شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در یک اظهار نظر عجیب،‌ ضمن اعتراف تلویحی به شکست این رژیم دربرابر حماس و تقویت جایگاه این جنبش در معادلات خاورمیانه،‌ احتمال انجام مذاکرات با جنبش حماس در آینده را بعید ندانست.
کد خبر: ۴۰۲۲۰۲

به گزارش ایسنا، شیمون پرز، در گفت‌وگو با روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، به مناسبت روز نکبت (سالروز اعلام تشکیل رژیم صهیونیستی) تاکید کرد: هیچ چیز دائمی‌ وجود ندارد. هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. شیمون پرز انتقاد جامعه جهانی از واکنش رژیم صهیونیستی نسبت به توافق نامه آشتی ملی فلسطینی را رد و تصریح کرد: تشکیل دولت وحدت ملی هیچ پیامدی برای امنیت اسرائیل ندارد. وی با اشاره به توافقنامه اخیر فلسطینی‌ها برای برقراری آشتی ملی گفت: اسرائیل هیچ مخالفتی با وحدت فلسطینی‌ها ندارد و تنها مشکل اسرائیل مربوط به حمایت از تروریسم است.

وی با اشاره به امکان گفت‌وگو با حماس ادعا کرد: دو طرف به دنبال مذاکره هستند اما حماس مذاکره با ما را رد می‌کند و در صورتی که موافقت کند ما از این گروه می‌خواهیم آتش‌بس را برقرار کند، زیرا مذاکره و جنگ در آن واحد غیرممکن است. این همان شرطی است که یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرده بود. پرز همچنین در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست تاکید کرد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به‌رغم توافق صلح امضا شده میان فتح و حماس تنها شریک اسرائیل در روند صلح است.

روز یکشنبه گذشته و در پی امضای توافقنامه آشتی ملی فلسطینی‌ها، مقامات دو جنبش حماس و فتح با هم دیدار و برای تعیین دستور کار مذاکرات آینده رایزنی کردند. قرار است بزودی مذاکرات فشرده این دو گروه پیرامون تعیین نخست‌وزیر و اعلام اسامی وزرای دولت ائتلافی در قاهره یا غزه شروع شود. به گزارش ایسنا، اعظم الاحمد یکی از اعضای کمیته اجرایی فتح در این خصوص گفت: ما توافق کرده‌ایم که بعد از پایان جلسات حاضر شورای انقلابی فتح با مقامات حماس ملاقات کرده و راه‌های بررسی اجرای مفاد توافق نامه آشتی را مورد بررسی قرار دهیم. الاحمد افزود: در این نشست در رابطه با دولت و شخصیت‌های مورد نظر برای تصدی ریاست کابینه به رایزنی می‌پردازیم. دو گروه رقیب فلسطینی فتح و حماس، روز چهارشنبه گذشته (14 اردیبهشت) توافق نامه آشتی با یکدیگر را امضا و به 4 سال درگیری‌های سیاسی خاتمه دادند. به موجب این توافق نامه یک دولت ائتلافی تشکیل و شرایط برای برگزاری انتخابات سراسری طی یک سال آینده مهیا می‌شود. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روز یکشنبه با بیان این‌که رژیم صهیونیستی نیازمند اهرم فشار است از آمریکا درخواست کرد توافق نامه آشتی ملی فلسطین را تایید کند. به گزارش مهر، خالد مشعل در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا باید توافق نامه آشتی ملی فلسطین را تایید کنند چرا که این توافق نامه گزینه ملت فلسطین بود. وی افزود: جامعه جهانی باید اسرائیل را وادار به شناسایی کشور فلسطین کند نه این‌که بالعکس رفتار کند و از فلسطینی‌ها بخواهد اسرائیل را به رسمیت بشناسند. ‌/‌ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها