همه ما جمله معروف «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست» را شنیده‌ایم اما اگر این کار خیر انتخاب یک مدیر دولتی، یک مسوول و یک فرماندار باشد، تکلیف چیست؟ آیا باز هم نیازی به استخاره هست؟
کد خبر: ۴۱۰۰۹۶

شاید این سوال به نظرتان خنده‌دار بیاید، ‌شاید هم اگر اهل استخاره باشید با خود فکر کنید استفاده از آن حتی در مقوله سیاست، کاری اشتباه نیست. با این حال نظر من و شما هرچه باشد، روز گذشته یکی از مسوولان کشور از استخاره و اقدام به آن حرف زد و این مطالب را نه در یک جمع خصوصی بلکه مقابل اصحاب رسانه و مدعوینی که برای مراسم تودیع فرماندار ساری در سالن اجتماعات معاونت برنامه‌ریزی استانداری مازندران حضور یافته بودند، بیان کرد.

آنچه باعث شد تا سیدعلی‌اکبر طاهایی در آیین تودیع فرماندار و معرفی سرپرست فرمانداری ساری بحث استخاره را پیش بکشد، توجیه عملکرد استانداری درخصوص علت لغو حکم فرماندار منصوب شده وزیر کشور بود.

از دو سه روز قبل برخی نمایندگان مازندران گفته بودند «علی بابایی‌کارنامی» که حکم فرمانداری‌اش صادر و تمام مراحل اداری‌اش طی شده بوده، ‌در اثر دخالت افرادی خارج از وزارت کشور، شروع به کار نکرده، برکنار شده است.

اما استاندار برای این‌که بخواهد این موضوع را تکذیب کند، گفت: «به واسطه این‌که از مدت زمان انتصاب حکم تا روز معارفه بر تصدی بابایی بر مسند فرمانداری ساری استخاره بدآمده، ترجیح دادیم با معرفی سرپرست فرمانداری به دنبال گزینه جدیدتری برای تصدی فرمانداری مرکز استان برآییم».

آقای استاندار این حرف را زد اما هیچ توجهی نکرد طرح برخی مسائل به این شکل نظیر استخاره، فقط و فقط باعث ضربه خوردن دین و ایمان مردم می‌شود. آن هم مردمی که این روزها در فضای اشباع شده از بحث اجنه و علوم غریبه قرار دارند. درباره استخاره اگر چه این امر در دین اسلام دارای جایگاه است اما همه علما بر این امر تاکید دارند قبل از استخاره باید همه مقدمات و شرایط لازم را بر هر کاری فراهم کرد؛ شرایطی نظیر مطالعه و فکر، مشورت با اهل فن و اقدامات فکری و فیزیکی دیگری مانند تحقیق. بعد از همه اینها اگر باز قدرت تصمیم‌گیری نداشتیم و همه چیز 50 - 50 بود می‌توان به استخاره مراجعه کرد که البته در آن صورت هم نیازی به علنی کردن این موضوع نیست.

کاش ضعف هایمان را با ابزار دین، توجیه نکنیم.

مریم جمشیدی-گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها