رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های روده‌ای 5 توصیه و راهکار بهداشتی و پیشگیرانه به هموطنان ارائه داد.
کد خبر: ۴۰۹۵۹۹

به گزارش مهر، دکتر محمدمهدی گویا با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری «ای کولای» در کشور مشاهده نشده است، گفت: این پنج توصیه مهم برای همه بیماریهای روده‌ای است که در فصل تابستان شایع می‌شود و در مورد بیماری اسهال خونی «ای کولای» نیز مصداق دارد.

وی گفت: اولین توصیه بهداشتی شستشوی دست ها با آب و صابون قبل از خوردن غذاست. همچنین شستن دست ها بعد از دستشویی به خصوص در کودکان ضروری است.

دکتر گویا افزود: خانم ها نیز بعد از پاک کردن و خرد کردن سبزی حتماً باید دست های خود را بشویند و تمام میز و سطوحی که سبزی را بر روی آن خرد کرده‌اند، شستشو داده و ضدعفونی کنند.

وی، دومین توصیه بهداشتی پیشگیرانه را ضرورت جدانگه داشتن غذای خام از غذای پخته عنوان کرد و گفت: غذاهای پخته شده و خام باید به صورت جداگانه در یخچال نگهداری شوند و نباید چاقویی که از آن برای خرد کردن گوشت، ماهی یا مرغ استفاده می‌شود با غذاهای پخته شده تماس داشته باشد.

دکتر گویا همچنین ضرورت پخته شدن کامل غذاهایی مانند مرغ، گوشت و تخم مرغ را سومین توصیه بهداشتی عنوان کرد و افزود: غذای پخته شده نباید بیشتر از 2 ساعت بیرون از یخچال نگهداری شود در عین حال باید از نگهداری طولانی مدت غذاها در یخچال خودداری کرد و از خوردن غذاهای چند روز مانده در یخچال به دلیل فاسد شدن مواد غذایی باید پرهیز کرد و غذاهای فاسد شده را به دور ریخت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، پنجمین توصیه بهداشتی پیشگیرانه در ابتلا به بیماریهای روده‌ای را سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌ها عنوان کرد و گفت: سبزیجات را باید طی 4 مرحله شامل شستشوی اولیه، انگل‌زدایی، گند زدایی و شستشوی نهایی، شستشو داده و سپس آنها را مصرف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها