رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم آستانه پایتخت قزاقستان شده است.این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی سران کشورهای شرکت‌کننده چون ایران، چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به شمار می‌‌رود.
کد خبر: ۴۰۹۸۳۱

مهدی سنایی نماینده نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح اهمیت این اجلاس عقیده دارد که ابعاد اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی آن موجبات گسترش همکاری‌ها میان این کشورها را فراهم می‌کند.وی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» در این زمینه به سوالات ما پاسخ داده است.

اهمیت اجلاس شانگهای و برگزاری آن در میان کشورهای عضو چیست؟

این اجلاس در حوزه تمدنی میان آسیای مرکزی، شبه قاره، قفقاز و روسیه شکل گرفته و از حیطه‌های فرهنگی ایران به شمار می‌رود لذا نقش مهمی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و امنیتی دارد.

در بعد اقتصادی پتانسیل قابل توجهی میان اعضا برای شناسایی منابع و مبادلات آن وجود دارد که اعضا می‌توانند به میزان زیادی آن را تحت تاثیر یکدیگر افزایش دهند.بعد دیگر این نشست، امنیتی است و در شرایط حاضر و با توجه به تحولات خاورمیانه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

از اجلاس شانگهای به عنوان ناتوی شرقی نیز یاد می‌شود و بر این اساس تامین امنیت بومی، منطقه‌ای، مقابله با مداخلات خارجی در منازعات منطقه‌ای از جمله رویکردهای آن است. درواقع با فعال شدن ظرفیت‌ها، این اجلاس می‌تواند واقعا ناتوی شرق باشد.لذا در شرایطی که آمریکا و ناتو به شکل آشکاری در خاورمیانه دخالت می‌کنند، برگزاری این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران هم باید با توجه به شرایط موجود و فشارهایی که از سوی ایالات متحده و همپیمانان غربی این کشور در قبال ایران صورت گرفته، در این اجلاس حضور پیدا کند و به طرح دیدگاه‌های خود بپردازد.

قرار است رئیس‌جمهور کشورمان دیداری هم با رئیس‌جمهور روسیه داشته باشد. نظر شما در این زمینه چیست؟

انجام این دیدار، فصل جدیدی در سیاست خارجی دوکشور ایران و روسیه است و با توجه به این‌که ابعاد جدیدی در سیاست خارجی روسیه آغاز شده، قرار است سردی نسبی روابط دو کشور نیز برطرف شود. این دیدارها پایه همکاری دو کشو را رقم می‌زند و فرصتی است که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران فعال‌تر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها