قیمت هر کیلو وات ساعت برق برای نیمه نخست امسال به طور متوسط 48 تومان تعیین شده است

دام کولرهای گازی برای قبض‌های برق

همزمان با نزدیک شدن به فصل گرما و استفاده مردم از وسایل سرمایشی، مسوولان و کارشناسان نسبت به استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل کشور هشدار می‌دهند. به گزارش «جام‌جم» در چند سال اخیر گرایش به استفاده از کولرهای گازی در جامعه شدت پیدا کرده و بعضا به عنوان یک مسابقه بین فروشندگان و حتی مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. برخی مسوولان معتقدند بسیاری از کولرهای گازی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود، اما حجم بالای این کالای لوکس و گران در بازار نمی‌تواند گویای این ادعا باشد که کولر گازی فقط از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.
کد خبر: ۴۰۳۴۳۷

گذشته از موضوع واردات قاچاق یا رسمی آن تاکید مسوولان امور انرژی بر عدم مصرف این کالاست زیرا کولر گازی در ردیف لوازم بسیار پرمصرف قرار دارد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارت نیرو چند سالی است که به دلیل بالا بودن میزان مصرف برق در این کولرها، مردم را به عدم استفاده از آن فرامی‌خوانند.

محمد بهزاد، معاون امور برق وزارت نیرو از 2سال پیش تاکنون همواره بر این نکته تاکید دارد که کولرهای گازی رتبه اول مصرف برق در بخش خانگی است.

کارشناسان می‌گویند در مناطق گرم و شرجی استفاده از کولرهای گازی مناسب است ولی استفاده از این نوع خنک‌کننده‌ها در مناطق آب و هوای معتدل، مناسب نیست. از این رو استفاده از کولرهای گازی در شهرهایی مانند تهران را توصیه نمی‌کنند اما در روزهای اخیر شاهد برگزاری مسابقات گوناگون فروشندگان کولر گازی برای خریداران هستیم؛ به طوری که فروش اقساطی با قسط بسیار پایین، جوایز رنگارنگ از جمله خودروهای لوکس و ... امتیازات ویژه‌ای است که برای خریداران کولرهای گازی درنظر گرفته شده است.

با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت برق، همه کارشناسان مردم را به رعایت الگوی مصرف توصیه می‌کنند پیش از اجرای این قانون طی یک دهه اخیر فرهنگ‌سازی عمومی گسترده‌ای نسبت به جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های رشته‌‌ای صورت گرفت که به گفته مسوولان امور انرژی کشور اجرای این سیاست نقش اساسی در کاهش مصرف برق بویژه در بخش خانگی داشته است. بر این اساس مدیریت بهینه مصرف، هدف عمده قانون هدفمندی یارانه‌هاست. با این حال تابستان سال گذشته خاطره‌ای تلخ از گرما و قبوض نجومی برای افرادی به جا گذاشت به طوری که برخی از مشترکان با استفاده بی‌رویه از کولرهای گازی با قبض‌های 200 هزار تومانی، 400هزارتومانی و ... مواجه شدند. به همین دلیل برای تکرار نشدن چنین خاطره‌ای مسوولان از هم‌اکنون هشدارهای خود را از سر گرفته‌اند که استفاده بیش از حد و بی‌رویه از کولرهای گازی منجر به افزایش مصرف برق و در نتیجه قبض‌هایی با ارقام درشت می‌شود. بر این اساس با نزدیک شدن فصل گرما که معمولا در اغلب شهرهای کشور گرما از خرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد، این هشدارها جدی‌تر شده و از مردم خواسته شده با رعایت الگوی مصرف و عدم استفاده بی‌رویه و نامتناسب از کولرهای گازی نسبت به حجم برق مصرفی و مبلغ پرداختی در آینده مراقبت کنند.

توان مصرفی کولرهای گازی استاندارد، حدود 4 برابر کولرهای آبی است. این مساله با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. اگر یک مشترک خانگی تهرانی که در سال گذشته یک کولر گازی را به مدت 5ساعت در روز و برای 30 روز در هر ماه روشن کرده باشد، بهای برق مصرفی قابل پرداخت او تا 3 برابر افزایش داشته است. این افزایش 3 برابری زمانی بود که هنوز قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درنیامده و افزایش قیمتی در زمینه برق رخ نداده بود. اما چنانچه این مشترک در سال جاری همان میزان برق را مصرف کند با نرخ 485 ریال به طور متوسط در هر کیلووات ساعت، با هزینه بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

طراحی سیستم‌های سرمایشی برای هر منطقه تابع شرایط فنی و اقتصادی است و در این دسته‌بندی کولرهای گازی در مناطق گرم و مرطوب کاربرد دارند که وزارت نیرو برای نرخ برق مصرفی این مناطق تعرفه‌‌ای پایین‌تر از سایر نقاط در نظر گرفته است.

کارشناسان می‌گویند استفاده همزمان کولر گازی و سایر وسایل برقی مانند اجاق، سماور، لامپ رشته‌ای و ... منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی خواهد شد که برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه و نجومی شدن قبض‌ها، پیشنهاد کارشناسان آن است که استفاده از این وسایل به طور همزمان نباشد. در حال حاضر، قیمت برق برای سال جاری 485ریال به طور متوسط در هر کیلووات ساعت تعیین شده است. این در حالی است که از آذرماه سال گذشته نرخ برق با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 450 ریال در هر کیلو وات ساعت در نظر گرفته شد که همزمان با افزایش مصرف برق نرخ آن نیز پلکانی محاسبه می‌شود.

پیش از قانون هدفمندی یارانه‌ها برق با نرخ 15 تومان در هر کیلو وات ساعت در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

زیبا اسماعیلی/ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها