دارند تا والدین بتوانند الگوی منظم خواب را به کودکانشان بیاموزند.

آیا بیداری نوزادان برای تغذیه شب است؟

نوزادان با یکدیگر متفاوتند و برخی در طول شب زودتر از دیگران می‌خوابند (نکته جالب اینجاست که برنامه غذایی معمولا ربطی به این موضوع ندارد)‌. نوزاد شما ممکن است گرسنه باشد (به خاطر داشته باشید که هضم شیر مادر در کمتر از 2 ساعت صورت می‌گیرد)‌ یا ممکن است فقط بخواهد با شما باشد. نوزادانی که مادرانشان در طول هفته کار می‌کنند، اغلب برای تماس مجدد با مادر، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته، شیردهی بیشتری می‌خواهند. بسیاری از پزشکان تمایل دارند به شیر خوردن نوزاد، تنها از نقطه نظر تغذیه‌ای نگاه کنند، اما این تنها بخشی از داستان است. بعد از چند ماه اول، نوزاد شروع به انس گرفتن با پستان مادر می‌کند و شیر خوردن از آن بیش از آن‌که راهی برای ارضای گرسنگی و تشنگی باشد، بهانه‌ای برای دریافت آسایش، امنیت، گرما، نزدیکی و آشنایی می‌شود. بسیاری از متخصصان اطفال معتقدند پدر و مادر نباید اجازه دهند نوزاد بیش از 4 ساعت در شب بدون تغذیه بخوابد، البته اکثر نوزادان بیشتر مواقع از خواب بیدار می‌شوند.

خواب در کودکان زیر 2 سال

یک نوزاد به طور متوسط در یک روز، 16 تا 18 ساعت می‌خوابد و این خواب معمولا به دوره‌های 6 تا 7 ساعته تقسیم می‌شود. در ماه اول زندگی، نوزاد شما وقتی می‌خوابد که خسته باشد. نوزادان معده بسیار کوچکی دارند، غذایشان مایع است و بسرعت هضم می‌شود. بنابراین هر 2 تا 4 ساعت نیاز به تغذیه دارند و مدت کوتاهی پس از شیر خوردن یا حتی در حین‌ آن به خواب می‌روند. بعد از ماه اول، شما احتمالا متوجه تغییری در عادت‌های خواب آنها می‌شوید. مدت خوابشان کمی طولانی‌تر می‌شود. چرت‌ها در طول روز ممکن است حدود 2 تا 3 ساعت باشد و متوجه می‌شوید که آنها بعد از هر بار شیر خوردن کمی بیشتر بیدار می‌مانند.

بین 3 تا 6 ماهگی، اکثر نوزادان خواب طولانی‌تری در شب دارند، زیرا معده‌شان کمی رشد کرده و قادر به نگهداری بیشتر غذا می‌شود و نیاز به تغذیه بطور مداوم نخواهند داشت. البته ممکن است نوزاد در بعضی از شب‌ها دوباره به الگوی قبلی بیدار ماندن در طول شب بازگردد. در 6 ماهگی، نوزادان حدود 15 ساعت در روز می‌خوابند که حدود 4 ساعت آن چرت روزانه است. بعضی اوقات نوزادانی که در طول روز زیاد می‌خوابند، در طول شب بیدار می‌مانند. نوزادانی که در اطاق خودشان می خوابند، وقتی که از خواب بیدار می‌شوند، متوجه عدم حضور مادر می‌شوند. بعضی اوقات آنها دوباره به خواب می‌روند ولی گاهی نیز نیاز به حضور مادر دارند.

9 ماهگی نقطه عطف دیگری است و نوزادان در این سن هنوز به حدود 15 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند، ولی ممکن است تنها 3 ساعت آن چرت روزانه باشد. کودک تا 9 ماهگی باید خواب شبانه‌اش تنظیم شده باشد. این مهم است که شما بهترین زمان را برای چرت روزانه کودک پیدا کنید، چرا که اگر خیلی زود باشد تا زمان خواب شب بسیار بهانه‌گیر و بدعنق می‌شود و اگر خیلی دیر یا طولانی باشد، زمان خواب شب به یک کابوس واقعی تبدیل خواهد شد. البته تغییر و تنظیم عادت‌های خواب کودک ممکن است کمی وقت‌گیر باشد، ولی ارزش یک خواب شبانه خوب را برای همه دارد. ایجاد عادت در کودکان 8 تا 12 ماهه، بهبود چشمگیری را در الگوهای خوابشان نشان می‌دهد. کودکان یک ساله به حدود 13 ساعت خواب نیاز دارند که 10 تا 11 ساعت آن در شب و 2 یا 3 ساعت آن در روز است. بعضی از کودکان ممکن است آنقدر سرگرم تفحص در دنیای خودشان باشند که نخواهند در طول روز چرت بزنند.

از آنجایی که در نقطه عطف رشد، هیچ دو کودکی دقیقا شبیه به هم نیستند، سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید، اما مطمئن شوید که کودکتان به اندازه کافی استراحت می‌کند. نوزادان 15 ماهه‌ای که مشکل بیدار ماندن دارند، ممکن است به سختی با افزایش فعالیت در طول ساعت‌های روز سازگار شوند. اغلب اوقات اضافه یا حذف چرت‌های روز برای حل این شرایط، کافی است. کودکان 1 تا 2 سال نیاز به 13ـ10 ساعت خواب در شبانه‌روز دارند که البته بخشی از آن می‌تواند در طول روز باشد.

به خواب رفتن نوزاد هنگام شیر خوردن یا مکیدن

برای نوزاد طبیعی و لذتبخش است که در حال مکیدن پستان مادر یا بطری شیر یا پستانک به خواب رود، اما اگر نوزاد به آن روش به خواب می‌رود، به هیچ طریق دیگری نمی‌خوابد. اگر می‌خواهید کودک شما قادر به خواب رفتن بدون کمک شما باشد، لازم است گاهی اوقات اجازه دهید کودک، مکیدن را تا وقتی که خواب‌آلود است ادامه دهد، نه زمانی که کاملا خواب است. شما می‌توانید پستان یا بطری یا پستانک را از دهانش خارج کنید و بگذارید خوابش را بدون آنها به پایان برساند. اگر این کار را به اندازه کافی انجام دهید، او یاد می‌گیرد که بدون مکیدن به خواب رود.

فروغ فلاح‌زاده

منابع: Livestrong

chiddevelopment in fo

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها