کد خبر: ۳۸۸۷۴۳

یک تحقیق جدید نشان داده است که افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی ارتباط برقرار می‌کنند در حالی که افراد شادتر رنگ زرد را ترجیح می‌دهند.

این نتایج می‌تواند به پزشکان در تشخیص خلق و خوی کودکان و بیمارانی که در برقراری ارتباطات کلامی مشکل دارند کمک کند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران معتقدند از این تکنیک می‌توان به عنوان روشی برای اندازه‌گیری اضطراب و افسردگی استفاده کرد. آنچه جالب توجه است، این است که روش مزبور در واقع می‌تواند در شناسایی خلق بیمار بهتر از سوالات شفاهی عمل کند.

با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند اما برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. مثلا رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

رنگ‌هایی که در طیف آبی قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولا آرامش‌بخشند، اما گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.از روان‌شناسی رنگ‌ها به عنوان روش درمان در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ‌شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش، از رنگ قرمز برای تحریک ذهن و افزایش تمرکز، از رنگ زرد برای تحریک اعصاب، از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی، از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار و از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.

در واقع رنگ‌ها بخشی از زندگی ما هستند. تاثیر رنگ بر زندگی بیش از حد تصور انسان است، تنها گوشه‌ای از اثر آن را در روحیات، کار، خستگی، حوادث، هنر و ادراک انسان مشاهده می‌کنیم.

با توجه به اثرات بسیار رنگ در سیستم‌های مختلف و نقش آن در طراحی و توسعه سیستم‌های انسانی، مطالعه ویژگی‌های رنگ‌ها، اثرات آن بر انسان و روان‌شناسی او و فرآیند دریافت و تحلیل رنگ‌ها، برای مهندسان صنایع و طراحان سیستم‌های صنعتی ـ‌ خدماتی لازم است.

پژوهش دانشمندان نشان می‌دهد، رنگ‌ها همان‌گونه که بر روح و روان آدمی تاثیرات گوناگونی می‌گذارند، جسم او را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

رنگ و زندگی حرفه‌ای

درخصوص رنگ لباس‌های اداری، لباسی به رنگ خاکستری تیره، مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی به نظر برسید.

پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پیراهن بژ یا غیر سفید، چهره محافظه‌کارانه ملایم‌تری را از شما ارائه خواهد نمود. برای رنگ دفتر کار، دیوارهای آبی کمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می‌کند. اسباب اثاثیه زرشکی یا ارغوانی تیره محیط کار شما را مجلل جلوه خواهد داد.

اگر دقت کرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولا به رنگ آبی یا سبز تیره انتخاب می‌شود چون این رنگ‌ها نشانه قدرت و ابهت است. در بیمارستان‌ها معمولا از ملافه و البسه سبز کمرنگ استفاده می‌شود. چرا که این رنگ اثری تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش دارد.رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده می‌کنند. این‌گونه رنگ‌ها به وضوح دیده می‌شوند و بیشتر به یاد مردم می‌مانند.

معمولا دکمه‌های حساس و اعلان خطر یا اهرم‌های توقف اضطراری، به رنگ قرمز است. برعکس رنگ سبز که نشانه عبور و امنیت است. در طراحی بسیاری از وسایل به کاربردن رنگ‌های مختلف در قسمت‌های گوناگون برای گویاتر ساختن وظایف، امری اجتناب‌ناپذیر است.

رنگ اتاق خواب

به کار بردن رنگ‌های سرد برای اجزای اتاق خواب مکانی به دور از تنش و آرامش‌بخش را برای خوابی شیرین برای شما فراهم می‌کند. دیوارهای اتاق خواب را برای ایجاد آرامش به رنگ‌های سرد و ملایم مانند آبی رنگ‌آمیزی کنید. رنگ سفید یا کرم برای قسمت پذیرایی و نشیمن می‌تواند موجب راحتی اعصاب گردد.

در نمای بیرونی ساختمان‌ها اگر از 2 رنگ متضاد (روشن و تیره) استفاده شود موجب زیباتر شدن نما می‌شود. در ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده از رنگ سفید، قرمز تیره و نارنجی توصیه می‌شود.

رنگ خودرو

اتومبیل مشکی نشانه تمایل به گمنامی است. برخی رنگ‌های بخصوص، بویژه آبی و قرمز حاکی از خودنما بودن راننده است. انتخاب رنگ نقره‌ای یا طلایی می‌تواند بیانگر ثروت و دارایی باشد. رنگ سفید نشانه صلح و آرامش و شادی است و رنگ سبز نشانه آرامش و احتیاط شما می‌باشد.

رنگ و زنان

خانم‌ها همواره در هر زمینه‌ای به دنبال فانتزی‌ترین رنگ هستند: خودروی آلبالویی قرمز، جعبه کادوی صورتی و عروسک سفید از جمله وسایل مورد توجه آنها محسوب می‌شود. زنان نسبت به افرادی که به رنگ آبی لباس می‌پوشند احساس راحتی و اعتماد بیشتری می‌کنند. به خانم‌ها یک شاخه رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بدهید تا بهترین تاثیر را از لحاظ عاطفی بر آنان بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها