کد خبر: ۳۸۸۷۲۹

این حس را تمام مادرانی که اکنون رشد کودکشان را درون جسم خود تجربه می‌کنند می‌شناسند. چه آنها که مدت‌ها منتظر باردار شدن بوده‌اند چه کسانی که حتی نمی‌خواسته‌اند بچه‌دار شوند.

کمتر مادری هست که از باردار شدن یک بخش وجودش شاد نشده باشد حتی اگر کودک ناخواسته باشد.

به هرحال اکنون که میزبان کودکی هستید که به زودی به آغوشتان منتقل خواهد شد باید بیشتر از قبل مراقب باشید و نکات مهمی را که گاه مادران تازه کار! فراموش می‌کنند در نظر بگیرید. مواردی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند این دوران را ساده‌تر بگذرانید و برنامه درستی برای آن داشته باشید.

به محض اطلاع از بارداری خود، برای دریافت مراقبت‌های دوران بارداری به ماما و متخصص زنان مراجعه کنید. باید در تمام این دوران زیر نظر باشید تا در صورت لزوم، اقدامات لازم برای حفظ سلامت شما و جنین انجام شود. در مورد برنامه‌های پس از تولد کودک با متخصص مشورت کنید.

اگر ساکن یک شهر بزرگ هستید مراقب آلودگی هوا باشید. اگر هوا آلوده است از ماسک‌های مطمئن استفاده کنید و برای سم‌زدایی از بدن خود خوردن میوه‌ها و سبزیجات را فراموش نکنید.

این روزها که زمستان دارد جای خود را به فصلی جدید می‌دهد خانم‌های خانه‌دار اغلب خود را با خانه تکانی سرگرم می‌کنند. فراموش نکنید شما امسال مثل سال‌های قبل نیستید. سعی نکنید یک تنه رختخواب‌ها را جابه‌جا کنید و میز و مبل و سرویس چینی را بالا و پایین ببرید. این کارها را به مرد خانه بسپارید یا برای جابه‌جایی چیزهای سنگین کارگر بگیرید. از قرار گرفتن در معرض مواد سمی نظیر پاک‌کننده‌های شیمیایی، سرب، جیوه، حشره‌‌کش‌ها و رنگ‌ها بپرهیزید. اگر خانه‌تان را رنگ می‌کنند بهتر است مدتی در منزل اقوام و نزدیکان به سر برید تا بوی رنگ کاملا از بین برود.

اگر همسر شما سیگاری است یا خودتان عادت به این کار دارید فرصت مناسبی است که آن را ترک کنید. سیگار می‌تواند سبب سقط جنین شود بنابراین در معرض استشمام دود سیگار قرار نگیرید.

متخصصان معتقدند مصرف مقدار کافی مایعات در طول بارداری به بدن شما در تحمل افزایش حجم خونِ در گردش کمک می‌کند. حداقل روزی 6 تا 8 لیوان آب، آبمیوه یا شیر بنوشید. رنگ ادرار شما باید روشن یا سفید باشد.

اگر قبلا رژیم داشته‌اید بهتر است در این دوران آن را فراموش کنید و بیشتر نگران کودکتان باشید تا رژیم لاغری. پزشکان توصیه می‌کنند برای سلامت دوران بارداری رژیم غذایی شامل 6 تا 11 سهم حبوبات، 3 تا 5 سهم سبزی، 2 تا 4 سهم میوه، 4 تا 6 سهم شیر و لبنیات و 3 تا 4 سهم مواد پروتئینی استفاده کنید.

آب پرتقال، انواع سبزی، بادام‌زمینی، کلم بروکلی، نخود و لوبیا منابع طبیعی اسید فولیک است، اما اگر پزشک شما قرص‌های اسید فولیک را نیز تجویز کرد آنها را مرتب مصرف کنید.

قبل از ماه چهارم بارداری از عدم مشکلات ژنتیکی جنین مطمئن شوید خصوصا اگر در این مورد سابقه فامیلی در خانواده شما یا همسرتان دیده شده است.

نسبت به وضعیت خود هوشیار باشید. اگر دچار علائمی نظیر درد، انقباضات شدید رحمی به فاصله هر 20 دقیقه، خونریزی از واژن، آبریزش از واژن، سرگیجه، غش، تنگی نفس، تپش قلب، تهوع و استفراغ مداوم، سختی راه رفتن، ورم مفاصل و کاهش حرکت جنین شدید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

خیلی از داروهای شیمیایی، هورمونی و حتی گیاهی در زمان بارداری مضر هستند حتما در این مورد تحت نظر پزشک خود عمل کنید.

ورزش در دوران بارداری از شما یک مادر باردار سر حال و پس از بارداری یک مادر چابک و خوش اندام می‌سازد با انجام حرکات ورزشی ملایم در دوران بارداری، عضلات پشت و شکم خود را قوی سازید، اما پیش از شروع هر نوع ورزشی در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

گاهی مادران باردار طی دوران بارداری خود مثل یک موجود فرابشری بوها را از فاصله دور به شکلی عجیب و متفاوت حس می‌کنند و این باعث می‌شود با خوردن خیلی از غذا‌ها مشکل داشته باشند. اگر شما از آن دسته از مادر‌ها هستید قاعده کم بخور همیشه بخور را فراموش نکنید. وعده‌های خود را از نظر تعداد 2 برابر و از نظر حجم نصف کنید.

صبح را نیز می‌توانید با بیسکویت زنجبیلی شروع کنید. این ادویه به دفع حال تهوع کمک می‌کند.

گرچه شنا برای مادران باردار گاهی توصیه می‌شود، اما باید دور سونا را خط بکشید و از حمام گرم و طولانی بپرهیزید.

اگر عازم سفر هستید، نخست با پزشک خود مشورت کنید و ضمنا به خاطر تکرر ادرار با وسیله‌ای سفر کنید که امکان استفاده از سرویس بهداشتی برایتان فراهم باشد. حبس ادرار برای شما اصلا مناسب نیست.

مسافرت برای حاملگی‌های بی‌خطر، مجاز است. 3 ماهه دوم بهترین زمان برای مسافرت است. در این دوران هم شانس سقط پایین است هم دوران ویار را پشت سر گذاشته‌اید.

بعضی آژانس‌ها به خانم‌های حامله بیش از 32 هفته، اجازه پرواز نمی‌دهند.

فشار داخل هواپیما تنظیم شده است و ضرری برای شما و جنین ندارد.

اما در حین نشستن هم مرتب شست پای خود را تکان دهید، پا را خم و راست کنید، راه بروید تا خون جریان پیدا کند.

حاملگی و پرواز طولانی از ریسک فاکتور‌های لخته شدن خون می‌باشد که می‌توان از جوراب‌های مخصوص برای افزایش جریان خون استفاده کرد.

خوابیدن مادران باردار نیز شیوه خاصی دارد. به اندازه کافی بخوابید. دراز کشیدن روی پهلوی چپ موجب بهتر شدن گردش خون جنین و کاهش ورم شما می‌شود. زیر زانوی بالایی خود که آن را به سمت شکم خم می‌کنید یک بالش کوتاه بگذارید و یک بالش کوچک هم زیر شکم خود در حدی که احساس راحتی کنید، قرار دهید. اگر در ماه‌های بعد از چهارم به سر می‌برید حتما هنگام پهلو عوض کردن بهتر است اول بنشینید و بعد سمت پهلوی خود را عوض کنید و ضمنا طاق‌ باز هم نخوابید.

اگر پشت میز و با کامپیوتر کار می‌کنید ممکن است در معرض کمر درد قرار بگیرید. بهتر است از یک چهار پایه کوچک برای زیر پا و یک بالش برای پشت کمر استفاده شود و هر از چندی بلند شوید و 10 دقیقه راه بروید.دندانپزشکان توصیه می‌کنند اگر قصد بارداری دارید قبل از آن حتما مشکلات دندانی خود را رفع کنید زیرا: کارهای روتین دندان پزشکی مانند پر کردن بهتر است تا پایان بارداری یا حداقل تا پایان 3 ماهه اول به تاخیر انداخته شود و اگر ناچار به انجام اقدامات دندانپزشکی شدید بهترین زمان 3 ماهه دوم است.

هنوز مدارک مستدل دال بر عوارض داروهای بی‌حسی روی رشد جنین وجود ندارد ولی داروهای استفاده شده باید حداقل مقدار باشد.

بعضی مواد دندانپزشکی حاوی جیوه هستند که برای جنین خطرناک می‌باشد همچنین از X-Ray در بارداری نباید استفاده شود در موارد ضروری و اورژانسی از رادیولوژیست بخواهید صفحه کاورکننده شکم در اختیار شما قرار دهد.

حداقل روزی 2 بار مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.

معاینه روتین از دندان‌ها داشته باشید.

حتما به دندانپزشک بگویید که شما باردار هستید.

در حین نشستن روی صندلی دندانپزشکی برای جریان خون بهتر پا‌ها را روی هم قرار ندهید.

طی دوران بارداری مراقب تغذیه خود باشید و سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار ماهی یا میگو بخورید. قزل‌آلا و ماهی تن و ماهی‌های دیگری که جیوه کمتری دارند بهترین گزینه‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها