مکث

آزمون پیش روی ایران در اوپک

اجلاس 159 اوپک امروز در وین آغاز به کار می‌کند و محمد علی‌آبادی سرپرست وزارت نفت ریاست این نشست را به عهده خواهد داشت. از ابتدای سال 2011 تا پایان سال‌جاری میلادی ریاست این اجلاس بر عهده ایران است و اولین تجربه ریاست ایران در اوپک امروز رقم می‌خورد. استراتژی جمهوری اسلامی در اوپک همواره در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب همگرایی و همرایی در اوپک با سایر اعضای این سازمان کشورهای تولیدکننده نفت بوده است. پایبندی به تعهدات اوپک همواره از سوی ایران مورد تاکید قرار گرفته است و ایران که جایگاه دوم این سازمان را داراست هیچ‌گاه از این تعهد خارج نشده است. از سال 2008 تاکنون نیز نوسانات قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی اعضای اوپک را بر آن داشت تا به منظور جلوگیری از تاثیر تحولات سیاسی در بازار بین‌المللی نفت، سیاست کاهش تولید را دنبال کنند. در آن زمان ایران به عنوان پایه‌گذار این استراتژی که خود تاکنون پای‌بند به آن بوده توانست نسبت به همگرایی سایر اعضا و اقناع برای کاهش تولید اقدام کند و این سیاست برای7 دوره پیاپی اجرا شده است.
کد خبر: ۴۰۸۴۱۹

حال در آستانه اجلاس 159 که ایران همان سیاست قبلی اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید نفت خام برای تنظیم بازار را دنبال می‌کند و برای بار هشتم بر آن اصرار دارد، برخی از اعضای این سازمان از جمله عربستان به دنبال افزایش سقف تولید اوپک هستند و در این زمینه رایزنی‌هایی را با سایر اعضا آغاز کرده‌اند.

نماینده دائم ایران در اوپک اقدام برخی از اعضای اوپک برای تغییر سیاست تولید را امری سیاسی دانسته و اعلام کرده که ایران با این سیاست مخالف است زیرا در حال حاضر بازارهای جهانی با کمبود عرضه مواجه نیست زیرا اگر کمبودی در بازار وجود داشت نفت با کاهش قیمت روبه‌رو نمی‌شد. از این رو مصرف‌کنندگان نفت می‌توانند از ذخایر نفتی به جای افزایش تولید استفاده کنند.

هم‌اکنون که 7 دوره از تصمیم اوپک در نشست‌های عادی و فوق‌العاده این سازمان مبنی بر اجرای سیاست کاهش تولید و حفظ سقف آن می‌گذرد، باید دید این سازمان در نشست امروز وزیران نفت اوپک در وین چه سیاستی را به رای خواهد گذاشت؟ و نقش ایران در ریاست این نشست چگونه رقم خواهد خورد؟ آیا مدیریت ایران در نشست می‌تواند سیاستی را که دنبال می‌کند، به کرسی بنشاند یا خیر؟

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها