1255سال پیش در روز 15 مه سال 756 میلادی در شهر کوردوبا (قرطبه) عبدالرحمان اول یک خلافت اسلامی را تاسیس کرد که به این ترتیب اسپانیا یا اندلس به نخستین کشور مسلمان مستقل در آن زمان تبدیل شد.
کد خبر: ۴۰۲۶۰۳


6 سال قبل از این تاریخ در سال 750 میلادی خلافت خلفای اموی که شهر دمشق را پایتخت خود کرده بودند و از این شهر بر سرزمین های پهناور اسلامی حکومت می کردند توسط ابومسلم خراسانی و سیاه جامگانش سرنگون شد.

خلفای عباسی که به کمک ابومسلم به خلافت رسیده بودند شهر بغداد را به عنوان پایتخت یا دارالخلافه انتخاب کردند.

خلیفه عباسی که به قدرت رسیده بود خاندان اموی را قتل عام می کند اما یک نوه آخرین خلیفه اموی به نام عبدالرحمان از این کشتار جان سالم برد.او به آفریقای شمالی فرار کرد و سرانجام خود را به اسپانیا رساند.

شبه جزیره ایبریا نیم قرن قبل از این تاریخ توسط خلفای اموی تصرف شده بود.آنها سلسله ویزیگوت ها را سرنگون کردند و از آن پس اسپانیا اندلس نام گرفت.

خلفای اموی در اندلس در میان یمنی ها و بربرها وفاداران زیادی داشتند. عبدالرحمان موفق شد آنها را گرد خود جمع کند.او سپس به کمک آنها شهر کوردوبا (قرطبه) را تصرف کرد و خود را خلیفه اندلس نامید.

عبدالرحمان اول برای اندلس یک تشکیلات نمونه اداری ایجاد کرد و به اختلاف های مسلمانان عرب تبار و بربرها که از آفریقای شمالی به اندلس آمده بودند ، خاتمه داد.

به این ترتیب در روز 15 مه سال 756 میلادی عبدالرحمان اول در شهر کوردوبا (قرطبه) یک خلافت اسلامی تاسیس کرد و اسپانیا یا اندلس به نخستین کشور مسلمان آن زمان تبدیل شد که تابع خلافت عباسیان بغداد که بر جهان اسلام حکمرانی می کردند ، نبود.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها