تحلیل عبدالباری عطوان

خواب خوش اسرائیل آشفته شد

مدیر مسئول روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با اشاره به وقایع سالروز اشغال سرزمین فلسطین(روز نکبت)، آن را ترسناکترین روز برای رژیم اسرائیل و برهم زننده خواب خوش سردمداران این رژیم دانست.
کد خبر: ۴۰۲۹۸۳

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان،مدیر مسئول روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در مقاله ای با عنوان "انقلابهای عربی، مرزها را پشت سرگذاشت" نوشته است : « وقایع دیروز در "مارون الراس" در جنوب لبنان و"مجدل شمس" در تپه های جولان و "قلندیا" در کرانه باختری و "بیت حانون" در نوار غزه تاکیدی بر حق بازگشت بود.

این وقایع یادآور مهمترین موضوع عربی است. مردم، رژیمهای عربی را وادار به تسلیم کردند. این نشانه آن بود که مردم کشورهای عربی پس از گذشت چندین سال، آرمان فلسطین را فراموش نکرده اند.

حوادث روز نکبت(اشغال فلسطین) نشان داد که ماشین جنگی اسرائیل نمی تواند خللی در عزم جوانان مقاوم لبنانی و فلسطینی در برابر توسعه طلبی های این رژیم ایجاد کند.

مذاکرات بی ثمر سازش، طرحهای "تونی بلر" فرستاده پوشالی سازش و مشکلات تشکیلات خودگردان در رام الله در ارتباط با حقوق کارکنانش، همگی روحیه یاس را به وجود آورده است.

وقایع دیروز نشان داد که مردم فلسطین ذره ای از حقوق خود عقب نشینی نخواهند کرد و به روند حرکت خود ادامه خواهند داد و از اسرائیلی ها ترسی به خود راه نخواهند داد.

ما امیدوار بودیم که مردم مصر به سوی اراضی اشغالی بروند، اما با توجه به نوپا بودن انقلاب مردم این کشور و خطرات ضد انقلاب انتظار زیادی نباید از آنها داشت.به ثمر نشاندن انقلاب و حفظ آن از خطرات اسرائیل و برخی قدرتهای عربی که خواهان موفقیت این انقلاب نیستند نزدیکترین راه برای آزادی فلسطین است.

اسرائیل به این امید بسته بود که حق بازگشت آوارگان فراموش شده است، اما تظاهرات گسترده فلسطینی ها در روز گذشته، خواب و خیال اسرائیل را برهم زد.اسرائیل هیچگاه همانند دیروز نگران نبود.

غرور کاذب اسرائیل که به پشتوانه پیروزی در جنگ شش روزه به دست آمده بود، نقش بر آب شده است و ترس و نگرانی شدید جای آن را گرفته است به ویژه اینکه کسانی که به مرزها حمله کردند فقط پرچم فلسطین را در دست داشتند و برای شهید شدن از یکدیگر سبقت می گرفتند.

به راستی اگر میلیونها عرب و مسلمان به مرزهای فلسطین حمله کنند آیا اسرائیل قادر است به سوی همه آنها شلیک کند؟ آیا از بمبهای هسته ای خود استفاده می کند؟

اراده مردم قوی تر از هر رژیمی از جمله اسرائیل است ترس از رژیمهای دیکتاتور شکسته شده است. اسرائیل دیروز برگی دیگر بر جنایات خود افزود که این جنایت بدون شک عمر اشغالگری را کوتاه خواهد کرد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها