بزن در رو

انتخاب نام برای پول عزیز!

این که 4 تا صفر از پول ملی ما حذف شود که به میمنت و مبارکی به پول جهانی نزدیک‌تر شویم؛ یک بحث کارشناسی تخصصی است که ربطی به ما ـ و امثال ما که سرمان از این‌جور مباحث در نمی‌آید ـ ندارد. ما عادت نداریم پایمان را الکی از گلیممان درازتر کنیم. حالا چه گلیم بختمان سیاه باشد که به فرموده حافظ به آب زمزم و کوثر سفید نتوانش کرد؛ و چه به طور اورجینال سفید خالص بوده باشد، که باز هم دلیل نمی‌شود از سفیدبختی خود سوءاستفاده نماییم. یک دفعه می‌بینی که ورق برگشت. ماهم که بالکل اهل ورق بازی نبوده و نیستیم. بگذریم که این حرف‌ها ربطی به حرف‌هایی که می‌خواهیم بزنیم ندارد و داریم بی‌ربط حرف می‌زنیم.
کد خبر: ۴۰۸۲۲۱

حرف ربط:

چانه خواهم بهر ایرادات مفت

یک هفشده گوش هم بهر شنفت

هرکه حرف بیخود ما را شنید

با خود ما هیچ چیزی او نگفت

کرد انگشت مبارک توی گوش

گوشه‌ای چشمان خود را بست و خفت

گفتیم که بگذریم؛ ولی مگر این چانه ما بی‌صاحاب(!) می‌گذارد که مثل آدم بگذریم. در عین حال بگذریم. عرض شود که دبیر شورای فرهنگ عمومی اعلام کرده که همزمان با اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی (که ظاهرا یک 3 سالی حداقل طول می‌کشد) بهتر است که برای پول جدید نورسیده، یک نام جدید نیز انتخاب شود که تازه باشد و صد‌در صد ایرانی‌الاصل. چرا که به گفته ایشان، اسم «ریال» در دوره رضاخان میرپنج از اسپانیا آورده شده است. با این که مملکت ما مستعمره این کشور گاوچران‌ها نبوده است.

چند نام نمونه: از آنجا که گویا این تصمیم با توافق تمامی اعضای شورای فرهنگ عمومی گرفته شده و از قرار معلوم جدی است؛ برای پاسخ دادن پیشاپیش به این فراخوان عمومی ـ که هنوز نه به بار است، نه به دارـ و به عنوان اولین کسی که این چراغ را روشن می‌کنیم؛ همین طور با عجله و فی‌البداهه، چند نام پیشنهادی را از منظر طبقات مختلف جامعه، به صورت فرضی مطرح می‌نماییم:

1ـ یک داستان‌نویس شور رئال: به نظرم به جای ریال از «رئال» استفاده کنیم که هم هموزن هم می‌باشند و هم به زبان سمبلیک، نشان از واقعیت شیرینی به نام پول که گاهی واقعا هیچ چیزی از آن واقعی‌تر نیست.

2ـ یک تارک شدید دنیا: حقیر سراپا تقصیر، عنوان«چرک‌کف دست» را برای نامیدن پول ترجیح می‌دهد. چرا که جدا مال دنیا به مفت نمی‌ارزد و پول از این دست می‌آید و از آن دست می‌رود. مثل خیلی چیزهای بیخود که الکی دست‌به‌دست می‌شود.

3ـ یک عتیقه‌فروش: هیچ اسمی برای واحد پول ملی ما بهتر از همان «پول سیاه» نیست. اگر بدانید که بعضی‌ها به خاطر یک قران چطور همدیگر را سیاه می‌کنند، با بنده هم عقیده می‌شوید.

درست است که «بنی آدم اعضای یک پیکرند»؛ ولی باور بفرمایید که بعضی از همین بنی‌آدم معروف، اگر پاش بیفتد،«سر یک قرانی به هم می‌پرند».

4ـ یک دانشجوی اقتصاد: من که هرچه فکر می‌کنم، فکر نمی‌کنم که اسمی بهتر و مناسب‌تر از «شهریه» بشود برای واحد پول ملی انتخاب واحد کرد.

الان پول در تحصیل علم ـ حتی در چین ـ دارد حرف اول را می‌زند. دوستم اشاره می‌کند که حرف آخر را هم می‌زند. نمی‌دانم.

5 ـ یک سپرده‌گذار دم بانک: من که پول به جانم بسته است. الان توی اکثر بانک‌ها حساب دارم. یکی هم اینجا دارم باز می‌کنم. من جز«نفس»اسم دیگری برای پول ملی به دلم نمی‌چسبد. لامصب نفس من است که چون فرو می‌رود، ممدّ حیات است و چون برمی‌آید، مفرّح ذات و بابات!...

ته‌بندی: نظرات دیگری هم در راستای نامگذاری واحد پول جدید ملی هست که بعضی‌هایش قابل چاپ نیست و آن مقداری هم که قابل چاپ است، متأسفانه همه‌اش را نمی‌توان اینجا آورد.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها