8 تیم فانوس به دست در 3 هفته پایانی به چیزی جز فرار از سقوط نمی‌اندیشند

آخرین تلاش‌ها برای بقا در لیگ برتر

هرچند برای بسیاری از فوتبالدوستان پیگیری اتفاقات بالای جدول که به مشخص شدن قهرمان و معرفی سهمیه‌های فصل آینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌انجامد، جذابیت‌های فراوانی دارد، اما در انتهای جدول هم غوغای دیگری برپاست و تیم‌ها برای این‌که در 3 خانه پایانی جدول نباشند و در لیگ برتر بمانند در 3 هفته پایانی حتی از خواب شبشان هم چشم‌پوشی می‌کنند.
کد خبر: ۳۹۹۴۳۳

به جرات می‌توان لیگ دهم را در میان ادوار گذشته این رقابت‌ها به لحاظ رقابتی که میان تیم‌های ته‌جدولی برای بقا وجود دارد یک استثنا دانست. 8 تیم در خطر سقوط هستند که 3 تای آنها به اجبار باید با رقابت‌های لیگ برتر خداحافظی کنند. البته در این سه هفته پایانی، آنچه بیشتر از همه در سرنوشت تیم‌های سقوط کننده از لیگ برتر تاثیرگذار است، 6 دیدار رودررویی است که در آن تیم‌های فانوس به دست به مصاف هم می‌روند.

هفته سی و دوم: سایپا البرز ـ پیکان قزوین، راه‌آهن شهرری ـ نفت تهران، پاس همدان ـ شهرداری تبریز

هفته سی و سوم: استیل‌آذین ـ شهرداری تبریز، پیکان قزوین ـ راه‌آهن شهرری

هفته سی و چهارم: شاهین بوشهر ـ نفت تهران

بعد از بازی‌های مستقیمی‌‌ که میان تیم‌های در خطر سقوط برگزار می‌شود، بازی‌هایی که این تیم‌ها با 5 تیم بالای جدول دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و پرسپولیس تیم‌هایی هستند که برای قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، تا هفته پایانی رقابتی نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر دارند و بسختی حاضر به از دست دادن امتیاز می‌شوند. در چنین شرایطی در 3 هفته پایانی شاهد 7 بازی حساس و نفسگیر میان تیم‌های قعرنشین و تیم‌های بالانشین جدول خواهیم بود.

هفته سی ودوم: شاهین بوشهر ـ استقلال

هفته سی و سوم: تراکتورسازی تبریز ـ سایپا، نفت تهران ـ ذوب‌آهن

هفته سی و چهارم: پاس همدان ـ استقلال تهران، سایپا ـ سپاهان، ذوب‌آهن ـ استیل‌آذین، پرسپولیس ـ پیکان

با نگاهی به برنامه این 13 بازی مشخص می‌شود در ادامه بازی‌های لیگ کار 4 تیم سایپا، پیکان، شهرداری تبریز و نفت تهران برای امتیاز جمع کردن از 4 تیم دیگر دشوارتر است؛ درحالی که استیل‌آذین از شانس کمتری برای بقا در لیگ برخوردار است و احتمالا از میان آن 4 تیم هم 2 تیم به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند. در زیر اشاره‌ای داریم اجمالی به وضعیت 8 تیمی‌که در خطر سقوط هستند:

استیل‌آذین (24 امتیاز)‌

بازی‌های باقیمانده: ملوان (خارج از خانه)، شهرداری تبریز (خانگی) و ذوب‌آهن (خارج از خانه)‌

نتایج 5 بازی اخیر: 2 مساوی و 3 باخت (2 امتیاز)

گزینه اول سقوط به دسته پایین‌تر تیم متمول استیل‌آذین است. آنها که در 3 هفته باقیمانده فقط یک بازی خانگی دارند برای این‌که آخرین روزنه‌های امیدشان برای باقی‌ماندن در لیگ را زنده نگه دارند باید هر 9 امتیاز ممکن را به دست آورند و چشم به اما و اگر در نتایج دیگر تیم‌ها بدوزند. استیل‌آذین با اولین امتیازی که در این 3 هفته از دست بدهد، قطعا سقوطش مسجل خواهد شد، هرچند کسب 9 امتیاز هم تضمینی ‌برای بقای این تیم در لیگ برتر نیست.

پیکان (29 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: سایپا (خارج از خانه)، راه‌آهن (خانگی) و پرسپولیس (خارج از خانه)

نتایج 5 بازی اخیر: یک برد، یک مساوی و 3 باخت (4 امتیاز)

انصافا در 3 هفته پایانی یکی از سخت‌ترین قرعه‌ها نصیب تیم بحران‌زده پیکان شده است، چراکه هر 3 حریف این تیم همپای پیکان برای امتیاز گرفتن انگیزه دارند. پیکان 29 امتیازی در قیاس با استیل‌آذین 25 امتیازی به مراتب از شانس بیشتری برای بقا در لیگ برتر برخوردار است، اما شرایط همین تیم در مقایسه با 6 تیم بالا سری‌اش چندان تعریفی نیست.

پیکان اگر سایپا و راه‌آهن را در 2 بازی بعدی‌اش ببرد، گام بزرگی برای بقا در لیگ برخواهد داشت، اما از دست دادن امتیاز در مقابل هر یک از این دو تیم، شانس تیم قزوینی را برای ماندن در لیگ تا اندازه بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

راه‌آهن (31 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: نفت تهران (خانگی)، پیکان (خارج از خانه) و مس کرمان (خانگی)

نتایج 5 بازی اخیر: 2 مساوی و 3 باخت (2 امتیاز)

راه‌آهنی که با مهدی تارتار در میانه‌های فصل روزهای خوشی را سپری می‌کرد حالا یکی از 3 تیم فانوس به دست است. آنها حدفاصل هفته‌های یازدهم تا چهاردهم حتی رکورد 4 پیروزی در 5 بازی را هم از خود به جای گذاشتند، اما حالا هفته‌هاست که در حسرت پیروزی هستند، دقیقا 17 هفته.

راه‌آهنی که هفته پیش با استیل‌آذین 2 ـ 2 مساوی کرد، آخرین بردش در لیگ دهم را مقابل همین استیل‌آذین در نیم‌فصل اول به دست آورد و پس از آن یک نیم‌فصل کامل رنگ پیروزی را ندید. با این حال هنوز هم برای ماندن در لیگ دیر نشده است. پیروزی بر نفت و مس در خانه می‌تواند بقای راه‌آهن را در لیگ تضمین کند.

سایپا (32 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: پیکان (خانگی)، تراکتورسازی (خارج از خانه) و سپاهان (خانگی)

نتایج 5 بازی اخیر: 3 مساوی و 2 باخت (3 امتیاز)

سایپا تنها تیم 32 امتیازی لیگ برتر است. تیم محمد مایلی‌کهن وضعیتی بهتر از 3 تیم قعرنشین دارد اما خیالش چندان آسوده نیست، چراکه با اولین غفلت فانوس به دست خواهد شد. سایپا هم مثل پیکان سخت‌ترین قرعه را در 3 هفته پایانی دارد.

بازی با 3 تیم با انگیزه پیکان که برای ماندن در لیگ می‌جنگد، بازی با تراکتورسازی که به دنبال سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست و بازی با سپاهان که برای قهرمانی احتمالا به امتیازات بازی پایانی‌اش نیاز پیدا خواهد کرد، شرایط دشواری را پیش روی سایپا قرار داده است. در این میان، حساس‌ترین بازی سایپا همین بازی هفته سی و دوم آنها با پیکان است. اگر سایپا بتواند در کرج پیکان را ببرد گام بزرگی برای بقا در لیگ برداشته است، اما تساوی یا شکست نارنجی‌پوشان در این بازی وضعیت بقای این تیم را در لیگ در‌ هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

شهرداری تبریز (33 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: پاس همدان (خارج از خانه)، استیل‌آذین (خارج از خانه) و فولاد خوزستان (خانگی)

نتایج 5 بازی اخیر: 2 برد، 2 مساوی و یک باخت (7 امتیاز)

شهرداری تبریز هر چند بالاتر از سایپا قرار دارد و با یک حاشیه امنیت 2 امتیازی به استقبال این 3 هفته پایانی می‌رود، اما از هم اکنون آنها را باید یکی از نامزدهای جدی سقوط معرفی کرد. 2 بازی خارج از خانه متوالی در مقابل 2 تیمی‌که مثل شهرداری تشنه امتیاز گرفتن هستند، شرایط را برای حمید درخشان و شاگردانش واقعا دشوار کرده است. شهرداری این هفته باید در همدان مقابل پاس صف‌آرایی کند و هفته آینده هم در تهران مهمان استیل‌آذین خواهد بود. اگر شهرداری در این دو بازی حداقل 2 امتیاز کسب کند، به بقا در لیگ برتر امیدوار خواهد شد، در غیر این صورت شاید با 3 امتیاز روز پایانی هم، کار ماندن این تیم به اما و اگر کشیده شود.

نفت تهران (33 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: راه‌آهن شهرری (خارج از خانه)، ذوب‌آهن (خانگی) و شاهین‌بوشهر (خارج از خانه)

نتایج 5 بازی اخیر: یک برد، 3 مساوی و یک باخت (6 امتیاز)

کار نفت تهران هم مثل شهرداری تبریز برای بقا در لیگ برتر دشوار است. این را 3 بازی باقیمانده شاگردان حسین فرکی می‌گوید. 2 بازی خارج از خانه مقابل 2 تیمی‌که خود در خطر سقوط هستند و یک بازی خانگی مقابل ذوب‌آهنی که برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان به دنبال امتیاز است بخوبی گویای شرایط دشوار نفت برای امتیاز جمع کردن در ادامه لیگ است. نفت برای ماندن در لیگ باید در هر دو بازی خارج از خانه‌اش امتیاز بگیرد و البته مقابل ذوب‌آهن هم با دست پر از زمین مسابقه خارج شود. باید اعتراف کرد واقعا کار سختی پیش روی تیم تازه راه یافته به لیگ برتر قرار دارد.

پاس همدان (34 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: شهرداری تبریز (خانگی)، فولاد خوزستان (خارج از خانه) و استقلال تهران (خانگی)

نتایج 5 بازی اخیر: 4 برد و یک باخت (12 امتیاز)

پاسی‌ها که تا همین چند هفته پیش یکی از نامزدهای اصلی سقوط به لیگ دسته پایین‌تر بودند از وقتی دوباره علی‌اصغر مدیرروستا را روی نیمکت خود دیدند به بقا در لیگ امیدوار شدند. کسب 12 امتیاز از 5 بازی اخیر نشان می‌دهد در میان 8 تیمی ‌که در خطر سقوط قرار دارند شرایط این تیم بهتر از سایرین است. پاس به لطف همین 4 پیروزی‌اش در 5 بازی اخیر حالا کار چندان دشواری برای ماندن در لیگ ندارد، آنها فقط 3 امتیاز دیگر می‌خواهند و برای به دست آوردن آن در همین بازی هفته سی و دوم، انگیزه‌های فراوانی دارند. بردن شهرداری تبریز در همدان می‌تواند حکم بقای پاس در لیگ برتر را امضا کند.

شاهین بوشهر (34 امتیاز)

بازی‌های باقیمانده: استقلال تهران (خانگی)، مس کرمان (خارج از خانه) و نفت تهران (خانگی)

نتایج 5 بازی اخیر: 2 برد، یک مساوی و 2 باخت (7 امتیاز)

شاهین بوشهر اگر الان وضعیتی بهتر از دیگر تیم‌های در خطر سقوط دارد آن را مدیون اکبر میثاقیان است که در بحرانی‌ترین شرایط ممکن، حکم ناجی را برای آنها ایفا کرد.

شاهینی‌ها از 3 بازی اخیرشان 7 امتیاز به دست آورده‌اند تا به لطف همین امتیازات حداقل 3 امتیاز از منطقه خطرناک انتهای جدول فاصله بگیرند. شاهین هم مثل پاس با کسب 3 امتیاز دیگر قطعا در لیگ باقی خواهد ماند، اما بهتر است این 3 امتیاز را در همین 2 بازی بعدی اش مقابل استقلال و مس کرمان (که اتفاقا آسان هم نیستند) به دست آورد تا حداقل در روز پایانی و در مقابل نفتی که خود برای بقا می‌جنگد آسوده خاطر باشد.

برنامه 3 هفته پایانی لیگ برتر

هفته سی و دوم:

پنجشنبه 8 اردیبهشت

ذوب‌آهن اصفهان ـ فولاد خوزستان

شاهین بوشهر ـ استقلال

پرسپولیس ـ مس کرمان

جمعه 9 اردیبهشت

صنعت نفت آبادان ـ سپاهان اصفهان

سایپای البرز ـ پیکان قزوین

ملوان انزلی ـ استیل‌آذین

راه‌آهن شهرری ـ نفت تهران

پاس همدان ـ شهرداری تبریز

یکشنبه 11 اردیبهشت

تراکتورسازی تبریز ـ صبای قم

هفته سی و سوم:

یکشنبه 25 اردیبهشت

استیل‌آذین ـ شهرداری تبریز

فولاد خوزستان ـ پاس

صبای قم ـ صنعت نفت آبادان

استقلال تهران ـ ملوان بندرانزلی

تراکتورسازی تبریز ـ سایپا

پیکان ـ راه‌آهن

نفت تهران ـ ذوب‌آهن

مس کرمان ـ شاهین بوشهر

سپاهان ـ پرسپولیس

هفته سی و چهارم:

جمعه 30 اردیبهشت

شهرداری تبریز ـ فولاد خوزستان

ملوان بندر انزلی ـ صبای قم

پاس ـ استقلال تهران

سایپا ـ سپاهان

ذوب‌آهن ـ استیل‌آذین

شاهین ـ نفت تهران

راه‌آهن ـ مس کرمان

نفت آبادان ـ تراکتورسازی

پرسپولیس ـ پیکان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها