ایرانیان باستان، مهارت فراوانی در ایجاد و ساخت سازه‌های آبی داشتند. این امر تا جایی بود که قنات‌ها و باغ‌های ایرانی هنوز و پس از گذشت هزاران سال زبانزد تمام جهان است. شاید ثبت پرونده باغ‌های ایرانی در فهرست جهانی یونسکو، ادای دینی تاریخی به این مهارت ایرانیان باشد. قرار است بر همین اساس 9 باغ ایرانی در قالب پرونده باغات ایرانی تیرماه 1390 به عنوان سیزدهمین اثر ایران در یونسکو به ثبت جهانی برسد.
کد خبر: ۳۸۰۷۴۳

سیدمسعود علویان صدر، معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: برای تهیه این پرونده نزدیک به یک سال و نیم زمان صرف شده است.

او در گفت‌وگو با فارس توضیح می‌دهد: در پرونده ثبت جهانی باغات ایرانی 9باغ از 7 استان کشور معرفی شده است که شامل باغ ارم شیراز، باغ عباس‌آباد بهشهر، باغ فین کاشان،‌ باغ چهلستون اصفهان، باغ شاهزاده ماهان کرمان، باغ پاسارگاد، باغ پهلوان‌پور یزد، باغ دولت‌آباد یزد و باغ اکبریه بیرجند است.

باغ‌های ایرانی که در تمام دنیا شهره‌اند، شامل 4 عنصر زمین، آب، گیاه و فضای معماری هستند. آنچه باغ ایرانی را از نمونه‌های مشابه دیگر در جهان متمایز می‌کند، این است که هر آنچه در فضای آنها وجود دارد، با نظم معماری به هم پیوند خورده و تلفیق شده است. در هر صورت ایران هر سال 2 سهمیه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو دارد که در تیرماه 1390 یک اثر میراث طبیعی و یک اثر غیرمنقول را در یونسکو به ثبت جهانی می‌رساند.

به گفته علویان صدر، پرونده ثبت جهانی باغات ایرانی در حال حاضر مراحل کارشناسی در یونسکو را گذرانده است و قطعا به عنوان سیزدهمین اثر میراث فرهنگی جهانی ایران ثبت می‌شود.

تخت ‌جمشید ،‌ چغازنبیل ، ‌میدان نقش جهان ، تخت‌ سلیمان ،‌ پاسارگاد ، ارگ‌ بم ، سنگ ‌نوشته بیستون ، گنبد سلطانیه ، مجموعه کلیسای سنت استپانوس و قره کلیسای ارومیه ، سازه‌های آبی‌ شوشتر ، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازار تبریز نیز 12 اثر غیرمنقول میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو هستند.

مهدی نورعلیشاهی 
گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها