تغذیه و تناسب اندام

مو‌های سالم و زیبا با تغذیه مناسب

اگر نگران این هستید که با رسیدن فصل گرما دچار موخوره و خشکی شدید مو شوید، یا این‌که احساس می‌کنید موهایتان زیبایی لازم را ندارد، تغذیه مناسب می‌تواند گزینه بهتری به جای حجم‌دهنده‌های مو، داروی ماینوکسیدیل و سالن‌های زیبایی پرهزینه و گرانقیمت برای حل مشکل شما باشد.
کد خبر: ۴۰۲۶۵۳

چرا که ممکن است علت مشکلات موی شما غذایی باشد که میل می‌کنید. براساس مطالعه‌ای در مورد روش‌های پیشگیری از ریزش مو، اگر به اندازه کافی ویتامین و پروتئین مصرف نکنید، دچار ریزش و مشکلات مو می‌شوید. تغذیه بد، موجب ریزش موی ارثی تیپ مردانه (آلوپسی آندروژنتیک) می‌شود. در یکی از شماره‌های مجله «highly recommended»، برای مثال فلز روی مانع افزایش سطح هورمون DHT نوعی هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) می‌شود که با ریزش مو مرتبط است.

مواد ضروری مو و ناخن به طور کلی شامل اسیدهای آمینه نظیر: ال ـ آرجنین، اسیدهای چرب ضروری مانند: امگا ـ 3 (که در ماهی‌ها یافت می‌شود)، لیستین، ویتامین‌های گروه B، لوتئین، گوگرد، آهن و مواد معدنی هستند که کمک می‌کنند سلامت و زیبایی موهای شما حفظ شود. شما می‌توانید این مواد را در انواع و اقسام لوبیا و عدس، غلات کامل، تخم‌مرغ، ماهی آزاد و انواع و اقسام آجیل خام و تخمه‌ها ازجمله تخم کتان و تخمه کدو (که حاوی پروتئین‌های ضروری و فیتوکمیکال و اسیدهای چرب برای حفظ سلامت موها و کاهش علائم پیری هستند)‌ پیدا کنید.

پیاز، سیر، تره فرنگی و موسیر حاوی بیوفلاونوئیدهای قوی هستند و به همین دلیل برای مو و ناخن مفید هستند. همچنین جو سرشار از نیاسین است که به رشد مو کمک می‌کند و مصرف جوانه‌ها هم برای حفظ جوانی و شادابی موها توصیه می‌شوند. در این میان سبزه گندم، جلبک اسپیرولینا و خزه دریایی سموم موها را می‌زداید و اسید آمینه‌های ضروری را برای تولید پروتئین مو تامین می‌کند و گندم سیاه (نان ساج) را میل کنید که به گفته دانشمندان از نظر ویتامین‌ها، فلاونوئیدها و مواد معدنی غنی‌تر از سایر غلات (به استثنای جو) است، هم برای داشتن موهایی سالم بهتر است مورد استفاده روزانه قرار گیرند.

ماهی سالمون و سبزیجات هم می‌توانند کلسیم مورد نیاز دندان‌های شما را نیز تامین کنند، از این رو شما با خوردن این مواد به حفظ سلامت موها و دندان‌هایتان کمک خواهید کرد. توت به عنوان میوه‌ای استثنایی و پرخاصیت سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطان است و سبزیجات برگ سبز نیز حاوی لوتئین است که از ابتلا به کوری و کاتاراکت (آب مروارید) جلوگیری می‌کند. جالب است که این مواد اثر معجزه‌آسایی بر سلامت مو هم می‌گذارند.

بنابراین اگر شما از همه مواد فوق‌الذکر استفاده کنید، موهایی سالم و سلامت خواهید داشت. در عین این‌که شما می‌توانید از این مواد برای حفظ سلامت موهای خود استفاده کنید، مکمل‌های مخصوص زیادی هم برای حفظ سلامت موها به بازار آمده است.

به طور کلی مکمل‌های حاوی مولتی‌ویتامین (بویژه مولتی‌ویتامین‌های مخصوص موهای زنان) پوست و ناخن‌های شما را تقویت خواهد کرد، اما در انتخاب مکمل‌های ویتامینی دقت لازم را به کار ببرید و در صورت عدم نیاز بدنتان به ویتامین D، از مصرف آن خودداری کنید؛ زیرا ویتامین D موجب ابتلا به سرطان و تولید بیش از حد کلسیم می‌شود و بدن نمی‌تواند آن را آماده مصرف کند. بهتر است به مکمل‌های مخصوص مو اتکا نکنید.

اعظم محمودوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها