معاون عمرانی استاندار تهران گفت: در سال جاری نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تا 15 درصد افزایش یافت و تا سال 92 شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها نخواهیم بود!.
کد خبر: ۴۱۲۱۱۲

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اتوبوس‌های میان‌راهی برای مسیرهای طولانی در نظر گرفته شده‌اند و تاکنون نیز در 9 خط اتوبوسرانی این طرح اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که مسیرهای فردی از میدان آزادی تا میدان فردوسی باشد به ازای همین مسیر کرایه پرداخت می‌کند.

معاون عمرانی استاندار تهران درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی بیش از 15 درصد گفت: در صورتی که تاکسیرانی نرخ کرایه خطی را بیش از حد مصوب افزایش دهد برخورد می‌شود.

محمودی بیان داشت: گشت‌های بازرسی تاکسیرانی با حضور نمایندگانی از فرمانداری و دیگر نهادهای مربوطه فعال هستند.

وی افزود: استانداری تهران هیچ وقت موافق افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی نبوده و نیست؛ به هر حال اعضای شورای شهر نمایندگان مردم هستند و از سوی آنها انتخاب شده‌اند.

افزایش‌های مدنظر شورای شهر تدریجی اعمال شود 

در عین حال، جواد احمدی ، مدیرکل دفتر خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکننگان  در رابطه با افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل اعلام کرد که پیشنهاد این سازمان این است که با هدف کاستن از فشار جهشی قیمت در این بخش، افزایش‌های مورد نظر شورای اسلامی شهر تهران به صورت پلکانی و تدریجی اعمال شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

جواد احمدی در گفت‌ وگو با ایسنا در مورد تغییرات نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عنوان کرد: تغییرات نرخ کرایه حمل‌و‌نقل به ویژه حمل‌و‌نقل درون‌شهری که اقشار مختلف جامعه به صورت روزانه و مستمر از آن استفاده می‌کنند، همواره تاثیرات غیرقابل انکاری در قیمت سایر کالاها و خدمات مورد نیاز مردم داشته است.

وی ادامه داد: افزایش‌های جهشی و با شیب تند در این بخش علاوه براینکه طیف وسیعی از مردم طبقات متوسط و پایین جامعه را تحت تاثیر قرار می‎دهد، فشار مضاعفی نیز از منظر متاثرشدن قیمت سایر کالاها و خدمات و افزایش‌های تبعی آن که بعضا ممکن است جنبه روانی و نه واقعی داشته باشد را نیز به آن‌ها تحمیل می‌کند.

احمدی تصریح کرد: افزایش نرخ بلیت اتوبوس از ابتدای تیرماه جاری که در اتوبوس‎های بخش عمومی 68درصد و در اتوبوس‎های بخش خصوصی در برخی از خطوط تا 100درصد اعمال شده، از مصادیق جهش قیمتی است و بررسی‌های انجام‌شده و تماس‌های مکرر مردمی با ستادخبری سازمان بازرگانی استان تهران (تلفن124) نشان‌دهنده اظهار نگرانی و دغدغه مردم در خصوص این گونه افزایش‌هاست.

وی متذکر شد: با اذعان به اینکه نرخ حمل‌ونقل درون‌شهری به‌ویژه پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت باید اصلاح می‌شد اما به این نکته مهم نیز باید توجه کرد که اعمال تعرفه‌های جدید و شیب افزایش نرخ‌ها نباید به گونه‎ای باشد که معضلات و مشکلات جدیدی را برای مردم ایجاد کند.

این مقام وزارت بازرگانی در ادامه اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و با در نظر گرفتن کلیه جوانب پیشنهاد می‌کند با هدف کاستن از فشار جهشی قیمت در این بخش افزایش‌های مورد نظر شورای اسلامی شهر تهران به صورت پلکانی و تدریجی اعمال شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمنا رعایت تعرفه‎های قانونی توسط رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی الزامی بوده و با متخلفان در چارچوب قوانین و مقررات موجود برخورد خواهد شد.

چمران: یارانه برق ندهند، قیمت بلیت مترو مجددا افزایش خواهد یافت

در همین حال، رییس شورای اسلامی شهر تهران از انجام مکاتباتی با وزارت کشور برای پرداخت یارانه به اتوبوس‌های گازسوز برای جبران مابه‌التفاوت افزایش قیمت گاز با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران امروز در حاشیه بازدید از ایستگاه تجریش در خط یک مترو تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اتوبوس‌های گازسوز اختصاص دارد عنوان کرد: بخش خصوصی دارای اتوبوس‌های گازسوز اعلام کرده است که با افزایش قیمت گاز از لیتری10به 300 تومان ادامه فعالیت برایش به صرفه نیست.

وی درعین حال به کمک‌های شرکت واحد اتوبوسرانی به بخش خصوصی در چند ماهه اخیر اشاره کرد و افزود: خدمات پارکینگ و کارواش اتوبوس‌های بخش خصوصی رایگان ارائه می‌شود و تعمیرات این اتوبوس‌ها نیز در صورتی که در شرکت واحد انجام شود از تخفیفات ویژه برخوردار خواهد شد.

به گفته چمران هفت میلیارد تومان اعتبار نیز برای بیمه رانندگان اتوبوس در بخش خصوصی اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت کمک به اتوبوس‌های گازسوز از سوی دولت، اظهار کرد: مقرر شده است که وزارت کشور بر اساس محاسبه‌ای مابه‌التفاوت بهای سوخت اتوبوس‌های گازسوز در مقایسه با اتوبوس‌های گازوییل‌سوز را به صورت یارانه بپردازد که این موضوع مترادف دونرخی شدن گاز نیست.

رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تخصیص بیش از60 درصد یارانه بلیت مترو واتوبوس در سال گذشته، اظهار کرد: در سال جاری نیز100 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو برای کل کشور پیش‌بینی شده است که با توجه به اینکه در هیچ یک از شهرها به جز فاز آزمایشی مشهد، مترو فعال نیست بنابراین پیش‌بینی می‌شود که 90 درصد این رقم به تهران اختصاص یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ متوسط بلیت مترو 139 تومان بوده است، خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت‌ها از ابتدای تیرماه 16 تومان به این رقم افزوده شده است.

چمران ادامه داد: با توجه به ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از بلیت‌های چندسفره به جای تک‌بلیت، قیمت بلیت یک سفره مترو 50 تومان افزایش یافت این در حالی است که قیمت بلیت دو سفره همچون گذشته 450 تومان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مردم اعتراضی به افزایش قیمت بلیت مترو نداشته‌اند، یادآور شد: رایزنی‌هایی نیز برای پرداخت یارانه برق به مترو تهران انجام شده است.

چمران با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر اگر تا پایان تابستان نسبت به پرداخت یارانه برق به مترو اقدام نشود، قیمت بلیت مترو مجددا افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: البته این موضوع در قانون بودجه ذکر شده که فرمانداری به آن اعتراض کرده و گفته است که بودجه نمی‌تواند شرط داشته باشد.

وی درعین حال ابراز امیدواری کرد که با جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت برق در مترو نیازی به افزایش مجدد قیمت بلیت نباشد!.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس محاسبات انجام شده از سوی شرکت واحد و وزارت کشور هزینه یک سفر به طول هفت تا 10 کیلومتر با اتوبوس، 210 تومان است، تصریح کرد: این میزان تنها مخارج جاری اتوبوس را پوشش می‌دهد و هزینه خرید آن به صورت جداگانه، 5/82 درصد از سوی وزارت کشور و مابقی از سوی اتوبوسرانی یا بخش خصوصی تامین می‌شود.

چمران ادامه داد: البته اتوبوس‌های دوطبقه تهران که در حال حاضر حدود 700 دستگاه است و در آینده به 800 دستگاه خواهد رسید مستقیما توسط شهرداری تهران به قیمت 285 میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس قانون سهم دولت، مردم و شهرداری از بلیت اتوبوس هر یک، یک سوم 210 تومان خواهد بود عنوان کرد: بنابراین در حالی که مردم باید بابت بلیت اتوبوس 70 تومان می‌پرداختند، نرخ بلیت اتوبوس 25 تومان بوده است.

وی با اشاره به هزینه‌های چاپ و توزیع بلیت اتوبوس تاکید کرد: در گذشته و با وجود قیمت کم بلیت‌ها حتی گاهی موضوع رایگان کردن اتوبوس‌های دولتی نیز مطرح می‌شد.

چمران با بیان اینکه سال گذشته شهرداری‌ها و شوراهای کلان‌شهرها تصمیم گرفتند که پس از هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت بلیت اتوبوس و مترو را اضافه نکنند، عنوان کرد: این موضوع در حالی صورت گرفت که گازوییل با نرخ 150تومان و گاز با نرخ 300 تومان خریداری می‌شد و با قیمت بیش از هدفمندسازی یارانه‌ها در اختیا‌ر بخش خصوصی قرار می‌گرفت.

اگر افزایش کرایه تاکسی بیش از اندازه بوده، سال آینده متعادل می کنیم!

چمران با اشاره به افزایش 15 درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی در سال گذشته عنوان کرد: از آنجا که تاکسیرانی کاملا خصوصی است امکان جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت سوخت توسط شهرداری‌ یا دولت فراهم نبود و ناچار به افزایش کرایه‌ها شدیم!.

وی با اشاره به بحث‌ها و کش‌وقوس‌های متعدد از ابتدای سال جاری بر سر افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در نشستی از ما خواسته شد که در سه ماهه ابتدای سال نیز نسبت به افزایش کرایه‌ها اقدام نکنیم تا یک بازه زمانی شش ماهه میان دو وعده افزایش کرایه‌ها ایجاد شود. بنابراین در ابتدای تیرماه نسبت به افزایش کرایه‌ها اقدام کردیم!.

چمران با تاکید بر ضرورت استفاده از سکه رایج 25 تومانی در تعیین نرخ بلیت و کرایه‌های تاکسی اظهار کرد: در صورتی که قیمت کرایه خطی بیش از 15 درصد افزایش یافته باشد در افزایش ابتدای سال آینده آن را متعادل خواهیم کرد!.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت اتوبوس از 25 تومان به 42 تومان افزایش یافته است، گفت: حتی عده‌ای در ستاد سوخت و وزارت کشور به این رقم اعتراض داشتند و خواستار افزایش قیمت بلیت به50 تومان بودند اما شورای شهر با هدف فرهنگسازی برای خرید کارت بلیت نرخ تعیین شده را رند نکرد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش 25 تومان به نرخ هر کورس به مسافت هفت کیلومتر در اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اتوبوس‌های بخش خصوصی با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ خود را افزایش ندادند، بنابراین در حال حاضر بلیت‌های 150تومانی به 200 تومان، 125 به 175 تومان، 200 به 300 تومان و 225 به 325 تومان افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها