نبرد با آلودگی ها

محققان ایرانی یخ خشک ساختند

محققان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تبدیل میعانات گازی به گاز جامد موفق به تولید یخ خشک شدند که در صنایع مختلف خاصیت خنک کنندگی دارد.
کد خبر: ۴۰۶۲۴۰

دکتر پرویز پروین، مدیرعامل شرکت تولید کننده این محصول در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در این فرآیند گاز کربنیک مایع را بر اساس اصول ترمودینامیکی و در فشار اتمسفر به پودر کربنی تبدیل کرده و سپس با پرس هیدرولیک و با فشار 230 بار آن را به یخ خشک تبدیل می‌کنیم.

وی درباره خواص و کاربردهای یخ خشک تصریح کرد: یخ خشک با دمای 70- درجه کاربردهای متنوعی در خنک سازی و انجماد مواد مختلف مانند مواد غذایی در هواپیماها، خنک نگه داشتن خون و اعضا بدن انسان تا زمان انتقال و پیوند و انبساط و انقباض قطعات صنعتی مختلف دارد. ضمنا یکی از کاربردهای نوظهور صنعتی آن به کارگیری ساچمه‌های یخ خشک و شلیک آن‌ها به سطح آلوده در راستای تمیز سازی آن است که می تواند جایگزینی برای روش متداول سند بلاست (آیس بلاست) باشد.

دکتر پروین افزود: ساچمه‌های یخ خشک از طریق کمپرسور با تامین فشار مناسب باد به سمت سطح هدف از طریق یک نازل شلیک می‌شود و از آنجایی که ساچمه انرژی جنبشی زیادی به خود گرفته است به هنگام برخورد با سطح به سرعت تبخیرشده و مانند یک انفجار میکرونی روی سطح باعث پاکسازی سطح مورد نظر می‌شود.

وی با بیان اینکه از یخ خشک می‌توان برای شست‌وشوی موتورهای دیزلی و گازوئیلی شستن ماشین‌های صنعتی ، زنگ زدایی و رسوب زادایی هر سطح صنعتی استفاده کرد، در خصوص نحوه تولید یخ خشک، خاطرنشان کرد: دی‌اکسید کربن مایع در این فرآیند با دمای 80- درجه، در تانکر دو جداره و در فشار 16 تا 18 اتمسفر از طریق یک شیر مخصوص هدایت شده و در محفظه‌ای با فشار یک اتمسفر هدایت می‌کنیم تا به پودر تبدیل شود.

دکتر پروین گفت: پس از تبدیل میعانات گازی مورد نظر به پودر در اتمسفر آن را توسط سه بازوی هیدرولیکی به یخ خشک قالبی تبدیل می‌کنیم به گونه‌ای که پرس‌های هیدرولیکی از پایین و کنار این پودر را فشرده کرده و به یخ خشک تبدیل می‌کند و بازوی هیدرولیکی سومی آن را از محفظه مورد نظر خارج می‌کند که نهایتا حاصل این فرآیند، بلوکی با ابعاد پنج در ده در دو سانتی‌متر، همان یخ خشک مورد نظر است که کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها