از 5 خرداد گذشته آزمایش نسل بعدی آدرس‌های اینترنتی که به منظور جایگزینی با سیستم فعلی طراحی شده است، روی شبکه اینترنت آغاز شد. صدها شرکت، سازمان و موسسه از سراسر جهان شامل غول‌های اینترنت همچون فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو در نشست روز جهانی Ipv6 شرکت داشتند.
کد خبر: ۴۱۳۷۴۹

پروتکل اینترنتی نسخه 6، سیستم جدید آدرس‌دهی منحصربه‌فرد برای وب‌سایت‌ها، کامپیوترها و دیگر ابزارهای متصل به اینترنت است که طبق قرار باید جایگزین سیستم آدرس‌دهی Ipv4 که رو به اتمام است، شود.

تعداد آدرس‌های تولید شده توسط سیستم آدرس‌دهی جدید 4 میلیارد بار بیشتر از آدرس‌هایی است که توسط Ipv4 تولید شده است. این مقدار آدرس بیش از تعداد دانه‌های ماسه‌ای است که می‌توان روی زمین پیدا کرد.

تعداد آدرس‌های تولید شده موجود در پروتکل اینترنتی نسخه 4 تا آخر امسال به اتمام خواهد رسید و بنابراین طراحی و مهاجرت به نسخه 6 امری اجتناب‌ناپذیر بود که دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد، اما در طراحی این نسخه جدید رشد انفجاری استفاده از اینترنت نیز باید مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت. کمپانی آمریکایی سیسکو در گزارشی که این ماه منتشر شده پیش‌بینی کرده است که تا سال 2015 تعداد وسایل متصل به اینترنت به بیش از 15 میلیارد یعنی 2 برابر جمعیت کل جهان خواهد رسید.

اکثر کاربران حتی متوجه سوئیچ از Ipv4 به Ipv6 نیز نخواهند شد. شرکت گوگل که Ipv6 را روی موتور جستجوی گوگل، جی‌میل، یوتیوب و دیگر سرویس‌های خود فعال کرده، می‌گوید: اکثر کاربران یعنی چیزی حدود 95‌/‌99 درصد توانستند طی آزمایش نسخه ششم پروتکل اینترنت که چهارشنبه، 5 خرداد آغاز شد و به مدت 24 ساعت ادامه داشت، بدون هیچ مشکلی از تمام سرویس‌های گوگل استفاده کنند. لورنزو کولیتی یکی از مهندسان شبکه گوگل تخمین زده که حدود 05‌/‌0 درصد از کاربران موفق به تغییر موضع به Ipv4 نشوند و شرکت‌هایی همچون گوگل، فیس‌بوک، یاهو، بینگ و دیگر وب‌سایت‌های شرکت‌کننده دچار کندی یا عدم پاسخ شوند.

«دان‌لـــی» یکـی از مهندسـان شـبکه فیس‌بوک گفت: می‌توان با ایجاد بینش در صنایع راجع به پتانسیل IPV6 و یافتن راه‌حل‌های مناسب سرعت انطباق جهانی Ipv6 را شتاب بیشتری بخشید. لی معتقد است که 97‌/‌99 درصد از کاربران فیس‌بوک طی تست دچار مشکل نخواهند شد. تغییر از Ipv4 به Ipv6 بیشتر روی سرویس‌دهنده‌های اینترنتی (ISP)،‌ وب‌سایت‌ها و اپراتورهای شبکه تاثیرگذار است. چراکه این شرکت‌ها باید مطمئن شوند که سیستم‌های آنها بتواند آدرس‌دهی آنلاین جدید را به کار گرفته و ترافیک مسیر مناسبی داشته باشند.

شرکت اینترنتی ICANN که مدیر معماری فنی وب است، آخرین دسته‌های Ipv6 را در فوریه امسال تقسیم کرد. ICANN سال‌هاست که بسیاری از وب‌‌سایت‌ها و ISP‌ها را برای استفاده از Ipv6 فراخوان کرد، اما این موسسات همچنان به استاندارد قدیمی چسبیده‌اند.

ونیت کرف، رئیس سابق ICANN و نایب‌رئیس گوگل که از او به عنوان یکی از بنیانگذاران اینترنت یاد می‌شود، می‌گوید: او و دیگر مهندسان هنگامی که سال 1977 پروتکل Ipv4 را تولید کردند هرگز تصور نمی‌کردند به آدرس‌های بیشتری از آنچه Ipv4در اختیار ما قرار داده، نیاز باشد. ما فکر می‌کردیم این یک آزمایش است و 3/4 میلیارد آدرس برای انجام چنین آزمایشی کافی است. براستی چه کسی می‌داند فضای آدرس‌دهی مورد نیاز بشر در آینده چقدر است.

منبع: PCworld

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها