توسط محققان کشورمان صورت گرفت

ساخت دستکش ثبت حرکت مبتنی بر حسگر خمشی

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت سامانه دستکش ثبت حرکت مبتنی بر حسگر خمشی شدند که می‌تواند در صنایع مختلفی از پویانمایی تا کنترل ربات برای انجام اعمال جراحی، خنثی‌سازی بمب و ... استفاده شود.
کد خبر: ۴۰۹۷۹۳

رضا عبدلی، رییس هیات مدیره شرکت تولید کننده محصول و مدیر این پروژه در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: نخستین سامانه ثبت حرکت (موشن کپچر) بر مبنای حسگر خمشی بوده و در کنار نرم افزار ویژه و اختصاصی توسعه داده شده به ابزاری قدرتمند، مقرون به صرفه و پیشرفته در صنایعی مانند پویانمایی، سینما و بازی‌های رایانه‌یی، کنترل ربات، حضور در واقعیت مجازی و تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: مهمترین کاربرد این سامانه جانبخشی به کاراکترهایی به جز انسان بوده که اساسا حتی از عهده سامانه‌های گران قیمت خارج است. همچنین ثبت حرکت وحرکت دادن کاراکتر دست و انگشتان به دلیل تعداد بالا و نزدیکی مفاصل با سایر فناوری‌ها بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن است.

عبدلی تصریح کرد: این سامانه با انتقال حرکات انگشتان دست به رایانه و استفاده از اطلاعات جهت ایجاد حرکت دلخواه در مفصل انتخابی کاراکتر و ایجاد خروجی با فرمت استاندارد، سبب حذف مرحله سخت، پرهزینه و وقت‌گیر تولید پویانمایی، ایجاد تحول در این صنعت و همچنین تبدیل ایران به یکی از مراکز تولید انیمیشن جهان می‌شود.

وی درباره چگونگی ثبت دیجیتال حرکات مفاصل بر روی رایانه خاطرنشان کرد: این دستگاه مجهز به حسگرهای خمشی است که سنسورهای آن بر روی مفاصل انسان نصب شده و بر اساس زاویه خمش، میزان خمش و طول اعضا می‌تواند حرکات مفاصل را برای کاربردهای مختلف شبیه‌سازی و به صورت دیجیتال در نرم افزار ویژه طراحی شده و کامپیوتر ثبت کند.

برگزیده هفتمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در بخش فن‌آفرینان نوپا با بیان اینکه ایران پس از آمریکا، دومین تولیدکننده حسگرهای خمشی (Flex sensor) در جهان است به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: یکی از ویژگی‌های این سامانه ثبت حرکت این است که می‌توان با حرکت دادن انگشتان دست، دیگر کارکترهای انیمیشنی (به غیر از انسان) را شبیه‌سازی کرده وبه حرکت درآوریم.

همچنین با استفاده از یک عینک سه بعدی و این دستکش ثبت حرکت می‌توانیم در محیط مجازی فعالیت‌هایی مانند تمرین های جراحی مجازی، تعمیرات انواع وسایل و ابزارآلات صنعتی، انجام تست‌های ورزشی و ... را انجام دهیم.

عبدلی در خصوص کنترل ربات‌ها برای انجام اعمال و کارهای مختلف از راه دور به عنوان یکی از کاربردهای این سامانه اذعان کرد: کاربر می‌تواند با داشتن این دستکش هر رباتی را برای انجام اعمالی مانند انجام اعمال جراحی ، انجام فعالیت‌هایی در محیط‌های صنعتی آلوده به تشعشعات و مواد شیمیایی (مانند سازمان انرژی اتمی) و انجام فعالیت‌های خطرآفرینی مانند خنثی‌سازی بمب و مین کنترل کند تا با دقت انسانی این فعالیت‌ها را انجام دهند و از آ‌نجایی که این ربات‌ها دقیقا اعمال یک انسان را از طریق این دستکش در خود شبیه‌سازی کرده و انجام می‌دهند دیگر نیازی به هوشمند سازی آن‌ها نیست.

رییس هیات مدیره شرکت تولید کننده محصول و مدیر این پروژه  با بیان این که این سامانه دارای ثبت اختراع بوده و به تولید انبوه رسیده است، تصریح کرد: نخستین بازار هدف برای طراحی و ساخت این سامانه ثبت حرکت صنعت پویانمایی و انیمیشن است که تاکنون موفق به انجام مذکرات با کشور مالزی برای عرضه این محصول شده‌ایم.

گفتنی ‌است؛ مهندس حمیدرضا زارع منش (مدیرعامل)، حامد سربلندی سرپرست بخش الکترونیک، محمد خرمی آرانی سرپرست بخش نرم‌افزار و محسن پیرهادی در بخش طراحی سخت افزار در اجرای این پروژه مشارکت داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها