مشروح نشست خبری احمدی نژاد

حقوق مسلم ایران قابل مذاکره نیست

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انحصار قدرت‌، ثروت و مدیریت باید در هم شکسته شود گفت: باور ما این است که جهان به سوی نظم متعالی در حال حرکت است.
کد خبر: ۳۶۹۶۲۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، نشست خبری دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران با خبرنگاران داخلی و خارجی عصر دوشنبه آغاز شد و رئیس جمهور در آغاز این نشست تاکید کرد: انحصار در قدرت و ثروت در جهان در حال درهم شکسته شدن است.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: امروز بر همگان روشن شده که نظم مادی موجود در پایان راه است و در بخشهای گوناگون به بن بست کامل رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه جهان نیازمند اندیشه، راه و نظم جدید است افزود: همه دلسوزان، ‌پاکان و مصلحان باید دست به دست هم بدهند و نظمی برپا کنند که آحاد انسانها و ملتها از حقوق برابر و کرامت و اقدام مناسب برخوردار شوند.

ایران، کشور و ملتی بزرگ و قدرتمند

رئیس جمهور در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره کشورهای غربی که به زعم خود تهران را در تنگنا قرار داده اند ، گفت:در ادبیات و نظام سلطه مفاهیم و واژگان با مفاهیم فرهنگ لغات متفاوت است.
 
آقای احمدی نژاد افزود: وقتی می گویند ایران را منزوی کرده اند معنای آن این است که خودشان منزوی شده اند.

رئیس جمهور گفت: وقتی می گویند ایران از نظر اقتصادی ضعیف شده یعنی قدرتمند شده است ، در جایی که می گویند دیکتاتوری وجود دارد معنایش این است که مردم واقعا آزادند و در جایی که می گویند دموکراسی وجود دارد یعنی در آنجا استبداد حاکم است.

آقای احمدی نژاد این ها را مثال هایی در این زمینه برشمرد و افزود: همه این نمونه ها در منطقه ما و به تعداد بسیار زیاد در دنیا مشاهده می شود و این تصور که ایران را در تنگنا قرار داده اند از همین گونه مسایل است.

رئیس جمهور گفت: شخصیت ، هویت ، کرامت و آزادی های حقیقی را له می کنند و نام آن را حقوق بشر می گذارند.

آقای احمدی نژاد افزود: ایران کشور و ملتی بزرگ و قدرتمند است و هیچ کس نمی تواند نقش ایران را در مدیریت جهانی نادیده گیرد.

رئیس جمهور به کشورهای غربی توصیه کرد: زودتر همانند دیگر کشورها زنبیل خود را در این صف قرار دهند.

آقای احمدی نژاد گفت: ملت ایران ملتی بزرگ و با همه کشورها دوست است.

رئیس جمهور افزود: در همین هفت ماه اخیر مبادلات ایران با کشورهای اروپایی در مقایسه با پارسال حداقل 14 درصد افزایش داشته و این عدد گویای واقعیت است.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونیTRT ترکیه پاسخ داد.
 
خبرنگار این شبکه پرسید؛‌ چند هفته قبل یکی از شرایطی که شما برای مذاکره با غرب تعیین کردید حضور ترکیه و برزیل پای میز مذاکرات بود اما به نظر می رسد این کشورها در مذاکرات آینده حضور ندارند. آیا این شرط شما همچنان به قوت خود باقی است؟

آقای محمود احمدی نژاد با تأیید این مطلب پاسخ داد؛ مذاکرات هنوز آغاز نشده است ضمن آن که جلسات نخست مذاکرات صرف بستن چارچوب مذاکرات، نه محتوای مذاکرات می شود.

رئیس جمهور افزود: من فکر می کنم در مذاکرات آینده برزیل، ترکیه و برخی کشورهای دیگر حضور خواهند داشت.

رد پای برخی دولت های غربی و رژیم صهیونیستی در ترورهای امروز

رئیس جمهور در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ارتباط میان سخنان سه هفته پیش رئیس سازمان امنیت انگلیس که گفته بود برای توقف فعالیت هسته ای ایران علاوه بر فعالیت های سیاسی باید یکسری فعالیت های امنیتی و اطلاعاتی هم انجام شود با ترورهای امروز، گفت: بدون تردید در ترورهایی که اتفاق افتاد برخی دولت های غربی و رژیم صهیونیستی دست دارند و امیدوارم مسئولان امنیتی کشور هرچه زودتر اینها را کشف و به مردم معرفی کنند.
 
آقای احمدی نژاد افزود: باید در واژه هایی که آنها به کار می برند دقت کنیم وقتی می گویند باید روی بحث های امنیتی متمرکز شویم معنایش همین اتفاقاتی است که دارد می افتد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنها بدانند که اشتباه می کنند زیرا اولا نمی توانند حرکت ملت ایران را متوقف کنند و ثانیا همه اینها به حسابشان نوشته می شود و روزی که در آینده نزدیک حساب کشی خواهد شد بدانند که پرونده شان بسیار سنگین است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار درباره این که آیا بین این ترورها و تلاش انگلیس برای به بن بست کشاندن مذاکرات آینده ایران و 1+5 ارتباطی وجود دارد گفت: من الان در این باره قضاوتی ندارم که آیا انگلیس می خواهد مذاکرات را به بن بست بکشاند یا نه؟

دولت و ملت ژاپن در مقابل فشارهای غیرقانونی بایستند

خبرنگار روزنامه توکیو در ادامه نشست خبری رئیس جمهور با اشاره به روابط ایران با کشورهای آسیایی و به خصوص ژاپن پرسید: به نظر شما آیا شرکتهای چینی در نهایت جایگزین شرکتهای ژاپنی می شوند؟
 
رئیس جمهور پاسخ داد: فکر می کنم این مسئله را باید از شرکتهای ژاپنی پرسید، بازار چیزی نیست که کسی در آن التماس کسی را بکند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه کار در حال انجام شدن است و هر کس حضور داشته باشد استفاده می کند گفت: علاقه مند به توسعه روابط با ژاپنیها هستیم و شرایط ژاپن را هم درک می کنیم که فشارهای سنگین سیاسی و اقتصادی بر دولت و ملت ژاپن وارد می شود.

رئیس جمهور افزود: فکر می کنیم وقت آن رسیده است که ملت و دولت ژاپن در مقابل این فشارهای غیرقانونی مقداری ایستادگی کنند.

احمدی نژاد گفت: مشکلی پیش نمی آید، قطعاً امریکاییها نمی توانند کاری انجام دهند، اگر بتوانند کاری کنند اقتصاد خود را سر و سامان می دهند.

کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، خبرنگار شبکه العالم پرسید : در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اولین بار به مدالیته و بحث عدم انحراف هسته‌ای اشاره می شود ، نظر شما در این باره چیست؟ همچنین برخی اخباری که سایت ویکی لیکس منتشر کرده است حکایت از این دارد که برخی مسئولان بلندپایه عربستان ، بحرین و امارات مصرانه از آمریکا خواسته اندکه علیه ایران به حمله نظامی دست بزند ، نگاه ایران به اینگونه اخبار چیست و آیا تاثیری بر روابط ایران با این کشورها خواهد داشت؟
 
آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: تعامل ما با آژانس همیشه مثبت و سازنده بوده است اما آژانس در دوره های مختلف تحت فشار سیاسی اربابان قدرت و ثروت ، به ناحق و برخلاف قوانین مواضعی اتخاذ می کرد.

رئیس جمهور افزود: گزارش کنونی آژانس نسبت به قبل بهتر و یک قدم به حقیقت نزدیک تر شده اما حقایق هنوز به طور کامل بیان نشده است.

آقای احمدی نژاد گفت: از این قدم تشکر می کنیم و امیدواریم آژانس بتواند خود را از فشار غیرقانونی برخی قدرت ها و فشارهای سیاسی بیرون آورد و عادلانه و براساس قوانین درباره همه قضاوت داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: البته در این گزارش نیز اشکالات فراوانی است از جمله اینکه همه مشخصات و اطلاعات اصلی ما را منتشر کردند.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: این برخلاف تعهد آژانس است ، اسناد ، محرمانه و اسرار کشور ماست اما چون کار ما شفاف است برای ما خیلی مهم نیست ، کار آژانس خلاف قانون است .

رئیس جمهور گفت: امیدواریم در آینده گزارش های واقعی تر و حقیقی تر منتشر کند.

آقای احمدی نژاد افزود: به نظر ما این اسنادی که منتشر کردند شیطنت است و برای این اسناد بهایی قائل نیستیم و فاقد ارزش حقوقی است.

رئیس جمهور ادامه داد: کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم ، مطلق این شیطنت ها تاثیری در روابط ملت ها نخواهد داشت ، شیطان برای خدا هیچ کاری نمی کند حتی آب نیز نمی خورد.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: این کارها شیطنت و از نظر ما فاقد اعتبار است.

ارتقای تولید ملی با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

خبرنگار واحد مرکزی خبر در ادامه نشست خبری آقای احمدی نژاد با اشاره به این که پرسشم درباره هدفمندی یارانه هاست، پرسید: جنابعالی از بازگشت منابع حاصل از صرفه جویی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها به مردم و حتی دو برابر شدن دریافتی های مردم در گذشته صحبت کردید ضمن اینکه انتظار می رود با اجرای این قانون رفاه بخش بیشتری از مردم هم به طور محسوس افزایش یابد؛ ارزیابی شما از چشم انداز این موضوع و بهبود رفاه عمومی چیست؟ و این که خیلی ها منتظرند که جنابعالی اعلام کنید از کی یارانه ها حذف می شود و هدفمندی آغاز می شود؟
 
رئیس جمهور پاسخ داد: منتظرم که روزی که قرار است اعلام بکنیم فرا برسد.

آقای احمدی نژاد گفت: هدفمندی یارانه ها بخش مهمی از طرح بزرگ تحول اقتصادی دولت است که هم بهره وری را بالا می برد و معناش این است که تولید ملی به لحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا خواهد کرد و از اتلاف منابع جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: یعنی با صرفه جویی در منابع ملی به ثروت ملی اضافه خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر آن گام بلندی به سمت عدالت است و اینها یعنی بهبود قابل توجه و ملموس وضع زندگی مردم و سطح رفاه.

آقای احمدی نژاد گفت: معنای دیگر ان این است که موانع را از پیش پای حرکت پرشتاب سازندگی مردم برداریم و قطار حرکت سازنده، در ریل صحیح خودش به سمت مقصد قرار می گیرد.

اطلاعات ویکی لیکس فاقد اعتبار حقوقی است

خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی درباره" درز برخی اطلاعات محرمانه از طریق پایگاه اینترنتی ویکی لیکس "پرسید و افزود آیا انتشار اطلاعات هسته ای جمهوری اسلامی ایران بخشی از توطئه علیه کشور نیست ؟

رییس جمهور پاسخ داد: می خواهم عبارت شما را اصلاح کنم این اطلاعات درز پیدا نکرده است بلکه منظم و برنامه ریزی شده منتشر می شود و اهداف سیاسی دنبال می کند.

رئیس جمهور افزود: از نظر ما این اطلاعات فاقد اعتبار حقوقی است برای اینکه بخش هایی از دولت آمریکا اسنادی را تولید و منتشر می کند و خودشان نیز به استناد آن اسناد قضاوت می کنند.

آقای احمدی نژاد انتشار این اطلاعات را بیشتر شبیه جنگ روانی و بازی اطلاعاتی دانست و گفت: اطلاعات منتشر شده فاقد ارزش حقوقی است و مطمئنا اثر سیاسی به آن شکلی که آنها می خواهند نخواهد داشت زیرا ملت ها آگاه شده اند و این بازی ها در مناسباتشان تاثیری ندارد.

 در برنامه رادیو و تلویزیونی با مردم سخن می گویم

خبرنگار رادیو سراسری در ادامه نشست رسانه ای رئیس جمهور پرسید درباره اهداف و برنامه های دولت درباره قانون هدفمندی یارانه ها بسیار شنیده ایم انتظارات شما در رأس دولت از مردم، بخشهای خصوصی و مسئولان در این باره چیست؟ نقش رسانه ملی به ویژه رادیو را در تبیین این خواسته ها بیان کنید. رئیس جمهور در پاسخ گفت: در آینده نزدیک در برنامه ای رادیو و تلویزیونی با مردم در این باره سخن خواهم گفت.

آقای احمدی نژاد افزود: سازمان صدا و سیما در هفته های اخیر برنامه های بسیار خوبی با موضوع هدفمند کردن یارانه ها تهیه و موضوع را به خوبی تبیین کرده است.

رئیس جمهور قانون هدفمندی یارانه ها را مردمی ترین طرح اقتصادی کشور دانست و اضافه کرد: همه باید مشارکت کنند چون مربوط به خود آنها و کشور است و با مشارکت همگانی همه و کشور سود می بریم.

رئیس جمهور گفت: تولید کنندگان سعی کنند هزینه های تولید را کاهش دهند مدیریت خود را ارتقا دهند و بهره وری را بالا ببرند.

آقای احمدی نژاد افزود: مصرف کنندگان نیز درست مصرف کنند زیرا بسیاری از مصارف زائد را می توان از سبد مصرف حذف کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دوست و یار هم باشیم و مراقبت کنیم اگر کسی دچار خطا شد، آن خطا نباید بهانه خطاکاری دیگران شود.

رئیس جمهور گفت: اگر یک نفر خطا کرد دست به دست هم دهیم و به او برای اصلاح خطا تذکر دهیم زیرا اصلاح یک خطا هزینه هایی بسیار کمتر از آن دارد که آن خطا را با خطاهای متعدد پوشش دهیم.

آقای احمدی نژاد با ابراز امیدواری برای ادامه برنامه های خوب صدا و سیما افزود: من هم به طور جزئی تر و با مثال های معین در آینده نزدیک با مردم گفتگو می کنم.

همیشه دعوت کننده به وحدت بوده ایم

خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: اخیرا با دعوت از اصولگرایان نشستی وحدت بخش برگزار کردید؛ برگزاری این نشست با توجه به تلاش دشمنان داخلی و خارجی و فتنه‌گران برای ایجاد اختلاف میان نیروهای انقلاب از اهمیت بسزایی برخوردار بود؛ دستاوردهای این جلسه چه بود و آیا این جلسات ادامه خواهد یافت؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما همیشه دعوت کننده به وحدت بوده ایم.

آقای احمدی نژاد افزود: بین همه ملت و همه کسانی که دلشان برای کشورشان، فرهنگشان و آرمانهایشان می سوزد، بوده ایم و الان نیز هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر جلساتی نیز برگزار می شود در همین راستاست و امیدواریم همه همکاری کنند؛ خدای متعال نیز عنایت کند این وحدت و همدلی که امروز بین ملت ایران است هر روز عمیق تر، گسترده تر و پرثمرتر باشد.

باید براساس احترام ، عدالت ، قانون و منطق مذاکره کنند

در ادامه نشست خبری رییس جمهور ، خبرنگار خبرگزاری رویترز پرسید: در مذاکرات آینده هسته ای آیا ایران درباره فعالیت غنی سازی خود مذاکره و توافقی خواهد کرد ؟

آقای احمدی نژاد گفت: ما همیشه آماده همکاری هسته ای بوده ایم اما درباره حقوق مسلم خود با آنها مذاکره نمی کنیم اکنون هم آماده ایم درباره تبادل هسته ای گفتگو کنیم .

وی افزود: ما فکر می کنیم فرصت استثنایی یا کم نظیر در اختیار کشورهای گروه پنج باضافه یک قرارداده ایم . رئیس جمهور گفت: آنها سوخت20 درصد را تامین نکردند و ما مجبور شدیم خودمان بسازیم و باید بیایند و تامین کنند .

آقای احمدی نژاد افزود: در حال گفتگو و مذاکره بودیم که قطعنامه صادر کردند و بعد از اینکه مشخص شد قطعنامه اثر نداشته است ، به مذاکره بازگشتند.

رئیس جمهور گفت: توصیه می کنیم از این مذاکره خوب استفاده کنند و به سمت قانون و احترام متقابل بیایند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: اگر درپی نتیجه مثبت هستند حقوق ملت ما را رعایت کنند و به سمت مسیری حرکت کنند که امکان همکاری وجود داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: در غیر این صورت اگر با پافشاری بر راه های غیرقانونی به دنبال نتیجه هستند ، بدانند که به جایی نخواهند رسید.

رئیس جمهور گفت: البته ما همواره آماده گفتگو بودیم اما در این مرحله علاقه مند بودیم چند ماه عقب بیفتد که آثار تصمیمات آنها به طور کامل روشن شود.

گفتند تحریم های فلج کننده وضع کرده ایم گرچه اکنون آثار آن معلوم است اما دو یا سه ماه دیگر می گذشت تا کودن ترین کودن های سیاسی که در جبهه رقیب ما تعدادشان کم نیست آنها هم متوجه شوند که این روش ها غلط است .آنوقت بهتر می شد نتیجه گیری کرد .

آقای احمدی نژاد افزود: امیدوارم کسانی که به مذاکره می آیند شرایط را بفهمند و متوجه شده باشند که روش های زور ، ارعاب ، توهین ، خلاف قانون و خلاف عدالت باید کنار گذاشته شود و باید بر اساس احترام ، عدالت ، قانون و منطق مذاکره کنند.

رئیس جمهور گفت : اگر اینگونه باشد ، امید است نتایج سازنده ای حاصل شود.

در ادامه نشست ، خبرنگار نشریه آرمان که به عنوان رئیس سنی خبرنگاران معرفی شد ، به رییس جمهور گفت : روز خبرنگار از شما سوال کردم درباره مفسدان دانه درشت اقتصادی چه برخوردی می کنید که شما گفتید اگر ضرورت داشته باشد ، اسامی آنها را منتشر خواهیم کرد گمان می کنم امروز روزش فرارسیده و آنها گرانی را به حدی رسانده اند که کمر مردم شکسته است و می خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند و اقتصاد کشور را به هم بزنند.نباید به اینها رحم کرد و چوبه دار مجازات اینهاست شما چه نظری دارید ؟ موضوع دیگر سفارت انگلیس است که مرکز دسیسه و توطئه شده است و می خواهیم که بسته شود که شما گفتید این صدای مردم وطنخواه ایران است .

مساله دیگر این است که نمایندگان طرحی تهیه کرده اند که از شما سوال کنند فکر می کنم شما از این موضوع استقبال کنید.

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: در هرسه مورد با نظر شما موافقم و نباید به آنها رحم و آنها را هم باید مراقبت کرد .

در اجرای هدفمندی یارانه ها، هوشمندانه جلو می رویم

خبرنگار روزنامه ایران در ادامه نشست خبری از رئیس جمهور پرسید: قصد داشتم درباره اقدام عملی دولت در مقابل جریان سازمان یافته که به دنبال شکست قانون هدفمندی یارانه ها هستند سوال کنم که در پاسخ به سوال همکاران فرمودید که به آنها رحم نخواهید کرد، حالا مشخصا اقدام عملی خاصی را نیز در نظر دارید؟

رئیس جمهور در پاسخ افزود: وی (خبرنگار قبلی) گفت؛ به آنهایی که مفسد اقتصادی هستند رحم نکنید، من هم تایید کردم که نباید رحم کرد.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: اما بسیار هوشمندانه در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جلو می رویم.

وی گفت: آن عنصر اصلی که ما روی آن متمرکز هستیم حداکثر کردن منافع این قانون برای مردم است، برای اقتصاد و همبستگی ملی، البته توجه دقیقی هم به طراحی ها داریم.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه تا امروز کسانی که دل بسته بودند که بتوانند آسیبی بزنند و فتنه ای برپا کنند، نتوانستند کاری بکنند ان شاالله از این به بعد هم نمی توانند.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با همراهی مردم

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه نشست خبری رئیس جمهور از وی پرسید: چه اطمینانی به مردم می دهید که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها موفق آمیز خواهد بود؟ همچنین برنامه ریزی شما برای کاهش مشکلات و سوء استفاده های احتمالی چیست؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: بالاترین حد اطمینان را به مردم می دهم و ان شاء الله دولت با کمک و همراهی مردم این طرح را به طور کامل و به بهترین نحو اجرا خواهند کرد.

رئیس جمهور افزود: مطمئنم اقدام مردم و دولت به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل خواهد شد.

جشن تجلیل از قهرمانان ورزشی؛ هفته آینده

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رییس جمهور پرسید؛ باتوجه به این که ایران کشور اول مدال آور و افتخار آفرین میان کشورهای اسلامی شرکت کننده در بازی های آسیایی گوانجو است و با توجه به اقبال و نشاط مردم از این مقام چه برنامه ای برای تقویت سازمان ورزشی کشور دارید؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: همانطور که اشاره کردید در دوره مدیریت آقای سعیدلو اتفاقات بسیار شیرینی در ورزش کشور افتاده و این حرف درستی است. وی گفت: البته این اتفاقات حاصل کار جمعی است یعنی همه عزیزانی که از گذشته کار کردند به خصوص در چهار سال دولت نهم پایه ها را محکم و زیرساخت ها را توسعه دادند.

رئیس جمهور افزود: در گذشته ورزش از پایه آغاز شد و کمیته المپیک ، هیئت های ورزشی و فدراسیون های ورزشی نیز همراهی کردند و مدیریت خوب آقای سعیدلو اینها را با هم هماهنگ کرد و در یک جهت قرار داد.

آقای احمدی نژاد گفت:‌ ان شاء الله اوایل هفته آینده جشن تجلیل از قهرمانان ورزشی را برگزار خواهیم کرد و در این مراسم آینده ورزش کشور و حضور ایران در میادین قهرمانی در آنجا ترسیم خواهد شد.

وی افزود: همچنین ماموریت آینده ورزشی کشور به اطلاع اهالی ورزش و ملت عزیز خواهد رسید. رئیس جمهور گفت: من آینده بسیار درخشانی برای ورزش کشور پیش بینی می کنم.

مصوبه مجلس درباره بانک مرکزی برای اصلاح به کمیسیون تلفیق رفت

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در نشست خبری رئیس جمهور به مصوبه اخیر مجلس درباره بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این مصوبه تعداد و اعضای مجمع بانک مرکزی را تغییر داد و رئیس جمهور از عضویت آن حذف شد، دیدگاه شما درباره این مصوبه که از آن با عنوان استقلال بانک مرکزی نامبرده شد، چیست؟

رئیس جمهور گفت: با تذکر قانون اساسی این ماده به کمیسیون تلفیق برگشت و ان شاء الله اصلاح خواهد شد.

آقای احمدی نژاد افزود: بعضی ها می گویند استقلال بانک مرکزی ، این یعنی چه ؟ در جمهوری اسلامی سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و مقام معظم رهبری را داریم.

رئیس جمهور گفت: قوه چهارمی نداریم و مستقل از این قوا بودن یعنی چه ؟ یعنی بانک مرکزی متعلق به بخش خصوصی یا خارج از حاکمیت است؟.

آقای احمدی نژاد افزود: این عباراتی است که گفته می شود ، اما معنای غیرواقعی از آن استنباط می شود.

رئیس جمهور گفت: در یکی دو کشور سرمایه داران ، چون سرمایه داران حاکم هستند همه چیز دست سرمایه داران است و ترکیب هیئت امنای بانک مرکزی را به گونه ای می چینند که سرمایه داران بر آن حاکم باشند و منافع سرمایه داران را مستمر تامین کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: ما نه نظام سرمایه داری هستیم و نه نظام سرمایه داران ، ما نظام مردمی اسلامی هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نیز نماینده ملت است و رئیس جمهور بالاترین رای مردم را دارد، گفت: همه مردم جمع می شوند و یک نفر را انتخاب می کنند.

آقای احمدی نژاد با طرح این سوال که کدام نمایندگی بالاتر از ریاست جمهوری است، مسایل مطرح شده درباره مصوبه اخیر مجلس در زمینه بانک مرکزی را اشتباهی در برداشت تلقی کرد.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.

آقای احمدی نژاد گفت: معنای استقلالی که آنها تفسیر می کنند این است که بانک مرکزی که متعلق به ملت است و باید دست حاکمیت منتخب ملت باشد از دست حاکمیت خارج شود و به دست کسانی بیفتد که معلوم نیست از کجا آمده اند.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه نمایندگان عنایت کردند و ان شاء الله اصلاح خواهد شد.

آقای احمدی نژاد گفت: قانون اساسی تکلیف را روشن کرده است و سیاست پولی و مالی بوسیله دولت تنظیم می شود.

رئیس جمهور افزود: تا قبل از دولت نهم همه دولت های قبلی به بانک مرکزی بدهی داشتند و میزان بدهی های عمومی دولت ها به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده بود.

آقای احمدی نژاد گفت: اما از ابتدای دولت نهم تاکنون این بدهی ها روند نزولی داشته و دائما کاهش پیدا کرده است، یعنی دولت در حال اصلاح شرایط پولی و مالی کشور است.

روابط ما با کشورهای منطقه رو به توسعه است

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، درباره انتشار اسنادی در سایت ویکی لیکس و ادعایی مبنی بر درخواست برخی از کشورهای عربی از غرب برای حمله به ایران و همچنین شیطنت هایی که همزمان با انتشار این اسناد از طرف کشورهای فرامنطقه ای صورت گرفته است پرسید و گفت: موقعیت ایران را در شرایط کنونی در منطقه چطور ارزیابی می کنید؟ و رابطه ما با کشورهای عربی چطور است؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت : روابط ما روابط بسیار خوبی است ، ما با هم برادریم و زندگی می کنیم و روابطمان رو به رشد و توسعه است.

رئیس جمهور گفت: این کاغذهایی که منتشر می کنند واقعاً اعتباری ندارد و شیطنت است.

وی گفت: فکر می کنم سطح آگاهی ها بسیار بالاتر از آن است که این شیطنت ها اثر بگذارد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما هیچ اعتبار حقوقی و قانونی برای اینها قائل نیستیم و در حد یک بازی گذرا و بی ارزش است بنا براین اهمیتی نیز به آن نمی دهیم تا کارشناسان ما، آنها را مطالعه و تجزیه و تحلیل کنند.

وی گفت: بازی ای است که درست کرده اند و خودشان هم اعتقادی ندارند که اینها بتواند اثری داشته باشد.

گروه های لبنانی از دخالت های آمریکا و غربی ها ناراحتند

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز پرسید: گروه هایی در لبنان نگران نقش و نفوذ ایران هستند برای رفع نگرانی و جلب اعتماد آنها چه استدلالی دارید؟

آقای احمدی نژاد گفت: در سفر اخیر ما به لبنان همه گروه های سیاسی به استقبال آمدند و با ما جلسه داشتند و از نقش جمهوری اسلامی ایران تشکر و همراهی کردند.

رئیس جمهور افزود: حالا اگر گروه هایی هستند که ما نمی شناسیم شاید بعدها از طریق شما مطالبشان را منتشر کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه گروه های لبنانی از دخالت های آمریکا و غربی ها ناراحت بودند ، گفت: در همه جلسات شکایت داشتند که دولت آمریکا و برخی دولت های غربی با فشار اصرار دارند کینه ورزی درست کنند.

رئیس جمهور سفر خود را به لبنان بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: گروه های لبنانی امروز هوشمندانه دست به دست هم در جهت استقلال ، عزت و پیشرفت لبنان تلاش می کنند و ملت ایران از این تلاش مقدس حمایت همه جانبه می کند.

در اجرای هدفمند کردن یارانه ها بهترین روند را طی کرده ایم

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: مردم منتظر زمان اعلام اصلاح قیمت ها از طرف رئیس جمهور هستند، به نظر می رسد این انتظار کمی طولانی شده است، فکر نمی کنید این موضوع به تورم انتظاری دامن بزند؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: نه، ما اینطور فکر نمی کنیم.

این خبرنگار دوباره پرسید : این موضوع به تورم انتظاری دامن می زند؟

آقای احمدی نژاد گفت: نه ، نمی زند نظر ما عکس این است.اقلیت افرادی وجود دارند که به دنبال بهره برداری نامناسب هستند و اگر برنامه را بطور شفاف بدانند طراحی هاشان ثمربخش و به نفع آنها خواهد بود.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اقتصاد ، حلقه های متصل به یکدیگر است گفت: ما فکر نمی کنیم دامن بزند کما اینکه تاکنون نیز در مقایسه با 26 کشوری که قبل از ما این طرح را اجرا کرده‌اند خوشبختانه تا امروز ما بهترین روند را طی کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: عمده این موضوع نیز بیشتر به خاطر هوشمندی و همراهی مردم است که به دولت اعتماد کرده اند و کمک می کنند و ان شاء الله این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد،بنده نگرانی ندارم.

یادم نمی‌آید انتقال پایتخت را مطرح کرده باشم

خبرنگار روزنامه تهران امروز در ادامه نشست رسانه ای رئیس جمهور پرسید: شما طی ماههای اخیر چند طرح برای شهر تهران داده اید از جمله این طرح ها خروج 5 میلیون نفر، انتقال کارکنان و انتقال پایتخت است اما هیچ یک از این طرح ها موفق نبوده اند. این خبرنگار در ادامه پرسش خود افزود: از یک سو می گویید 5 میلیون نفر از تهران خارج شوند از سوی دیگر می گوئید جمعیت باید دو برابر شود اینها با هم در تناقض است. خبرنگار تهران امروز اضافه کرد: انتقال کارکنان با چالش هایی مواجه شد و هیچ یک از کارکنان با آن موافق نیستند ضمن آنکه معلوم نیست اگر منتقل شوند تسهیلاتی به آنان داده شود. وی افزود: از سویی بحث زلزله را مطرح کردید که معاون اول شما گفت: شهری مانند سمنان مناسب است در حالی که زلزله آمد و معلوم شد سمنان مناسب نیست. خبرنگار تهران امروز پرسید بهتر نبود به جای این موضوعات مباحث مربوط به مترو و کاهش آلودگی مطرح می شد و دولت از آن حمایت می کرد.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: یادم نمی آید انتقال پایتخت را مطرح کرده باشم.

آقای احمدی نژاد افزود: طرح هایی که ارائه کردیم اتفاقا طرح هایی موفق و کارشناسانه است اما باید توجه داشت جمعیتی که در 30 تا 50 سال شکل گرفته است در چند ماه کاسته نمی شود.

رئیس جمهور گفت: دولت وقتی تصمیم می گیرد روند را معین می کند به این معناکه مهاجرت به تهران باید محدود و مهاجرت معکوس از پایتخت آغاز شود.

آقای احمدی نژاد انتقال کارکنان از تهران رادر حد انتظار دانست و افزود: خود و خانواده تان اگر بخواهید از تهران بروید چقدر دشوار است؟ اما تاکنون بیش از 20 هزار نفرو خانواده شان از تهران خارج شده ، تسهیلاتشان را گرفته اند و این روند ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: بله ممکن است در انتقال کارمندی، مشکلاتی در کارگزینی ایجاد شود که طبیعی است و رفع خواهد شد.

آقای احمدی نژاد افزود: طرح هایی که برای تهران ارائه شده درست است بالاخره باید جمعیت تهران را کاهش دهیم حتی اگر نتوانیم آن را کاهش دهیم توقف رشد جمعیت تهران، خود یک موفقیت است.

رئیس جمهور همچنین گفت: بحث زلزله نیز بحث درستی است یک مسئول مسئولیت جان، اموال و حیثیت مردم را بر عهده دارد و اگر از خطری مطلع می شود باید به روش درست با مردم در میان بگذارد.

آقای احمدی نژاد افزود: مردمی که می خواهند در تهران خانه بسازند و زندگی کنند باید بدانند با چه خطراتی مواجه اند این حق مردم است.

رئیس جمهور گفت:‌ اما این موضوع که جمعیت دو برابر شود نیز حرف درستی است اگرچه من نگفتم جمعیت دو برابر شود بلکه گفتم کنترل جمعیت به شکل معمولش اشتباه است.

آقای احمدی نژاد افزود: دیدیم که قبل از انقلاب جمعیت نصف امروز و رفاه یک دهم امروز بود اما اکنون جمعیت دو برابر و رفاه ده برابر آن زمان است بنابراین جمعیت ارتباطی به رفاه ندارد.

رئیس جمهور گفت: اکنون کشورهای بسیار پیشرفته ای هستند که اقتصادشان بزرگترین اقتصاد دنیاست و بیشترین جمعیت جهان را نیز دارند.

آقای احمدی نژاد افزود: این بحثی کارشناسی است که باید در جای خود بررسی شود، اما اگر جمعیت زیاد می شود لزوما به مفهوم افزایش جمعیت تهران نیست.

رئیس جمهور گفت: ایران بیش از یک میلیون و 700 هزار متر مربع وسعت دارد و سرزمینی آباد و وسیع است که 1080 شهر و حدود 60 هزار روستا دارد که بسیاری از آنها قابل سکونت هستند.

ْآقای احمدی نژاد افزود: در بسیاری از این شهرها مراکز دانشگاهی ، بهداشتی، تفریحی، صنعتی و اقتصادی مستقر است و ضرورتی ندارد که اگر جمعیت دو برابر می شود به مفهوم افزایش دو برابری جمعیت تهران باشد. رئیس جمهور گفت: سیاست دولت برای کاهش جمعیت تهران اصولی است .

آقای احمدی نژاد درباره حمایت های دولت در توسعه مترو گفت: مترو نیز باید ساخته شود به همین دلیل در دولت نهم و دهم بیش از 4 برابر همه دولت های قبل به آن کمک شده است که این روند ادامه دارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: البته ما اشکالاتی هم داریم که اینجا جای بحث آن نیست اما فکر می کنیم این منابع باید خوب مدیریت و از آن استفاده بهینه شود تا بهره بیشتری از آن بگیریم.

آقای احمدی نژاد گفت: همین امروز هم بخش مهمی از شهرداریها ، مترو و حمل و نقل را دولت تامین می کند همچنانکه در همین چهارپنج سال اخیر بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران داده شده است.

رئیس جمهور افزود: 82 و نیم درصد هزینه اتوبوس ها را دولت پرداخته که در تاریخ ایران بی سابقه است بنحوی که از یک اتوبوس 150 میلیون تومانی تقریبا125میلیون تومان آن را دولت پرداخت کرده است.

آقای احمدی نژاد گفت: اینها کمک به حمل و نقل عمومی است که ادامه دارد .

رئیس جمهور تاکید کرد: با این حال در بازیهای رسانه ای وارد نشده ایم از این به بعد هم وارد نخواهیم شد.

 براساس واقعیت ها تصمیم می گیریم

خبرنگار روزنامه جوان در ادامه نشست خبری از رئیس جمهور درباره برنامه های هسته ای ایران پرسید و گفت : گفته می شود آمریکا پذیرفته است که با شرایط ایران مذاکرات را انجام دهد و در همین حال انگلیس هم یک سری فعالیت هایی را شروع کرده است که این مذاکرات به نتیجه نرسد؛ آیا شما چراغ سبزی در این خصوص ازآمریکا دیده اید و فعالیت انگلیس در خصوص نتیجه ندادن این مذاکرات چطور ارزیابی می کنید با توجه به اینکه شما بارها امادگی خودتان را برای مذاکرات اعلام کردید و برای مبادله سوخت هم خیلی پیشتر از اینها پیام های مثبتی را فرستاده بودید؟

رئیس جمهور در پاسخ با اشاره به اینکه ما به دنبال چراغ سبز از این و آن نیستیم ، افزود: ما شرایط را به طور واقع می بینیم و بر اساس واقعیت ها تصمیم می گیریم .

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه واقعیت این است که انها در بن بست هستند ، گفت: اصلا ایرانی چیزی نیست که کسی بتواند کنار بگذارد ، چه کسی می تواند ایران را از معادلات جهان کنار بگذارد؟

رئیس جمهور ادامه داد: هر کسی این گونه فکر کند ، خودش را از معادلات کنار گذاشته است.

وی افزود: آمریکا سی سال است که با ما رابطه اقتصادی ندارد ؛ ما ضرر کردیم یا آنها ؟ آقای احمدی نژاد گفت: الان آمدند ما را تحریم کردند ما ضرر کردیم یا آنها؟

وی اضافه کرد: حجم تجارت خارجی ما در صادرات و واردات در هشت ماه سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است.

رئیس جمهور گفت: معنای آن این است که آنهایی که نخواستند بفروشند یا معامله کنند خودشان حذف شدند.

آقای احمدی نژاد افزود: در عرصه سیاسی هم همین است؛ مگر کسی می تواند ایران را نادیده بگیرد؛ ایران عامل موثر فرهنگی و انسانی و عدالتخواه در همه مناسبات جهان حضور دارد.

وی افزود: هر کس فکر کند این را می تواند نادیده بگیرد در واقع فرصتی را از خودش دریغ می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما امیدواریم متوجه شده باشند و شرایط را خوب درک کرده باشند و بیایند بنشینند برنامه مشارکت دراز مدت برای مدیریت جهانی را طراحی کنیم به گونه ای که همه ملت ها و دولت ها به طور عادلانه و با احترام و در شرایط مناسب در آن مشارکت داشته باشند.

شرایط منطقه و جهان به نفع ملت های آزاده است

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره محتوای دیدارهای رئیس جمهور در سفر به باکو گفت: مراجعه کنید به مرکز اسناد وزارت امور خارجه مشروح مذاکرات در آنجا ثبت شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: فکر می کنم حرف هایی را که یک نفر باید از طرف ملت ایران باید می زد زده شد.

رئیس جمهور گفت: می خواهیم دوست باشیم اما دوستی و همراهی باید دو جانبه باشد.

آقای احمدی نژاد با بیان این که تاکنون علیه روسیه اقدامی نکرده ایم و انتظار داریم همین اقدام هم برای ما انجام شود، بهترین حالت را، همکاری و همراهی بین دو کشور اعلام کرد.

رئیس جمهور گفت: در آن جلسه هم به طور کلی بر همکاری ، دوستی و همراهی بیشتر تأکید شد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه مجموع شرایط منطقه و جهان را در مسیر درست و به نفع ملت ایران و همه ملت های آزاده می دانیم ، افزود : فکر می کنیم ادبیات سیاسی در دنیا باید تغییر کند و مناسبات سیاسی هم باید عوض شود و این رخ خواهد داد.

حل معضل بیکاری تا قبل از پایان دولت دهم

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار تی پی اس دیلی چین درخصوص برنامه دولت برای کاهش نگرانی جوانان از آینده و ایجاد فرصت های شغلی گفت: خوشحالم که در چند روز اقامت در ایران دغدغه جوانان ایرانی را متوجه شدید اما اکنون مشکل بیکاری منحصر به ایران نیست و تقریباً در همه دنیا این مشکل وجود دارد.

آقای احمدی نژاد افزود: نرخ بیکاری در آمریکا بیش از 11 درصد و در اتحادیه اروپا نیز حدود 10 درصد است و همچنین در بسیاری از کشورهای آسیایی و افریقایی این مشکل وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش مهمی از این مشکل حاصل بحران اقتصادی جهانی است اضافه کرد: دولت برنامه های وسیعی برای ایجاد اشتغال در دست اجرا دارد.

رئیس جمهور گفت: امسال علاوه بر تولید اشتغال جاری ، یک میلیون و 100 هزار شغل جدید مورد حمایت دولت قرار گرفت که تاکنون نزدیک به 800 هزار از آن ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال از یک میلیون و 400 هزار عبور کنیم.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه از ابتدای سال آینده بخش مهمی از توان اجرایی دولت در تولید اشتغال متمرکز خواهد شد اضافه کرد: تا قبل از پایان دولت دهم معضل بیکاری در ایران برطرف خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو تهران درباره آلودگی هوای شهر تهران و اینکه آیا توجه به توسعه حمل و نقل عمومی جزو ده اولویت دولت دهم قرار دارد یا خیر؟ گفت: توجه ما به تهران در دولت دهم بیش از دولت نهم خواهد بود و پشتیبانی ما از حمل و نقل عمومی نیز به همین ترتیب است.

وی افزود: بخش مهمی از طرحهای وسیعی که برای حمل و نقل عمومی تهیه شده است متعلق به تهران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از دو خط متروی در حال احداث پشتیبانی می کند اضافه کرد: قرار است در جلسه ای با حضور مدیران این طرح ها و مدیران شهرداری تهران راه های تسریع در عملیات احداث این دو خط مترو بررسی شود.

آقای احمدی نژاد گفت: دولت هم در همین تهران زندگی می کند و توجه داشته باشید که من و خانواده ام در نقطه ای زندگی می کنیم که بیشترین سطح آلودگی را دارد و مشکل را لمس می کنیم.

رئیس جمهور آلودگی هوا در تهران را ناشی از چند عامل دانست و افزود: سرعت رشد حمل و نقل عمومی همیشه کمتر از رشد تقاضا برای سفر است و هر تسهیلات جدیدی که در حمل و نقل عرضه می شود بلافاصله اشباع است و به این معناست که شهر به سرعت و ایجاد تسهیلات با سرعت کمتر به جلو می رود.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ایجاد امکاناتی مانند تونل ،‌ بزرگراه و پل، سخت است گفت: باید کاری کنیم که تقاضای سفر با حمل و نقل شخصی کاهش یابد که در این باره طرح هدفمند کردن یارانه ها بسیار مبنایی و اساسی است. رئیس جمهور در ادامه افزود: بخش مهمی از حمل و نقل عمومی که اتوبوسها و تاکسی ها هستند با ظرفیت بسیار کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کنند و اگر مردم از استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی خودداری کنند تقاضای مازاد به حمل و نقل عمومی منتقل می شود.

آقای احمدی نژاد زود رسیدن به مقصد ،‌ افزایش درآمد حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا را از مزایای خودداری مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی برشمرد.

رئیس جمهور راه دیگر کاهش آلودگی هوای تهران را کاهش جمعیت در تهران بیان کرد و گفت: حتی اگر هیچ خودرویی هم در تهران حرکت نکند ، ببینید بازدم 8 میلیون نفر چقدر مونوکسیدکربن و سایر گازها را منتشر می کند.

آقای احمدی نژاد وضع جغرافیایی و توپوگرافی تهران را برای اسکان 8 میلیون نفر مناسب ندانست و افزود: در بعضی از ایام سال که هوای سرد در بالا قرار می گیرد مانند این است که پوسته ای بالای تهران بکشیم و تهران به یک محیط بسته تبدیل شود که نفس کشیدن در محیط بسته آلودگی تولید می کند و مشکل آفرین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مجموعه ای از برنامه ها برای کاهش آلودگی هوا در تهران داریم ابراز امیدواری کرد با پشتیبانی و همراهی همه بخش ها در سه تا چهار سال آینده وضع آلودگی هوای تهران بهبود یابد.

حقوق مسلم ایران قابل مذاکره نیست

آقای احمدی نژاد در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره حقوق مسلم ایران در مذاکرات1 + 5 و زمان و مکان این مذاکرات افزود: حقوق مسلم اعضا در اساسنامه آژانس و معاهده ان.پی.تی به روشنی بیان شده است.

رئیس جمهور اضافه کرد:یکی از این حقوق ، حق بهره مندی از چرخه غنی سازی و تولید سوخت است. وی بابیان اینکه حقوق زیادی برای اعضای آژانس تعیین شده است ، گفت: همان حقوقی که در قانون مقرر شده است قابل مذاکره نیست.

آقای احمدی نژاد افزود: درباره همکاری های هسته ای مذاکره و همکاری در موضوعات مهم جهانی گفتگو و مشارکت می کنیم.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران دو زمان پیشنهاد کرده بود که یکی از آنها یعنی پنجم دسامبر را پذیرفتند و از نظر ما مشکلی ندارد.

آقای احمدی نژاد افزود: درباره مکان نیز در حال گفتگو هستند و مشکلی به نظر نمی رسد.

 نقش برجسته همه قشرها در هدفمند کردن یارانه

خبرنگار خبرگزاری پانا در ادامه نشست خبری رئیس جمهور از وی پرسید: هدفمندسازی یارانه ها یکی از عظیم ترین حرکت های انقلابی و اقتصادی نظام است، ارزیابی شما از نقش و جایگاه فرهنگیان در این طرح چیست؟ همچنین دولت برای استفاده از ظرفیت جنبش عظیم دانش آموزی از چه برنامه هایی باید استفاده کند؟

آقای احمدی نژاد گفت: نقش همه قشرها بسیار برجسته است بخصوص فرهنگیان که نسل های متوالی را تربیت می کنند.

رئیس جمهور افزود: برنامه هایی در وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است تا معلمان و بدنه فرهنگی کشور در جریان ریز برنامه ها قرار گیرد و با همکاری شان بیش از گذشته دولت را یاری کنند.

 سرمایه گذاری 150 هزار میلیارد تومانی در تاریخ نفت بی سابقه است

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور از وی درباره توسعه میادین نفتی در جنوب کشور پرسید که رئیس جمهور گفت:خوشبختانه سرمایه گذاری در نفت و گاز هم اکنون تقریبا در حد ظرفیت است و همه فازهای پارس جنوبی فعال است.

آقای احمدی نژاد افزود : از وزیر نفت می خواهم همه خبرنگاران را یک سفر به عسلویه ببرند.

وی اضافه کرد : بیش از 100 هزار نفر در آنجا مشغول بکارند و به زودی این تعداد به 150 هزار نفر افزایش خواهد یافت و معنایش این است که در این طرح با حداکثر ظرفیت کار صورت می گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش اکتشاف نفت هم همه مناطقی که در حوزه مشترک قرار دارند شناسایی شده و قراردادهای آن در حال تهیه است و به زودی طی مراسمی این قردادها ابلاغ می شود این بدان معنی است که همه مخازن نفت مشترک ما به زودی فعال خواهد شد.

وی افزود : سرمایه گذاری 150 هزار میلیارد تومانی در بخش نفت در تاریخ نفت کشور بی سابقه است و قریب به اتفاق این سرمایه گذاری از محل منابع داخلی و منابع ملت ایران صورت گرفته است که من اسمش را می گذارم انقلاب در صنعت نفت که ان شاء الله نتایج آن در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت.

مکان یابی سایت های هسته ای مسیر کارشناسی خود را طی می کند

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، خبرنگار خبرگزاری برنا پرسید: جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته ای پیشرفت های چشمگیری داشته است و دشمنان هم با حربه های مختلف سعی کرده اند آن را تحت تأثیر قرار دهند که تحریم ها ، اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان نمونه هایی از این اقدامات است .

آیا دشمنان ملت ایران می توانند با تحریم و خرابکاری مانع دستیابی ایران به اهداف خود شوند؟ رئیس جمهور در پاسخ گفت: خرابکاری هایی در گذشته انجام داده اند که خوشبختانه مسیرآن کشف و علت آن رفع شد.

آقای احمدی نژاد افزود: تلاش کرده ایم راه ها را ببندیم تا دیگر چنین خرابکاری هایی اتفاق نیفتد.

رئیس جمهور گفت: آنان توانسته بودند با نرم افزارهایی که در قطعات الکترونیکی نصب کرده بودند به شکل محدود برخی سانتریفیوژهای ما را دچار مشکل کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: آنان بداخلاقی کرده بودند اما خوشبختانه متخصصان ما آن را کشف کردند و امروز دیگر قادر به این خرابکاری ها نیستند.

رئیس جمهور گفت: این موضوع تجربه ای شدکه برای همیشه راه خرابکاری به روی آنان بسته شود.

آقای احمدی نژاد همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا درباره مکان یابی سایت های هسته ای گفت: این موضوع مسیر کارشناسی خود را طی می کند.

بیانیه تهران پایه گفتگوهاست

در نشست خبری آقای احمدی نژاد ، خبرنگار شبکه ان اچ کی ژاپن پرسید آیا ایران براساس بیانیه تهران مذاکره خواهد کرد و یا مذاکرات فراتر از بیانیه تهران خواهد بود زیرا طرف های غربی معتقدند باید ایران دو هزار کیلوگرم اورانیوم واگذار کند اما ایران بر مفاد مذاکره تهران تاکید دارد ؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد : ما فکر می کنیم مهم تر از این بحث های جزئی رسیدن به ضرورت گفتگوهاست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر کشورهای1 + 5 به ضرورت حل و فصل مسایل از راه گفتگوها رسیده باشند بقیه مسایل قابل حل و فصل است.

آقای احمدی نژاد گفت: بیانیه تهران پایه ای بسیار مناسب برای گفتگوها و خط سیری به سوی همکاری ، دوستی ، صلح و امنیت است اما هم اکنون شرایط نسبت به زمان صدور بیانیه مقداری عوض شده است.

رئیس جمهور افزود: در آن بیانیه پیش بینی شده بود که آنها دشمنی نکنند اما دشمنی کردند بنابراین فکر می کنیم براساس بیانیه تهران مسایل جدیدی مطرح شود.

بیش از 70 درصد نیروهای شرکتی قراردادی شده اند

خبرنگار روزنامه همشهری در ادامه نشست خبری از رئیس جمهور پرسید مسئولیت امور استخدامی مستقیماً به عهده شماست.هیأت دولت در سال 85 با تأکید ویژه شما مصوبه ای داشت مبنی بر بکارگیری مستقیم نیروهای کارشناس و متخصص شرکتی در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی اما امروز پس از 4 سال بسیاری وزارتخانه ها و سازمانها این مصوبه را اجرا نکردند.این نیروهای شرکتی و خانواده های آنان منتظرند از شما بشنوند آیا مشکل آنان برطرف می شود ؟

رئیس جمهور گفت: تاکنون بیش از 70 درصد از نیروهای شرکتی قراردادی و وارد سیستم شده اند.

آقای احمدی نژاد افزود: برخی شرکت ها که بسیار کم و عمدتاً شرکتهای دولتی هستند تفسیرشان از قانون ، تفسیر دیگری بود که آن را نیز پیگیری می کنیم.

افزایش کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی به 9 میلیون نفر

خبرنگار خبرگزاری ایلنا در ادامه نشست رسانه ای رئیس جمهور پرسید وضع کارگران در دولت نهم و دهم در مقایسه با دولتهای قبل بهتر شده است یا بدتر؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: در ابتدای دولت نهم تقریبا 6 میلیون کارگر تحت پوشش تأمین اجتماعی بودند اما اکنون این تعداد به بیش از 9 میلیون نفر افزایش یافته است.

آقای احمدی نژاد افزود: اکنون گروهها و شوراهای کارگری فعال است، اختلافات کارگران با کارفرمایان به حداقل ممکن رسیده و جهت گیری های به سمت حمایت از کار و کارگری است.

رئیس جمهور گفت: بالاترین کمک دولت به بخش کارگری ایجاد اشتغال ثابت و پایدار است که آمارش به طور مستمر منتشر می شود.

آقای احمدی نژاد رابطه کارگران را با دولت بسیار دوستانه دانست و افزود: وارد هر کارخانه ای می شویم مجموعه کارگران بسیار علاقمند به انقلاب ، دولت و اهداف کشور هستند و امروز بالاترین همراهی را با کارگران داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: رشد اقتصادی بالا، تولیدات بسیار خوب، صادرات بسیار گسترده و افزایش صادرات، ثمره فعالیت کارگران عزیز است.

مصادیق تذکرخلاف قانون به مطبوعات را به من منعکس کنید

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی گفت: با توجه به نگاه روشن شما به رسانه ها ، در سال های اخیر هیچ شکواییه ای علیه هیچ رسانه ای تنظیم نکرده و روز خبرنگار امسال دستور دادید هیچ یک از بخش های زیرمجموعه دولت از رسانه ای شکایت نکنند یا اگر شکایت کردند آن را پس بگیرند اما متأسفانه معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر خلاف سیاست شما عمل می کند و به بسیاری از رسانه ها تذکرات بی علت و خلاف قانون می دهد.

این خبرنگار افزود: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر خلاف قانون از بسیاری از رسانه ها شکایت می کند حال آنکه وزیر هم در چارچوب دیدگاه شما حرکت می کند توضیح شما در این باره چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: معاون مطبوعاتی که نمی تواند شکایت کند ، به کجا باید شکایت کند؟

خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی گفته خود را تصحیح کرد و گفت : تذکر می دهد.

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: تذکر خیلی دشوار نیست ، مصداقش را به من منعکس کنید تا تذکر دهم.

هدفمند کردن یارانه ها پیش می رود

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، خبرنگار خبرگزاری موج گفت: فعالان اقتصادی و اقتصاد دانان از شفاف نبودن اطلاعات درباره نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه ها نگرانند چراوزرای شما و بقیه مسئولان در این باره اطلاعات کافی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نمی دهند تا آنها را از نگرانی در بیاورند؟ همچنین تولیدکنندگان مدعی هستند شفاف نبودن اطلاع رسانی باعث کاهش تولید ملی شده است؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: بنده دیده ام که بعضی ها گفته اند شفاف نیست و بعد دقت کردیم دیدیم آنها تولیدکننده نیستند.

وی افزود: همه انجمن های تولیدی و صنعتی کشور آمده و اعلام آمادگی کرده اند و همکاری بسیار خوبی می کنند.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: همه اتحادیه های صنفی ، انجمن های صادراتی و انجمن های خدماتی کشور داوطلبانه آمده و سازماندهی کرده اند و همراهی می کنند .

رئیس جمهور گفت: بنده نمی دانم فعالان اقتصادی که نگرانند کدام یک از اینهاست ، اینها که خودشان دارند اجرا می کنند و جلو می روند.

وی افزود: بنده فکر می کنم آنها که می گویند ابهام وجود دارد ، می خواهند بعضی اطلاعاتی که اکنون نباید ارائه شود ، به اصرار از دولت بگیرند و نمی دانم برای چه می خواهند و چه اصراری دارند؟

آقای احمدی نژاد گفت: طرح هدفمند کردن یارانه ها جلو می رود و هر روز هم که به نتیجه ای رسیده ایم بلافاصله برای مردم اعلام کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: چه چیزی مبهم است ؟ اینکه می خواهیم ثروت مردم را به خود برگردانیم؟ آن را هم که باید در جیب مردم بگذاریم ، گذاشتیم.

وی افزود: بسته های صنعت ، کشاورزی ، حمل ونقل ، خدمات ، بیمه و درمان و بخش های گوناگون به اطلاع بخش مربوط رسیده است .

آقای احمدی نژاد گفت: بنده فکر می کنم چیز مبهمی وجود ندارد حال اگر می خواهند همراهی کنند اشکالی ندارد، ای کاش همراهی کنند. رئیس جمهور افزود: بنده دیدم که بعضی ها تیترهایی در این باره زدند ، کجا ابهام هست؟ دهها میلیون نفر ثبت نام کرده اند و پول ها هم اکنون در حساب هاست.

وی افزود: امیدوارم آنها نیز به این جریان ملی و مردمی و مردمی ترین طرح اقتصادی کشور بپیوندند و جزء 75 میلیون نفر بشوند ، ضرر نمی کنند.

توصیه می کنیم از روندهای قانونی کشور تبعیت شود

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور خبرنگار خبرگزاری مهر به اعلام نظر شورای نگهبان در حل اختلاف دولت و مجلس اشاره کرد و پرسید: آیا دولت نظرخود را جدا از نظر این شورا اعلام خواهد کرد ؟
آقای احمدی نژاد پاسخ داد: در قانون اساسی سه قوه مقننه ، مجریه و قضائیه و رهبری انقلاب اسلامی داریم ، طبق اصل 75 ، این قوا مستقلند و زیر نظر رهبری کار می کنند و هیچ یک از این قوا تفوقی بر همدیگر ندارند .

رئیس جمهور با بیان اینکه در قانون اساسی ما جایگاه دیگری به نام رئیس جمهور تعریف شده است ، افزود: طبق اصل113 رئیس جمهور بالاترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری ، مجری قانون اساسی و رئیس قوه مجریه است .

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه هر یک از این جایگاه ها شان جداگانه ای دارد ، افزود: آنجا که قوه مجریه است سه قوه با هم یکسانند و هیچ یک از قوا نمی توانند تحکمی بر هم داشته باشند اما جایگاه رئیس جمهور بالاتر از فقط رئیس قوه مجریه بودن است .

رئیس جمهور با بیان اینکه قانون اساسی وظایف و شان هر یک از جایگاه های رئیس جمهور را تعیین کرده است ، گفت: صدور نشان های دولتی ، امضای عهدنامه ها و مقاوله نامه ها با کشورها و عضویت در مجامع جهانی با رئیس جمهور است .

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی قوانین را تصویب می کند ، افزود: رئیس جمهور باید قوانین را ابلاغ کند و این ها مفاهیم و جایگاه حقوق خود را دارد که وارد آن نمی شوم.

رئیس جمهور گفت: بنده به عنوان مجری قانون اساسی و بالاترین مقام بعد از رهبری وقتی شرایط کشور را دیدم ، به این نتیجه رسیدم که در تفسیر برخی اصول قانون اساسی ابهام وجود دارد یا درست تفسیر نشده است و یا برداشت های گوناگون می شود .

آقای احمدی نژاد افزود : این برداشت های گوناگون موجب ایجاد تزاحم و این تزاحم مانع حرکت سریع پیشرفت کشور می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه چه بسا تصمیمات نامناسبی اتخاذ می شود ، گفت: این موارد را به رهبری منعکس کردم و ایشان در نامه ای ، نامه بنده را به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان فرستادند که مجموعه ای تشکیل دهید و این را بررسی کنید و نظرهای خود را بدهید .

آقای احمدی نژاد افزود: بعد گروهی متشکل از چند نفر از حقوقدانان سابق شورای نگهبان ،‌ چند نفر از شورای نگهبان ، چند نفر از دولت و چند نفر از مجلس تشکیل و بحث های مفصلی شد.

رئیس جمهور گفت : آیت الله جنتی بحث های همه را شنید و جمع بندی خود را برای مقام معظم رهبری ارسال کرد و این کار طبیعی و روشنی است که در مسیر درست صورت گرفت .

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه آن چه مدنظر من بود به طور کامل محقق نشده است ،‌ گفت : می خواستم گره هایی باز ، کارها شفاف و مرزها در تصمیم گیری ها روشن شود ، تقابلی نباشد و بی جهت اصطکاک به وجود نیاید .صرف نظر از این ، روند ، روندی قانونی و درست است .

رئیس جمهور افزود: من تعجب می کنم از این که برخی ها به این روند اعتراض می کنند به چه اعتراض دارند ؟

آقای احمدی نژاد افزود: اگر به جایگاه رئیس جمهور اعتراض می کنند که چرا رئیس جمهور تذکر قانون اساسی می دهد ، اینکه متن بسیار صریح قانون اساسی است .

رئیس جمهور گفت: قانون عادی داریم که اختیارات رئیس جمهور به استناد اصول قانون اساسی و اصل 113تنظیم شده است .درآنجا صراحت دارد که رئیس جمهور می تواند اخطار قانون اساسی دهد چون رئیس جمهور مجری قانون اساسی است .

آقای احمدی نژاد افزود: شورای نگهبان نمی تواند این نقش را ایفا کند چون این شورا مسئول انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع است .

رئیس جمهور با طرح این سوال که اگر در جایی قانون اساسی زیرپا گذاشته یا در روند تهیه مقررات و قوانین و اداره کشور در هر بخشی ، قانون اساسی نقض شد ، چه باید کرد ؟ گفت: جایی باید باشد که این موارد را تذکر دهد و این به نفع قانون اساسی است و باید سازو کار های لازم را فراهم کرد تا اگر تذکری داده شد ، نافذ باشد .

آقای احمدی نژاد افزود : این امر عین قانون است و تعجب کردم که چرا برخی ها شروع به سر و صدا کردند ، علیه دولت حرف زدند و گفتند دولت تخلف کرده است.

رئیس جمهور گفت : قانون مدارترین دولت تاریخ کشور دولت های نهم و دهم است و این ها قابل اثبات است .

آقای احمدی نژاد با اشاره به اجرای پیچیده ترین قوانین با همت و فداکاری افزود:‌ این دولت ها اینگونه قوانین را به گونه ای اجرا کردند که در کنار اجرای قانون مردم و کشور آسیب نبینند .

رئیس جمهور ، کار آیت الله جنتی را از نظر شکلی و قانونی درست دانست و گفت: این کار از نظر محتوایی نیز تا حد قابل قبولی مشکلات را حل می کند و بنابراین باید از ایشان تشکر شود زحمت کشیده و برای رفع گره از چرخه اداره کشور نظرهایی را به خدمت رهبری داده است و تصمیم گیر ، مقام معظم رهبری هستند .

آقای احمدی نژاد منتشر کردن نامه به این بهانه و تبدیل کردن این موضوع را به دعوای دولت و مجلس ، کاری نادرست دانست . رئیس جمهور گفت: دعوایی وجود ندارد چون ابهام بود مشکل به وجود می آمد و رئیس جمهور هم موظف بود برای رفع آن تلاش کند.

آقای احمدی نژاد افزود : باید ابهام رفع شود نمی شود به استناد قانون عادی اختیارات صریح رئیس جمهور را در قانون اساسی زیرسوال برد .

رئیس جمهور ادامه داد : نمی شود به استناد قانون عادی قوه ای را بر قوه مجریه حاکم کرد ، نشدنی است و اتفاق هم نخواهد افتاد و اگر کسی تلاش کند موفق نمی شود و فقط وقت کشور گرفته می شود .

آقای احمدی نژاد گفت: به همه دوستان توصیه می کنیم از روندهای قانونی کشور تبعیت کنند و این به نفع همه کشور و آحاد مردم است ، همه تن به قانون دهیم ، اینجا نه دعوایی بین دو قوه است و نه دعوایی شخصی وجود دارد .

رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان وظیفه و اختیار قطعی رئیس جمهور نامه ای نوشتم ، مسیرش را طی می کند و منتظریم کامل شود ؛ ضمن اینکه اختیار صریح رئیس جمهور نیز هست و می تواند تذکر و اخطار دهد .

آقای احمدی نژاد گفت : نه بنده همیشه اینجا هستم ، نه این تشکیلات ملک بنده است و نه دوستانی که در سایر قوا هستند ملک آنهاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است فردا افراد جا به جا شوند ،‌ بر لزوم داشتن نگاه ملی و بلند مدت و نگاه بنیادین مدیریت و افزایش بهره وری در مدیریت کشور تأکید کرد .

آقای احمدی نژاد افزود:‌ نگاه کنیم هرجا گیری وجود دارد بگوئیم ، در مسیر اصلاح ابهامی وجود ندارد ، مشکلی پیدا شود طرح می شود یا با تفسیر حل و یا حداکثر با اصلاح قانون اساسی حل می شود و فعلا بحث اصلاح قانون اساسی مطرح نیست .

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با تکمیل این مسیر بخشی از گره های کشور باز شود .

آقای احمدی نژاد همچنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر درباره مسئولیت های رئیس جمهور افزود: این کار بالاتر از قانون نیست ، اصل 113 صراحت دارد و اصل 126 نیز می گوید مسئولیت مستقیم امور اداری ، استخدامی ، برنامه و بودجه رئیس جمهور است و اینها آن قدر صریح است که کسی نمی تواند آن را از وی بگیرد ،‌ همان طور که قانونگذاری حق مجلس است .

رئیس جمهور گفت: مجلس باید قانون گذاری کند و همه هم باید از قانون تبعیت کنند و اصل 71 گفته است در حدود مقرر در قانون اساسی و یکی از این حدود اصل110 و اختیارات رهبری است .

آقای احمدی نژاد تأکید کرد: با قانون عادی نمی شود اختیارات رهبری را محدود کرد ،‌ اسلامیت نظام را لغو کرد ، نام جمهوری اسلامی را تغییر داد ، عدالت را از قانون اساسی برداشت و یا اختیارات مجلس ، قوه قضائیه ، رئیس جمهور و دولت را کاهش داد و این خلاف قانون اساسی است .

رئیس جمهور با بیان اینکه اصول 138 ، 134 ، 127 و 85 روشن است ،‌گفت : هیچ راهی وجود ندارد که رئیس قوه ای برقوه دیگر مسلط شود .

احمدی نژاد افزود : رئیس جمهور تنها مسئولی است که همه ملت برای انتخاب وی جمع می شوند و در سایر انتخابات این طور نیست و معنی آن این است که رئیس جمهور تجلی یک برنامه است و آن برنامه باید در چارچوب قانون اساسی اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها