روز گذشته هزاران نفر از مردم بحرین برای سومین روز متوالی در پایتخت این کشور و همزمان با مراسم تشییع دومین قربانی حوادث اخیر این کشور، دست به تظاهرات ضددولتی زدند.
کد خبر: ۳۸۶۵۰۳

به گزارش ایرنا، بخش انگلیسی شبکه الجزیره اعلام کرد: هزاران نفر از مردم بحرین در ادامه تظاهرات ضددولتی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روز چهارشنبه نیز در منامه پایتخت این کشور تظاهرات کردند. در دقایق آغازین سومین روز از تظاهرات مردم بحرین، خبری از حضور نیروهای پلیس و امنیتی نبود.

براساس گزارش رسانه‌های مختلف، صدها بحرینی صبح دیروز پیکر فاضل المتروک، جوان بحرینی را که روز سه‌شنبه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی منامه کشته شد، تشییع کردند. این مراسم تشییع با شعارهای مردمی علیه حکومت پادشاهی بحرین و حمل پرچم‌های بحرین و تصاویری از فرد کشته شده به راهپیمایی عظیم ضددولتی مبدل شد و از سوی دیگر تحصن مردم در مرکز منامه نیز برای دومین روز متوالی ادامه یافت. مردم بحرین پیکر این جوان را که در پرچم سفید و قرمز این کشور پیچیده شده بود روی دست حمل می‌کردند و شعار می‌دادند: «الشعب یرید اسقاط النظام»، یعنی «مردم خواستار سرنگونی نظام هستند».

مردم بحرین همزمان با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف از دیروز در میدان «لؤلؤ» [مروارید] منامه چادر زدند و تاکید کردند تا دستیابی به خواسته‌هایشان عقب‌نشینی نخواهند کرد. آنها همچنین تاکید کردند میدان لؤلؤ برای آنها همان میدان التحریر مصر است. جنبش «خلاص» بحرین که ظاهرا یک جنبش تازه تاسیس است با تاکید برحق مردم درتعیین سرنوشت و تحقق خواسته‌های مشروع تاکید کرد: هدف از اعتراض‌ها و تظاهرات، سرنگونی رژیم است و مردم با رژیم هرگز مصالحه نخواهند کرد. تظاهرکنندگان بحرینی که طبق گزارش‌ها اکثریت آنان را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهند، خواستار انجام اصلاحات زیربنایی در سیاست‌های دولت و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

تظاهرات بحرین در روزهای اخیر در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته و حوادث و تحولات این کشور همچنان از خبرسازترین موضوع‌ها برای رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. دور تازه مخالفت‌ها در بحرین از روز دوشنبه آغاز شد که در آن یک نفر به نام علی مشیمع مصدوم و سپس کشته شد. در جریان تشییع پیکر این فرد درگیری‌های تازه‌ای بروز کرد و یک نفر دیگر با گلوله مستقیم پلیس بحرین کشته شد. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین روز سه‌شنبه در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش، با ابراز تاسف از کشته شدن 2 نفر، دستور داد تا کمیته‌ای برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شود.کمیساریای عالی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از مسوولان بحرین خواست تا از حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم دست بکشند.

بحرین کشوری با حدود یک میلیون نفر جمعیت است که در سال 1971 از ایران جدا شد و هم‌اکنون توسط شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه اداره می‌شود. اکثریت جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند، اما درحال حاضر بحرین توسط خانواده‌ای متعلق به اهل تسنن اداره می‌شود./ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها