معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ابلاغ مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی از سوی شورای اسلامی شهر تهران به سازمان تاکسیرانی خبر داد.
کد خبر: ۳۷۷۹۰۷

به گزارش فارس، جعفر تشکری هاشمی از ابلاغ مصوبه تعیین نرخ کرایه خطوط انواع تاکسی در شهر تهران در 3 ماهه پایانی سال 89 از سوی شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: به موجب این مصوبه که در 14 ماده تنظیم شده، به سازمان تاکسیرانی تهران اجازه داده شده تا نرخ کرایه تاکسی های ون و تاکسی‌های خطی و گردشی را در صورتی که تا 2 هفته پس از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض مسئولان ذیربط قرار نگیرد، اجرا کند.

وی افزود: در این لایحه تنها متغیر در نظر گرفته شده برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها تغییرات قیمت سوخت است، چرا که با اعتماد به اعلام دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت سایر اقلام، در افزایش نرخ کرایه‌ها تنها عامل افزایش قیمت سوخت را مدنظر قرار داده‌ایم.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در تنظیم این لایحه تلاش شده تا با در نظر گرفتن میزان دقیق پیمایش تاکسی‌ها، میزان سوخت مصرفی آنها را محاسبه کنیم، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت سوخت و تعداد جابه جایی مسافران، میزان افزایش نرخ کرایه‌ها را به صورت منصفانه و منطقی تعیین ‌کرده‌ایم، به گونه‌ای که حقوق شهروندان و رانندگان تضییع نشود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه لایحه افزایش نرخ کرایه‌ها که به شورای شهر ارائه شد تنها برای 3 ماهه پایانی سال است، تصریح کرد: لوایح نرخ کرایه اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مترو در سال 1390 طبق روال همه ساله به شورای اسلامی شهر تهران ارسال می‌شود تا پس از بررسی و تصویب از ابتدای سال آتی نرخ های جدید اجرایی شوند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران برای ثابت نگه‌ داشتن نرخ بلیت اتوبوس و مترو، مابه التفاوت قیمت‌ها که رقم بسیار بالایی است را تقبل کرده تا مردم تحت فشار قرار نگیرند، اضافه کرد: ادامه روند کنونی خارج از توان مدیریت شهری است و انتظار می‌رود دولت حمایت جدی و همه جانبه‌ای در بحث سوخت و یارانه‌های مورد نیاز حمل و نقل عمومی داشته باشد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران تا کنون بخش اعظمی از یارانه‌های بلیت اتوبوس و مترو را متقبل شده تا مردم سفرهای ارزان با وسایل نقلیه عمومی داشته باشند، گفت: اکنون با افزایش قیمت سوخت به ویژه چند برابر شدن قیمت گازوئیل و سوخت CNG باید مبالغی را که صرف یارانه می‌کردیم، صرف خرید سوخت با قیمت‌های جدید کنیم.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی انتظار می‌رود دولت علاوه بر پرداخت سهم یارانه خود، مابه التفاوت نرخ کرایه‌ها را نیز به صورت مستقیم در حساب مردم شارژ کرده یا به راننده‌ها یارانه سوخت پرداخت کند، افزود: میزان افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس در سال آینده به میزان حمایت دولت از حمل و نقل عمومی بستگی دارد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه قیمت سوخت CNG و گازوییل نسبت به سایر حامل های انرژی افزایش زیادی داشته و این مسئله سبب کاهش تمایل تاکسی‌ها به استفاده از سوخت CNG شده، اظهار کرد: این مسئله مشکلاتی را نیز برای اتوبوس ها به ویژه اتوبوس‌های بخش خصوصی ایجاد کرده، چرا که حدود 50 درصد اتوبوس های تهران گازسوز هستند.

وی با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی پیش از هدفمندسازی یارانه ها گاز را به قیمت بسیار پایین و در حد صفر دریافت می کرد، تصریح کرد: اکنون برای هر متر مکعب گاز 300 تومان باید پرداحت شود، به گونه ای که هر راننده اتوبوس باید هر روز حدود 40 هزار تومان پول گاز بپردازد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تصمیم گرفته‌ایم قیمت واقعی هر سفر با اتوبوس که بیش از 400 تومان است را از مردم نگیریم، اضافه کرد: به این منظور اتوبوس های بخش خصوصی را هم به دریافت هزینه ای کمتر مجبور کرده و به نوعی خود مابه التفاوت نرخ کرایه هر سفر را با قیمت واقعی می‌پرداختیم، اما اکنون با افزایش قیمت سوخت واقعاً با مشکل مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در مورد قیمت گازوئیل هم با همین مشکل مواجهیم، گفت: قیمت گازوییل 165 ریالی به 1500 ریال رسیده و راننده‌ای که قبلاً برای 150 لیتر گازوییل 2 هزار و 500 تومان می پرداخت، اکنون باید 22 هزار و 500 تومان بپردازد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه برای امکان خدمت رسانی مناسب تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نیازمند آن هستیم که در مورد قیمت سوخت CNG و گازوئیل برای حمل و نقل عمومی تجدید نظر صورت گیرد، افزود: با پرداخت یارانه‌ها به رانندگان به نوعی افزایش هزینه‌ها جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه سوخت اصلی مترو برق است، در صورتی که برق مصرفی مترو با قیمت‌های جدید 5 برابر شده و از 6 میلیارد تومان در سال به 30 میلیارد تومان در سال رسیده، تصریح کرد: بر اساس ماده 13 قانون حمایت از سامانه‌های ریلی باید نرخ برق اتوبوسرانی‌ها و قطارهای شهری مطابق با پایین‌ترین تعرفه‌ها باشد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه هدفمند سازی یارانه‌ها و توجه به ضرورت حفظ سرمایه‌های ملی برای نسل آتی و حفظ محیط زیست مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تهران هر چه بتواند و در توان داشته باشد برای اجرای هر چه بهتر هدفمندسازی یارانه‌ها به کار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها