دوشاب آذربایجان غربی ثبت ملی شد

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی از ثبت فناوری تهیه دوشاب از آب انگور استان در فهرست آثار ملی و معنوی کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۱۰۱۶۰

وحید احمدی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه فناوری تهیه دوشاب به همراه دو میراث معنوی دیگر از استان آذربایجان‌غربی موفق به دریافت شماره ثبت برای ورود به فهرست میراث ‌ملی کشور شدند، افزود: آذربایجان‌غربی در سومین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار شش پرونده را برای ثبت پیشنهاد داد که از این تعداد سه پرونده میراث معنوی برای ثبت در فهرست میراث‌ ملی مورد تائید قرار گرفتند.

وی ثبت " فناوری تهیه دوشاب"، مراسم "جشن انگور مسیحیان" و "فنون و شیوه ‌های نمک گیری از دریاچه ارومیه" راسه میراث معنوی استان عنون کرد که موفق به دریافت شماره ثبت شدند و بیان داشت: مراسم دوشاب ‌پزان به عنوان یکی از مراسمات رایج در آذربایجان‌غربی به هنگام برداشت محصول انگور بوده که در طول سالیان دراز، سینه به سینه منتقل شده و امروزه میتوان شاهد اجرای این مراسم در جای ‌جای استان بود.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: دوشاب ‌پزان که در واقع مراسم تهیه شیره انگور است هرساله در اواسط شهریورماه به صورت گروهی در باغ ‌های انگور استان برگزار می‌شود و از آیین‌های کهن استان به شمار می‌رود.

احمدی با اشاره به ثبت "جشن انگور مسیحیان" در فهرست آثار ملی و معنوی ایران، ادامه داد: قدمت این جشن که هرسال در منطقه ارومیه همراه با رقص و آوازهای آذربایجانی برگزار می‌‌شود به چندین هزار سال قبل باز می ‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این جشن در اواخر شهریور ماه به هنگام آغاز برداشت انگور برگزار می‌شود و آئین‌ها، سنت‌ها و رسم و رسوم مخصوص خود را دارد که همچنان پا برجا مانده است.

این مسئول اظهار داشت: جشن انگور در بعضی از روستاها هم ‌زمان با رسیدن کامل انگور و برخی دیگر به هنگام چیدن و جمع ‌آوری انگور برگزار می‌شود که به آن شانیدر یا انگور چینی می‌ گفتند و آن را جشن می‌ گرفتند.

به گفته احمدی در ایام قدیم مردم ارومیه با توجه به پایبند بودن به رسم و رسوم و آداب کهن و دیرین نیاکان خود تا چند روز قبل از برگزاری مراسم عید انگور از خوردن انگور خودداری می‌کردند و با این کار احترام و ارزش گذاشتن به نعمت‌های الهی و آداب رسوم گذشتگان خود را به نمایش می‌گذاشتند.

معاون حفظ، احیا و ثبت ملی آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی همچنین " فنون و شیوه ‌های نمک‌ گیری در دریاچه ارومیه را از دیگر اثر ثبت شده استان در فهرست میراث ‌معنوی نام برد و گفت: این مراسم نیز بیشتر در فصل گرم سال انجام می‌ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها