چشمه بنگ که تا چند ماه اخیر امید اول احیای تالاب به شمار می‌رفت در حال خشک شدن است

امیدها برای احیای «پریشان» به نومیدی بدل می شود

کورسوهایی که می‌رفت به امیدی برای احیای تالاب بین‌المللی پریشان تبدیل شود، اکنون در حال خاموش شدن است و تنها چشمه‌ای که برای احیای پریشان وجود داشت رو به نابودی رفته است. به گزارش مهر، پس از خشکی دریاچه پریشان تنها امید دوستداران و مسوولان حوزه محیط زیست به تنها چشمه‌ای بود که در تالاب وجود داشت. چشمه بنگ طی این مدت کانون توجه دوستداران و مسوولان محیط زیست واقع شده بود.
کد خبر: ۳۶۶۱۱۹

در تالاب پریشان 11 چشمه وجود داشت که در روند خشکی دریاچه همگی آنها به جز چشمه بنگ خشک شدند و بر همین اساس برنامه‌ریزی برای حفظ این چشمه و احیای آن نیز شروع شد. چشمه بنگ تا چند ماه اخیر نیز امید اول احیای تالاب به شمار می‌رفت به گونه‌ای که چشمه بنگ تا حدودی نیز انتظارات را برآورده کرد و رو به احیا رفت و حتی قرار بر این بود اگر احیای این چشمه به حدی از ثبات برسد و آب در دریاچه نیز روان شود جشن احیای تالاب پریشان نیز برگزار شود. اما اکنون خبر می‌رسد این چشمه نیز در خطر نابودی قرار گرفته تا کورسوهای امید تالاب پریشان نیز به یاس تبدیل شود.

چشمه‌ای که در حال احیا بود

در این خصوص رئیس محیط زیست شهرستان کازرون گفت: چشمه بنگ که در حال انجام کارهای مختلف روی آن بودیم تا احیا شود و حتی سدی نیز روی آن برای احیای گونه شنگ و خود دریاچه ایجاد شده بود، به دلیل عدم بارش باران در خطر خشکی قرار گرفته است.

خداپرست با بیان این‌که 85 درصد از این چشمه نیز خشک شده، بیان کرد: در صورتی که تا چند روز آینده بارندگی نشود این چشمه نیز در خطر شدید خشکی قرار می‌گیرد و تنها امید ما نیز از بین خواهد رفت.

بومی‌ها مهاجرت شنگ‌ها را دیدند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پدیده مهاجرت شنگ‌ها از دریاچه پریشان بیان کرد: تلاش‌ها برای دیدن شنگ طی این هفته‌ها در تالاب پریشان بی‌نتیجه مانده است. رئیس محیط زیست شهرستان کازرون ادامه داد: بومیان در خصوص شنگ‌ها می‌گویند که این گونه‌ها را دیده‌اند که در حال مهاجرت از پریشان بوده‌اند و در صورتی که بارندگی صورت گیرد شنگ‌ها به خانه خود بازخواهند گشت.

خداپرست با اشاره به ویژگی‌های این گونه نیز بیان کرد: وجود شنگ‌ها در تالاب باعث کنترل جمعیت ماهی‌ها می‌شود و زمانی که جمعیت ماهی کنترل شود برای حیات دریاچه نیز مفید خواهد بود و علاوه بر این، شنگ تغییرات محیطی را زودتر از انسان‌ها متوجه می‌شود.

حفاظت از حریم تالاب

خداپرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از حریم تالاب نیز بیان کرد: مرحله اول طرح جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی تالاب توسط افراد سودجو، انجام و محدوده تالاب مشخص شد. وی با بیان این‌که عده‌ای سودجو با شخم زدن زمین‌های تالاب، اراضی را در اختیار خود قرار دادند، بیان کرد: فاز اول اقدامات ما بر این اساس بود که به صورت دوستانه وارد مذاکره می‌شویم و در مرحله دوم از کسانی که اراضی را تصرف کردند می‌خواهیم که زمین‌ها را تحویل دهند و در صورتی که امتناع کردند در مرحله سوم مورد برخورد قانونی و معرفی به مراجع قضایی قرار می‌گیرند.رئیس محیط زیست شهرستان کازرون با اشاره به این‌که این افراد چندین هکتار از اراضی تالاب را تصرف کرده اند، عنوان کرد: اراضی محدوده تالاب با مختصات جغرافیایی و نقشه مشخص است و کسی نمی‌تواند آن را تصرف کند.

تشکیل جلسه بحران آب در کازرون

خداپرست با اشاره به تشکیل جلسه بحران آب در شهرستان کازرون گفت: در این جلسه تصمیماتی برای صرفه‌جویی در آب صورت گرفته و تصمیماتی در رابطه با این‌که به صورت پایلوت در یکی از روستاهای اطراف پریشان کشاورزی با کنترل آب صورت گیرد نیز اتخاذ شد.وی افزود: کنترل آب، کنترل چاه و نصب کنتور هوشمند از جمله تصمیمات اتخاذ شده در جلسه بحران آب در شهرستان کازرون به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها