گروه‌های لبنانی دوشنبه برای معرفی نخست‌وزیر جدید رایزنی می‌کنند

سعد حریری: از نخست‌وزیری کنار نمی‌کشم

باشکست تلاش‌های میانجیگرانه ترکیه و قطر در جهت حل بحران لبنان و احساس شکست طرفداران 14 مارس از ادامه فعالیت سیاسی در قالب دولت سعد حریری، محافل نزدیک به عربستان سعودی تبلیغات شدیدی را علیه حزب‌الله لبنان به راه انداخته‌اند. این درحالی است که سعد حریری نیز با تشبیه خود به وضعیت پدرش رفیق حریری گفته است: می‌خواهند مرا ترور سیاسی کنند.
کد خبر: ۳۸۱۶۴۲

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه لبنانی الاخبار روز پنجشنبه نوشت: سخنان سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان سعودی درباره بحران لبنان به منزله آغاز جنگ روانی، امنیتی و سیاسی علیه حزب‌الله است. به نوشته الاخبار، سخنان سعود الفیصل که در آن به نافرجام ماندن تلاش‌های عربستان سعودی و سوریه و دست شستن عربستان ازاین تلاش‌ها اشاره کرده بود، به منظور شکست تلاش‌های قطر و ترکیه برای حل بحران لبنان بوده است. این سخنان حاکی است تلاش قطر و ترکیه برای بیرون رفتن از بحران لبنان خارج از چارچوب حمایتی عربستان صورت می‌گیرد. این روزنامه لبنانی به نقل از منابع نزدیک به دایره گفت‌وگوها افزود: سخنان وزیرامورخارجه عربستان در پی تصمیم آمریکا مبنی بر نافرجام گذاشتن هرگونه تلاش در راه‌حل بحران لبنان صورت گرفته و در واقع خاتمه‌ای بر تلاش‌های عربی برای حل بحران لبنان است. چندی پیش، سوریه و عربستان سعودی طی نشست‌های مکرر خود در بیروت و دمشق توافق‌نامه‌ای را برای حل بحران لبنان تصویب کرده بودند که در نتیجه آن، دولت لبنانی از پیگیری‌ موضوع پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان در دادگاه بین‌المللی کنار می‌کشید و خود گروه‌های لبنانی بر اساس یک توافق داخلی به این موضوع رسیدگی می‌کردند اما این روند در نهایت با دخالت‌های آشکار آمریکا به بن بست رسید و عربستان اعلام کرد قادر نیست سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را به پذیرش این توافق‌نامه وادار سازد. در همان زمان بود که 11 وزیر کابینه حریری در اعتراض به سفر او به واشنگتن و دخالت کشورهای غربی در مسائل داخلی لبنان از کابینه او خارج شدند و به این ترتیب کابینه حریری سقوط کرد.اواخر هفته گذشته سران قطر، ترکیه وسوریه طی نشستی خواستار میانجیگری دوباره در مسائل لبنان شدند که اکنون به نظر می‌رسد عربستان سعودی با انصراف خود از هرگونه دخالت میانجیگرانه در امور لبنان، این تلاش‌ها را به شکست کشانده است.

درپی سقوط دولت حریری گروه‌های نزدیک به جریان 8 مارس (حزب‌الله و هم‌پیمانانش) اعلام کردند دیگر حاضر به همکاری با سعد حریری نیستند و باید نخست‌وزیر آینده لبنان شخص دیگری باشد. به گزارش فارس، میشل عون، رئیس جریان آزاد ملی لبنان با تاکید بر این‌که در میان اهل تسنن افراد شریفی هستند که می‌توانند سمت نخست‌وزیری را به عهده بگیرند، گفت: کسی نمی‌تواند سعدالحریری را بر ما تحمیل کند. وی در اظهاراتی پس از دیدار با مایکل ویلیامز، فرستاده ویژه سازمان ملل در لبنان با اشاره به پرونده مفقود شدن میلیارد‌ها دلار در دولت گذشته و بی‌اعتباری سعدالحریری در پیشبرد امور لبنان تاکید کرد وی نباید بار دیگر به نخست‌وزیری لبنان برسد. عون تصریح کرد که از نماینده سازمان ملل در لبنان پرسیده است چرا برخی کشورها در بازگرداندن شخصی به دولت اصرار می‌کنند که به اداره پرونده شاهدان دروغین در پرونده ترور رفیق حریری متهم است و همچنین ده‌ها میلیارد به دست وی مفقود شده است.عون ابراز کرد: ما دولتی پاک می‌خواهیم که به قوانین اخلاقی و متون قانون اساسی احترام بگذارد و ما را مستقل و قوی کند. در یک اظهار نظر دیگر، سعد حریری در یک کنفرانس خبری در بیروت بر نامزدی‌اش برای پست نخست‌وزیری آینده لبنان صرف‌نظر از اعمال فشارهای موجود تاکید کرد. حریری، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در این کنفرانس خبری با اعلام نامزدی اش برای پست نخست‌وزیری دولت جدید مخالفانش را به تمایل برای ترور سیاسی خود متهم کرد. وی گفت:‌ حمله‌ای که سال 1998 رفیق الحریری پدرم را هدف قرار داده بود، امروز تکرار شده و هدف تمام این اقدامات، محاکمه رفیق الحریری و اخراج سعد‌الحریری از معادله ملی و اعلام ترور سیاسی او است. حریری افزود: اگر بهتر است سعدالحریری از نخست‌وزیری دور بماند، اشکالی ندارد. یک روند قانونی وجود دارد و ما به هر نتیجه‌ای که براساس این روند حاصل شود، راضی هستیم.وی گفت:‌ ما صرف نظر از تمام فضاهایی که برای ایجاد رعب و وحشت به وجود آمده و این روند قانونی را احاطه کرده به نتایج آن رضایت خواهیم داد. ما برهمین اساس به رایزنی‌های پارلمانی که رئیس جمهور از دوشنبه آغاز خواهد کرد روی می‌آوریم و براساس اصول نظر خود را بیان می‌کنیم. هفته گذشته قرار بود گروه‌های لبنانی برای معرفی نخست‌وزیر جدید با یکدیگر مشورت کنند که این نشست به دوشنبه این هفته موکول شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها