نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های پایتخت 15درصد افزایش می‌یابد

تغییرات جدید نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس‌های ریالی

همچنان که پیش‌بینی می‌شد با آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، میزان استقبال مردم و بویژه شهروندان تهرانی از حمل و نقل عمومی افزایش یافته است به‌طوری که آمارهای مسوولان شهری از افزایش 20 درصدی مسافران مترو و اتوبوس‌های بلیتی، آن هم فقط در پایتخت حکایت‌دارد. در چنین شرایطی مسوولان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به شهروندان قول داده‌اند که با وجود افزایش حجم مسافران وسایل نقلیه عمومی، نرخ ارائه خدمات در بخش مترو و اتوبوس‌های بلیتی هیچ تغییری نداشته باشد.
کد خبر: ۳۷۶۵۴۹

از سوی دیگر در مقابل وعده عدم افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس‌های بلیتی، مسوولان شهری از احتمال تغییراتی در نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خصوصی (ریالی) خبر داده‌اند؛ پیشنهادی که هم‌اکنون در کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران در حال بررسی است و پیش‌بینی‌ها از تصویب نهایی و اجرای قریب الوقوع نرخ‌های جدید حمل‌ونقل عمومی حکایت دارد.

افزایش 15 درصدی کرایه تاکسی‌ها

هرچند هنوز مسوولان شهرداری درخصوص میزان پیشنهاد افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی به‌طور صریح اظهارنظری نکرده‌اند، اما رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران از تصمیم‌گیری نهایی این کمیسیون درخصوص کرایه حمل و نقل عمومی خبرداده و افزایش کرایه‌ها را به طور متوسط 15 درصد پیش‌بینی می‌کند.

حمزه شکیب در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که آخرین بررسی‌ها در مورد نرخ کرایه تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس‌های ریالی در کمیسیون عمران شورای شهر انجام شده است، می‌افزاید: مطابق بررسی‌های کمیسیون عمران و با در نظر گرفتن تمام شرایط راننده‌های تاکسی و هدفمندی یارانه‌ها، میانگین افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها 15درصد بوده و این نرخ برای مدت زمان محدودی اعمال می‌شود.

به گفته شکیب، افزایش 15 درصدی کرایه تاکسی که به صورت میانگین اعمال می‌شود از زمان ابلاغ مصوبه تا 31فروردین سال آینده و به مدت 3 ماه اعمال خواهد شد.

افزایش 25 تا 50 تومانی کرایه اتوبوس‌ها

همزمان با افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها، اتوبوس‌های خصوصی شهر تهران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و براساس پیشنهاد ارائه شده، نرخ کرایه اتوبوس‌های ریالی شهر تهران نیز با افزایش 15 درصدی مواجه خواهد شد.

بر این اساس، نرخ اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در مسیرهای مختلف حدود 25 تا 50 تومان افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران دراین‌باره نیز می‌گوید: برای نرخ اتوبوس‌ها تبصره‌ای در مصوبه کمیسیون عمران منظور شده است، به‌طوری که چنانچه مابه‌التفاوت هزینه سوخت در اختیار شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی قرار داده شود، هیچ‌گونه افزایشی در نرخ کرایه‌های اتوبوس‌های ریالی و مینی‌بوس‌ها اعمال نمی‌شود و در صورتی‌که این مابه‌التفاوت داده نشود، کمیسیون عمران و شورای شهر این مصوبه را عملیاتی می‌کند.

به گفته شکیب، قرار است مصوبه داخلی کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی تهران بزودی در صحن علنی شورا مطرح شود.

هر چند رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران تاکید می‌کند بررسی تصویب افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی بی‌ارتباط با موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیست، اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: موضوع 25 تومان شدن بلیت اتوبوس و افزایش تعداد آن در برخی خطوط تا 4 بلیت، ربطی به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد؛ زیرا از ابتدای سال 89 این طرح اجرا شده است.

سید جعفر تشکری‌هاشمی توضیح می‌دهد: بلیت اتوبوس برای هر مسافر براساس نرخ‌های سال 89 حدود 370 تومان بود؛ اما شهرداری تهران برای حمایت از سفرهای عمومی و آسایش بیشتر مردم تنها 25 تومان از آنها دریافت می‌کند و این تعداد بلیت تنها در برخی خطوط چند عدد است.

معاون ترافیک شهردار تهران اما به نکته جالبی اشاره می‌کند و آن این‌که موضوع افزایش فعلی نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی ارتباطی با افزایش نرخ‌ها برای سال جدید ندارد!

تشکری‌هاشمی تاکید می‌کند: موضوع تغییر نرخ برای سال جدید مساله جداگانه‌ای است که باید پس از تعیین نرخ‌های فعلی، در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

به این ترتیب و بنا به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی شهر تهران طی ماه‌های آینده در 2 مرحله افزایش خواهدیافت.

البته این مقام مسوول این قول را نیز به شهروندان تهرانی می‌دهد که شهرداری نسبت به افزایش نیافتن نرخ بلیت مترو و اتوبوس‌های بلیتی تا پایان سال بر تعهد خود باقی می‌ماند.

اعلام نرخ‌های جدید تا نیمه دی

پیشنهاد افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی درحالی هم‌اکنون در کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران در حال بررسی است که پیش‌بینی‌ها از اجرایی‌شدن قریب‌الوقوع نرخ‌های جدید خبر می‌دهند.

این همان موضوعی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز بر آن تاکید دارند، به طوری که تشکری هاشمی در این زمینه می‌گوید: جلسات کارشناسی شورای شهر تهران قطعا تا نیمه دی ماه به پایان می‌رسد و تا این تاریخ نرخ‌های جدید تاکسی‌ها اعلام می‌شود.

هر چند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعیین نرخ‌های جدید را در صلاحیت شورای شهر تهران می‌داند اما بر این موضوع نیز تاکید می‌کند که تصویب نهایی نرخ‌های جدید منوط به تایید فرمانداری تهران است.

افزایش خودسرانه ممنوع

هرچند هنوز نرخ‌های جدید کرایه تاکسی‌ها در شهر تهران به تصویب نهایی نرسیده است اما تماس‌های برخی شهروندان تهرانی از وقوع تخلفاتی از سوی برخی رانندگان متخلف تاکسی طی روزهای اخیر در سطح شهر حکایت‌دارد.

گرچه افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌ها در شهر پدیده جدیدی نیست و شهروندان تهرانی شاهدند که چگونه رانندگان تاکسی هر از چند گاه به بهانه‌های مختلف در اقدامی ضربتی نرخ کرایه تاکسی‌ها را گران می‌کنند اما به نظر می‌رسد این بار برخی رانندگان تاکسی متخلف، طرح هدفمندی یارانه‌ها را بهانه‌ای برای گران کردن نرخ کرایه‌ها قرار داده‌اند.

در واقع رانندگان تاکسی این بار نیز با افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌ها از این آب گل آلود ماهی گرفتند و از همه بدتر این‌که در مقابل اعتراض مسافران ناراضی، این افزایش را کاملا منطقی و قانونی برشمرده‌اند.

در چنین شرایطی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر این‌که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نرخ کرایه تاکسی‌ها با تغییراتی مواجه خواهد شد، تصریح می‌کند: تا پایان ماه جاری افزایشی در نرخ کرایه تاکسی‌ها نخواهیم داشت.

فضل‌الله اسلامی در گفت‌وگو با فارس درحالی که از بررسی نرخ‌های جدید پیشنهادی برای کرایه تاکسی‌ها در کمیسیون عمران شورای شهر تهران خبرمی دهد اما زمان نزدیک‌تری را برای تصویب و اعلام نهایی نرخ‌های جدید وعده داده و می‌گوید: احتمالا ظرف هفته آینده شورای شهر تهران نرخ‌های جدید کرایه تاکسی‌ها در پایتخت را اعلام می‌کند.

برخورد با 7 هزار متخلف

جالب اینجاست که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، وقوع تخلفات مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی‌ها طی روزهای اخیر توسط برخی رانندگان تاکسی را به کلی رد کرده و تاکید می‌کند: اگر هم تخلفی انجام شده، در حوزه مسافربرهای شخصی بوده است که تحت نظارت سازمان تاکسیرانی قرار ندارند.

اسلامی از برخورد با 7 هزار مسافربرشخصی که نرخ‌های خود را به طور غیرقانونی افزایش داده بودند، خبرداده و می‌گوید: تخلفات مربوط به رانندگان تاکسی بسیار کم بوده و در صورت گزارش، با متخلفان برخورد شده است.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها