کاوش‌های باستان‌شناسان در منطقه شمال شرقی سوریه منجر به کشف یافته‌های تاریخی متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد شد.
کد خبر: ۳۸۱۹۶۳

به گزارش فارس،‌ باستان‌ شناسان سوری در ادامه کاوش‌های خود در منطقه تل لیان واقع در 120 کیلومتری شمال شرق هساکا موفق به کشف یافته‌هایی از اوایل هزاره دوم پیش از میلاد شدند که متعلق به سکونتگاهی باستانی بوده و در مسیر تجاری آشور، آناتولیا و کاپادوکیه قرار داشته است.

این کاوش‌ها از سال 1978 تا کنون در این منطقه در حال انجام است که بر اساس گفته باستان‌شناسان، منطقه مسکونی در اوایل دوره میانی هزاره ششم پیش از میلاد شکل گرفته و تا اواخر سال 1800 پیش از میلاد وجود داشته است.

به گفته باستان‌شناسان، تاکنون آثار همچون سفالینه‌های متعلق به دوره هلاف (6500 تا 5500 سال پیش از میلاد) و عبید (6500 تا 3800 پیش از میلاد) و همچنین جام‌هایی ناقوس مانند متعلق به دوره اوروک (4000 تا 3100 پیش از میلاد) در این سکونتگاه کشف شده بودند.

در ادامه کاوش‌ها سکونتگاهی مهم متعلق به دوره نینوا نیز در این مکان کشف شد.سفالینه، فنجان‌های زرد رنگ دندانه دار، ستون‌هایی از مجسمه‌های رنگی و لوازم آشپرخانه از جمله آثار به دست آمده در آن بوده اند.

سرپرست گروه باستان‌شناسی با بیان این که، کاوش‌های محققان تا به امروز، آثار متفاوتی را متعلق به دوره‌های مختلف شناسایی کرده، از ادامه فعالیت‌های کارشناسان تا شناسایی کامل این منطقه باستانی خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها