رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری قلعه دزک را یادگاری ارزشمند از اوایل دوران قاجار برشمرد.
کد خبر: ۳۹۲۳۸۵

مژگان ریاحی در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: قلعه دزک یادگاری ارزشمند از اوایل دوران قاجار بشمار می‌رود که با بیش از 5 هزار متر مربع زیر بنا در سه طبقه ساخته شده است.

وی افزود: مصالح بکار برده در این اثر تاریخی جاودان سنگ، گل، ساروج و گچ است و در سال 1368هجری شمسی به شماره 3/1731در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وی گفت: این قلعه از نظر ویژگی‌های معماری الهام گرفته از قصرهای اروپایی با آرایش ایرانی است.

ریاحی افزود: این بنا با توجه به آب و هوای منطقه در دو طبقه با ایوانهای شمالی و جنوبی مشرف به بیشه‌های منتهی به کوهستان و رو به قبله ساخته شده تا اتاقهای همکف حداکثر بهره‌گیری از نور و گرما در زمستان و اتاقهای طبقه اول بیشترین هوای خنک را در تابستان داشته باشد.

وی گفت: این بنا دارای چهار برج مخروطی شکل است بدون کاربری نظامی و بیشتر برای القاء شکوه و ابهت ساخته شده و به عنوان انبار و زندان استفاده شده‌اند.

ریاحی با اشاره به این‌که طبقه همکف و اول بنا، دو ایوان در قسمت شمالی و جنوبی دارد که نور لازم را برای اتاقهای مجاور،زیر برجی و سفره خانه، آیینه خانه و اتاقهای جنبی دیگر فراهم می‌کند گفت: اطاق آیینه مهم‌ترین بخش کاخ قلعه دزک است.

به گفته او این اتاق که دیوارها وسقف آن با آیینه تزئین شده با تکنیک نقاشی پشت شیشه شکوه بیشتری یافته و نقاشی‌ها عموما تصاویری از سوارکاری، قصرها وابنیه سلطنتی با طرح‌های اروپایی، گل ومرغ نمای ونمای خارجی خود بنا هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت در دیوارهای شرق و غرب آن چهار عدد قاب آیینه طراحی شده که مربوط به الحاقات سابق الذکر در دهه‌1330 هجری شمسی به بعد می‌باشد و بوسیله روشنایی برق در پشت آن به عنوان شب چراغ مورد بهره برداری قرار می‌گرفته‌است.

قلعه دزک در شهر دزک در فاصله 30 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها