اخبار لحظه‌به‌لحظه از مصر

مبارک، دیکتاتور مصر سقوط کرد

شبکه تلویزیونی المصریه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد، حسنی مبارک با صدور بیانیه ای از ریاست جمهوری مصر کناره گیری کرد.
کد خبر: ۳۸۴۹۷۷

شبکه العالم نیز به نقل از عمر سلیمان ، معاون رئیس جمهور اعلام کرد :حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر کناره گیری کرد و شورای عالی نیروهای مسلح مصر را مامور اداره امور کشور کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد، پس از آنکه عمر سلیمان، کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد موج شادی قاهره را فرا گرفت.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که حسنی مبارک از مقام ریاست جمهوری استعفا داده است.

عمرسلیمان، معاون رئیس جمهوری مصر با قرائت بیانیه ای در تلویزیون مصر، خبر کناره گیری حسنی مبارک را از قدرت اعلام کرد.

به گفته  سلیمان، اختیارات حسنی مبارک به شورای عالی ارتش واگذار می شود.

تظاهر کنندگان در قاهره با تکان دادن پرچم و به صدا درآوردن بوق ماشین ها خوشحالی خود را از استعفای مبارک نشان دادند.

مبارک به مدت سه دهه زمام امور مصر را در دست داشت.

استعفای مبارک در حالی صورت گرفت که اعتراض‌ها در تمام طول روز جمعه به اظهارات شب قبل او از تلویزیون مصر ادامه داشت. صدها هزار نفر در میدان تحریر قاهره گرد آمدند و برای هجدمین روز خواهان استعفای مبارک شدند.

استعفای مبارک موجب انفجار شادی در میان مردم مصر در میدان تحریر قاهره شده است. او شب گذشته در سخنرانی خود بر ادامه کار خود تا پایان دوره‌  ریاست جمهوری پافشاری می‌کرد، در اثر فشار مردم مصر ناگزیر به عقب‌نشینی و پذیرش خواست اصلی مردم شد.

قبلا اعلام شده بود که مبارک قاهره را به مقصد شرم‌الشیخ ترک کرده و از آنجا بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.

تلویزیون دولتی اعلام کرده بود که اطلاعیه ای مهم از سوی رئیس جمهوری منتشر خواهد شد.

در همین حال، حسام بدراوی، دبیرکل حزب دموکراتیک ملی، حزب حاکم مصر گفته است که پیش از نطق تلویزیونی مبارک در شامگاه پنجشنبه از این مقام استعفا داده بود.

 بدراوی گفت که اقدام درست برای رئیس جمهوری این است که کناره گیری کند.

اخبار کوتاه پس از سرنگونی فرعون مصر

یک منبع آگاه نظامی به رویترز گفت که محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، رئیس شورای عالی نظامی این کشور شده است. این شورا کنترل امور مصر را به عهده خواهد داشت.

به گزارش رویترز، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به برکناری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، گفته است که اتحادیه اروپا آماده است تا به مردم مصر کمک کند. او گفته است که آینده مصر، به درستی، در دستان مردم مصر قرار گرفته است.

به نظر نمی‌رسد عمر سلیمان، معاون رئیس جمهوری مصر همچنان بر سر کار بماند. شعارهای مردم حاضر در خیابان‌های قاهره، تا حدی تغییر کرده است و آنها اکنون خواهان محاکمه عوامل رژیم سابق مصر هستند.

وائل غنیم، از چهره‌های جوان و شاخص معترضان مصر در سایت توئیتر نوشت که "قهرمان واقعی، جوانان مصری حاضر در میدان تحریر و بقیه مردم مصر هستند."

فرار زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق تونس در روز چهاردهم ژانویه از این کشور، از دیگر عواملی بود که سرعت تحولات مصر را بیشتر کرد.

خالد سعید، مرد جوانی است که سال قبل از یک کافی‌نت بیرون کشیده شد و نیروهای پلیس او را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. خیلی‌ها می‌گویند که جنبش اعتراضی مصر از همان زمان، وارد مرحله مهمی شد.

عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر، در بیانیه‌ای که خواند، مشخص نکرد که در طول اداره امور مصر توسط شورای عالی نظامی، آیا خودش بر سر کار می‌ماند یا نه. عمر سلیمان به دنبال ادامه اعتراض‌ها در مصر، روز بیست و نهم ژانویه به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شد.

فضای حاکم در قاهره طوری است که گویا "مصر آزاد شده است." راننده‌ها مدام بوق می‌زنند و پرچم‌های برافراشته مصر همه جا به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش‌ها از کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به استعفای حسنی مبارک، اواخر وقت امروز، بیانیه‌ای تلویزیونی منتشر خواهد کرد.

شادی مردم حاضر در میدان تحریر را نمی‌توان توصیف کرد و وقایع مصر نشان داد که قدرت مردم همیشه بالاتر از هر دیکتاتوری است.

طبق قانون اساسی مصر، در صورت کناره‌گیری رئیس جمهور مصر، رئیس مجلس این کشور می‌تواند به طور موقت مسئولیت‌های ریاست جمهوری را به عهده بگیرد. همچنین طبق قانون اساسی رئیس جمهور جدید مصر در مدت حداکثر شصت روز بعد از کناره‌گیری رئیس جمهور انتخاب خواهد شد.

در پی کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر مردم این کشور اشک شوق ریختند و زنان در پشت بام ها هلهله سر دادند.

صدها هزار مصری در میدان التحریر قاهره شعار دادند، " ملت، رژیم را سرنگون کرد ".

در عین حال ،شمار تلفات درگیری بین نیروهای امنیتی مصر و تظاهرکنندگان در شهر العریش به چهل کشته و زخمی افزایش یافت.در این درگیری ده نفر کشته و سی  نفر زخمی شدند.

سمیر رضوان که به تازگی به عنوان وزیر دارایی مصر انتخاب شده است، گفت که "حسنی مبارک هیچوقت مصر را ترک نخواهد کرد. او در خاک مصر خواهد مرد."

وزیر امور خارجه سوئیس گفته است که دولت این کشور، دارایی‌های احتمالی حسنی مبارک در سوئیس را مسدود می‌کند.

محمد البرادعی، از چهره‌های شاخص معترضان مصر گفته است که "حتی نمی‌توانم احساسم را توصیف کنم. این، یک شادی، نشاط و رهایی کامل برای 85 میلیون نفر مصری است. مصر برای اولین‌بار آزاد شده و روی پای خودش، در مسیری درست برای رسیدن به دموکراسی و عدالت اجتماعی قرار گرفته است."

به گزارش رویترز، عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، از چیزی که او "انقلاب سفید" در مصر خواند، استقبال کرده و گفته است که "من چشم انتظار آینده هستم."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از استعفای حسنی مبارک استقبال کرده و این اقدام او را "تغییری تاریخی" خوانده است.

ژنرال محمد حسین طنطاوی که گفته می شود به عنوان رئیس شورای عالی نظامی مصر فعالیت خواهد کرد، متولد سال 1931 میلادی است و در سال 1991 میلادی به درجه ژنرالی ارتقا یافته است. طنطاوی در روز 29 ژانویه سال 2011 میلادی هم در یکی از اقدامات برای آرام کردن اعتراضات مردم مصر، به عنوان معاون نخست وزیر انتخاب شد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که "امروز، به‌ویژه برای کسانی که در میدان تحریر قاهره حضور دارند، روزی قابل توجه است؛ و نیز برای کسانی که با شجاعت و در آرامش خواسته‌هایشان را برای تغییر در کشورشان مطرح کرده‌اند.او افزوده است: "چیزی که امروز رخ داده است، فقط باید اولین گام باشد. کسانی که الان اداره امور مصر را در دست دارند، موظف هستند که خواسته‌های مردم مصر را برآورده کنند."

اکنون در میدان تحریر قاهره، محل اصلی تجمع معترضان مصر در روزهای گذشته، آتش‌بازی در جریان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخوان المسلمین، از گروه‌های مخالف دولت پیشین مصر، از استعفای مبارک استقبال کرده و از نیروهای نظامی این کشور "به خاطر تعهدشان به وعده‌هایی که داده بودند" تشکر کرده است.

اعضای جنبش حزب الله در لبنان "پیروزی تاریخی" مردم مصر را تبریک گفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم بیروت، پایتخت لبنان، هم به دنبال کناره‌گیری حسنی مبارک به خیابان‌ها ریخته‌اند و به شادی مشغولند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که آنچه در مصر رخ داده است، تاثیری فراتر از مرزهای این کشور خواهد داشت. اشاره او به نقش رسانه‌های اجتماعی در اعتراضات مردم مصر است.

بایدن، کناره‌گیری حسنی مبارک را لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ خواند.

شورای عالی نظامی مصر در حال صدور بیانیه‌ای جدید خطاب به مردم کشور است.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش از این، سایت ویکی‌لیکس منتشر کرده است، ژنرال طنطاوی که رئیس شورای عالی نظامی مصر است و اداره امور این کشور را به عهده دارد، از نظر مقامات دولت آمریکا یک متحد به شمار می‌رود که "متعهد است از وقوع جنگی دیگر بین مصر و اسرائیل جلوگیری کند."

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفته است: "تصمیم حسنی مبارک را برای کناره‌گیری تحسین می‌کنم. واضح است که تصمیم‌گیری در این باره برای او خیلی سخت بود. هرچند تصمیمی درست برای مردم این کشور گرفته شده است."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال طنطاوی که ریاست شورای عالی نظامی مصر را به عهده دارد، به ابراز احساسات جمعیتی که در محوطه اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر جمع شده‌اند، پاسخ داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دولت سوئیس دستور داده است تا دارائی‌های  حسنی مبارک و بستگانش در این کشور مسدود شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از مصر خواسته است تا به پیمان صلح سال 1979 میلادی با اسرائیل متعهد باشد.

احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تحولات مصر در سایت توئیتر نوشته است: "تبریک به مردم مصر. امیدواریم سیستمی در مصر بر سر کار بیاید که انتظارات مردم این کشور را برآورده کند."

علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خبر استعفای حسنی مبارک گفت: این پیروزی را به ملت بزرگ مصر تبریک می گوییم و خود را در شادمانی آنها شریک می دانیم. علی اکبر صالحی ابراز امیدواری کرد :موج مردمی غرور آفرین در کشور مصر با ایستادگی و عزم و اراده استوار پیروزیهای خود را تکمیل کند و با موفقیت و سربلندی به همه خواسته های به حق خود دست یابد.

لئونید اسلوتسکی، معاون کمیته روابط بین الملل دومای روسیه با استقبال از کناره گیری مبارک از قدرت، این تصمیم را کاملا صحیح دانست زیرا حتی برقراری حکومت نظامی در قاهره نیز مخالفان وی را از میدان بیرون نبرد و اوضاع می توانست به پیامدهای فاجعه بار و غیر قابل پیش بینی نیز منجر شود. وی در عین حال اتخاذ این تصمیم درست را از جانب مبارک دیر هنگام دانست.

محمد البرادعی رئیس تشکل موسوم به "مجمع ملی تغییر" اعلام کرد، قصد ندارد برای انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر نامزد شود.

در پی کناره‌گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه ضمن تبریک به مردم مصر گفت صدای مردم این کشور شنیده شد.بان کی مون خواستار حاکمیت مردم ، برگزاری انتخاباتی آزاد ، عادلانه و معتبر در مصر شد.

حسام بدراوی دبیرکل حزب حاکم مصر استعفا کرد.بدراوی چهار روز پیش به این مقام منصوب شده بود.در پی استعفای دبیر کل شمار دیگری از سران حزب حاکم مصر نیز استعفا کردند.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، از مصر خواسته است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، به سوی ایجاد نهادهای دموکراتیک پیش برود.

با از گذشت چندین ساعت از اعلام استعفای  مبارک فضای میدان تحریر همچنان آکنده از شادی است.

جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در بیانیه ای گفت ایالات متحده باید به مصر کمک کند تا این لحظه مهم را به فرصتی برای بهبود وضع اقتصادی مردم این کشور و آزادی بیشتر آنها تبدیل کند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است " غلبه اراده ملت بزرگ مصر بر مقاومت مقامات مصر که وابسته به قدرت های بزرگ بودند ، یک پیروزی بزرگ است."

برکناری حسنی مبارک باعث غرور مردم لبنان شده است زیرا می بینند مردم یک کشور عربی موفق شده اند بدون دخالت بیگانه و تنها با توسل به تظاهرات مسالمت آمیز حکومت خود را عوض کنند.

علاوه بر میدان تحریر، مردم در خیابان های اطراف این میدان و در سطح قاهره، در حال جشن و سرور هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اش درباره کناره گیری حسنی مبارک گفت: با کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، دوره تغییرات در مصر شروع شده است.

اوباما گفت با آغاز تغییرات در مصر، روزهای دشواری در برابر مردم این کشور خواهد بود و باید به سوال های زیادی پاسخ داده شود.

باراک اوباما، در سخنان خود گفت از نقش "میهن پرستانه" ارتش مصر تقدیر می کند و ابراز امیدواری کرد نظامیان این کشور با مسوولیت پذیری به روند گذار در این کشور کمک کند.

اوباما همچنین گفت که استعفای  مبارک نشانه این است که او به خواست مردم مصر برای "تغییر" پاسخ داده است اما این پایان ماجرا نیست و تازه اول راه است.

اوباما گفت که مردم مصر آشکارا اعلام کرده اند که خواست آنها رسیدن به دموکراسی است و ارتش این کشور باید با لغو وضعیت اضطراری در مصر، شرایط را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه مهیا کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که ارتش مصر باید شرایط گذار این کشور به دموکراسی را تسهیل کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها