ژنرال راتکو ملادیچ دستگیر شد

جلاد بالکان در دام عدالت

بوریس تادیج، رئیس جمهور صربستان روز پنج‌شنبه 26 مه خبر بازداشت راتکو ملادیچ را تائید کرد. ژنرال ملادیچ که 16 سال در خفا زندگی می‌کرد، از سوی دادگاه بین‌المللی جرایم و جنایات جنگی لاهه متهم به نسل کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ داخلی بوسنی بین سال‌های 1992 تا 1995 متهم شده است. سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو از بازداشت ملادیچ استقبال کردند.
کد خبر: ۴۰۵۴۴۹

به گزارش دویچه وله، بسیاری از مقامات جهان و رسانه های غربی ضمن استقبال از خبر بازداشت متهم اصلی جنایات جنگی در جنگ بالکان در دهه 1990 و کشتار مردم مسلمان بوسنی، آن را عامل آغاز حرکت صربستان برای پیوستن به  اتحادیه اروپا توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، بوریس تادیچ رئیس جمهوری صربستان روز پنجشنبه از بازداشت "راتکو ملادیچ" از جلادان اصلی در جنگ بوسنی که سالها در فهرست افراد تحت تعقیب مظنون به ارتکاب  جنایت های جنگی قرار داشت، در استان ویوودینا در شمال شرق صربستان خبر داد.

راتکو ملادیچ متولد ۱۲ مارس ۱۹۴۲ ،فرمانده نظامی صربهای بوسنی در جریان جنگ سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بود. او به دلیل محاصره سارایوو در این سالها و کشتار ۸۳۰۰ بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا در ۱۱ ژوییه ۱۹۹۵ از سوی دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی لاهه تحت تعقیب بود.

تادیچ افزود: آژانس اطلاعاتی امنیتی صربستان ملادیچ را صبح روز پنجشنبه در آپارتمان یکی از پسرعموهایش در شمال شرق صربستان بازداشت کرد و جلسه دادگاه لاهه برای بررسی جنایات وی روز جمعه در هلند ازسرگرفته می شود.

ناتاشا بوتلر سخنگوی استفان فول، کمیسر اتحادیه اروپا در امور توسعه و همسایه ها گفت: بازداشت ملادیچ به این معنا است که صربستان اهمیت همکاری کامل با دادگاه لاهه را برای نزدیکی صربستان و منطقه درک کرده است.

جامعه بین المللی جمهوری صربستان را به منظور بازداشت ملادیچ تحت فشارهای شدید قرار داده بود و دستگیری وی مانع بزرگ صربها برای پیوستن به اتحادیه اروپا را از بین برد.

خبر بازداشت ملادیچ با استقبال گسترده جهانیان روبرو شد، زیرا همگان از وی به عنوان یک جنایتکار جنگی و فردی که در طول تاریخ مرتکب نسل کشی شده است، یاد می کردند.

بان کی مون دبیر کال سازمان ملل متحد در حاشیه نشست یونسکو در پاریس ضمن تمجید از تلاشهای دولت صربستان و بوریس تادیچ از آن به عنوان روز تاریخی برای دستگاه قضایی بین المللی یاد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به نوبه خود با اشاره به جنایات ملادیچ گفت: هرچند بازداشت ملادیچ حیات دوباره را به قربانیان جنگ بوسنی بازنمی گرداند، اما وی باید در برابر جهانیان پاسخگو باشد.

وزارت امور خارجه رومانی نیز ضمن تشکر از تلاشهای دولت صربستان و بوریس تادیچ اظهار داشت : دولت صربستان نقش مهمی را در فرایند آشتی مردم یوگسلاوی سابق ایفا کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و گیدو وستروله وزیر امور خارجه این کشور نیز بازداشت ملادیچ را به عنوان خبری خوش برای جهانیان از جمله مردم بوسنی و هرزگوین، صرب‌ها، کروات ها ، بالکان و  تمام اروپا خواندند.

همچنین دادستانهای دادگاه بین المللی جنایات یوگسلاوی سابق ضمن ابراز خرسندی درباره بازداشت ملادیچ اعلام کردند: بازداشت جلاد جنگ بوسنی سبب ایجاد تغییر قابل توجه در یوگسلاوی سابق و آشتی مردم منطقه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها