رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت: ما به دنبال صدور مواد هسته‌ای و خدمات به کشورهای دیگر هستیم تا بتوانیم جای خود را در بازار جهانی پیدا کنیم.
کد خبر: ۳۹۰۸۸۳

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی صبح امروز در دومین همایش پایداری ملی و پدافند غیرعامل، با بیان اینکه آموزه‌های ما از دوران دفاع مقدس به مقابله صحیح با تهدیدات حال و آینده کمک می‌کند، اظهار کرد: رزمندگان کشور ما توانسته‌اند پیوند تخصص با رزم انفرادی را در جبهه‌های جنگ وارد کنند. با تجربیات گذشته، شرایط کار ستادی برای ما فراهم شده است و البته در این زمینه باید به رشد تحصیلات تکمیلی در کشور نیز توجه کرد و در چنین شرایطی است که امروز می‌توانیم از بحث‌هایی نظیر استاندارد و آیین‌نامه‌ها صحبت کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، خاطرنشان کرد: با تجربیات بجا مانده از دوران دفاع مقدس، دستاوردهای خوب و رو به رشدی داریم و می‌توانیم در آینده در بحث‌های پایداری ملی و بحث‌های پدافندی گام‌های مستحکم‌تری برداریم.

عباسی با تاکید بر این‌که اگر با افراط و تفریط با مقوله‌های پدافند مواجه شویم آسیب‌پذیر خواهیم بود، اظهار کرد: بعضا دیده می‌شود که یا از این بحث غافل می‌شویم و می‌گوییم هیچ کاری نکنیم چرا که نوع تهدیدات فرق کرده است و یا آنقدر مسئله را محکم می‌گیریم و مدام به آن می‌پردازیم که هزینه‌ها را بالا می‌بریم و این مسئله می‌تواند آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: برای اینکه از این افراط و تفریط پرهیز کنیم لازم است که در بحث آموزش، توجه بیشتری به نسل جدید داشته باشیم. همانطور که رییس مجلس هم اشاره کرد، ما قدرتی هستیم که شاید در مقطع فعلی آسیبی به ما وارد نشود ولی باید از حالا در مدارس این مباحث را دنبال و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، به نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در گسترش فرهنگ پدافند غیرعامل و آموزش‌های مربوط به آن اشاره کرد و افزود: رسانه ملی باید با آموزش‌های کوتاه‌مدت و مفید یا با هشدارهایی که می‌دهد بتواند بحث پدافند را به عنوان یک بحث ملی مطرح کند.

عباسی گنجاندن مطالب مربوط به حوزه‌های پدافندی در بازنگری کتب فنی و مهندسی دانشگاه‌های کشور را از دیگر راهکارهای لازم برای گسترش فرهنگ پدافندی برشمرد و اظهار کرد: در این بخش باید به لشکر عظیم اساتید توجه شود چرا که اگر می‌خواهیم در مدتی کوتاه به این مسئله دست یابیم باید به اساتید کشور توجه بیشتری کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که بحث هسته‌ای موضوعی است که فقط در کلمه هسته‌ای خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: صنعت هسته‌ای زمینه‌های کار را در سایر رشته‌ها به ویژه رشته‌های صنعتی فراهم می‌کند و همانطور که به بحث پدافند عامل در کشور توجه می‌شود، در بحث هسته‌ای باید به پدافند غیرعامل نیز توجه شود.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، بر لزوم بالا بودن سطح ایمنی در تاسیسات هسته‌ای تاکید کرد و گفت: اگر در بحث‌های پدافندی به سازه‌ها و تجهیزات خود بویژه در شروع کار دقت کنیم مطمئنا می‌توانیم این مقولات و ایمنی‌ها را به سایر عرصه‌ها نیز گسترش دهیم. دقیق بودن ابزار و تجهیزات اندازه‌گیری، خلوص مواد مورد استفاده از بحث هسته‌ای و بکارگیری آن در صنایع دیگر، توجه به مدیریت صحیح در صنعت و نیز روش‌های تحقیق و بهره‌برداری از دیگر مباحثی است که باید حتما به آنها توجه شود.

عباسی با بیان اینکه دقیق شدن در این مسائل موجب رشد ما در صنایع دیگر می‌شود، خاطرنشان کرد: ما باید دستاوردهای خود در این زمینه را حفظ کنیم؛ چرا که این مسئله موجب استمرار خودباوری ملی، زمینه‌سازی برای صدور تفکر انقلابی و ایجاد تعامل مثبت همراه با عزت و حکمت با دنیا می‌شود. اگر از مقوله امنیت غافل شویم و بویژه در شروع کار به این مسئله توجه نکنیم مطمئنا تعامل خود با دنیا را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه بر لزوم ورود ایران به بازارهای جهانی در بحث صدور مواد و خدمات تاکید کرد و گفت: این مسئله مستلزم استانداردسازی و پایداری مواد و تجهیزات است. همه این مسائل کمک می‌کند که برای آینده برنامه‌ریزی کنیم ولی شرط اول، آسیب‌پذیر نبودن در زمان فعلی و چند سال آینده است تا بتوانیم موفق شویم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اضافه کرد: ما باید بتوانیم با دیگران مشارکت داشته باشیم چرا که خود این مسئله می‌تواند یک عامل بازدارنده برای ما باشد و ما در حال حاضر در حال فراهم کردن مقدمات این مسئله هستیم.

عباسی با تاکید بر اینکه قصد داریم به یک قطب علمی، صنعتی و مدیریتی طبق چشم‌انداز بیست ساله کشور در سطح منطقه تبدیل شویم، خاطرنشان کرد: همانطور که بارها عنوان شده، امروز تهدیدات تغییر کرده است. آسیب‌پذیری ما در چند سال گذشته بیشتر در بخش‌هایی بوده که به حفاظت از نیروی انسانی مربوط می‌شود و همچنین با برخی آسیب‌های اجتماعی و انحراف افکار از آرمان‌های نظام نیز مواجه هستیم که در اینجا مجال باز کردن بیشتر این موضوع نیست.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم امروز، بحث نرم‌افزاری است و این مقوله‌ای است که کمتر به آن پرداخته‌ایم و آثار آسیب‌پذیری‌های اولیه مشاهده می‌شود. در بحث تهاجم‌های نرم‌افزاری دشمنان، جایی که بیشتر از همه می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد، تاسیسات هسته‌ای است که در همین رابطه تلاش‌های دشمنان برای انتشار ویروس استاکس نت و مباحث اینچنینی را شاهد بوده‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، همچنین بر توجه بیشتر به نیروی انسانی در بحث پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: دشمنان پیشرفت ما تلاش زیادی می‌کنند که در افراد نفوذ کنند تا از طریق آنها – دانسته یا ندانسته – بتوانند به روند پیشرفت ما ضربه وارد کنند. برای این موضوع از انگیزه‌های مختلف افراد نظیر نارضایتی‌های شغلی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی ممکن است استفاده کنند. بنابراین آسیب منابع انسانی می‌تواند بر روی بحث پدافندی تاثیرگذار باشد و در چند سال گذشته از این نظر بیشتر آسیب دیده‌ایم. بنابراین جا دارد به بحث آسیب‌های اجتماعی در سازمان پدافند غیرعامل توجه بیشتری شود.

عباسی در ادامه از همکاری‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با سازمان انرژی اتمی تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید از همکاری‌های سازمان پدافند غیرعامل تشکر کنم که در هفت یا هشت سال گذشته همکاری تنگاتنگی داشته‌اند و توانستند ذهن متخصصان ما را متوجه اهمیت بحث پدافند غیرعامل کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به روز بزرگداشت شهدا، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشت و افزود: جا دارد یاد شهدای این کشور بویژه شهیدان سال‌های اخیر بخصوص دکتر مسعود علی‌محمدی و دکتر مجید شهریاری را گرامی بداریم. این دو تن با دستانی نه چندان پر از نظر علمی وارد کار شدند اما با ایمان خود توانستند پیشرفت کرده و مقدوراتی را برای کشور ما فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها