کد خبر: ۳۶۶۰۱۲

کسانی که ضعف تغذیه‌ای دارند یا دچار کم‌خونی هستند به مواد محرک مانند شیرینی و شکلات، علاقه شدیدی نشان می‌دهند و با مصرف آنها احساس نشاط می‌کنند.

همچنین مصرف قرص‌های هورمونی و به هم خوردن سیستم تغذیه در افراد منجر به تغییر علایق یا تشدید آن نسبت به برخی مواد غذایی می‌شود که مراجعه به متخصص تغذیه و قرار گرفتن تحت نظر پزشک بهترین و اولین راه برخورد با این علایق افراطی است.

دکتر درستی، متخصص تغذیه دراین خصوص می‌گوید: البته افرادی هم عادات افراطی به خوردن مواد شور یا ترش دارند که اغلب این افراد فشارخون بیش از حد پایین یا بالا دارند و بنا به تجربه با خوردن این مواد احساس بهتری دارند. این در حالی است که تنها عده کمی از آنها نیاز واقعی به خوردن شوری یا ترشی برای افزایش یا کاهش فشارخونشان دارند و اغلب آنها به اشتباه، عادت به خوردن این طعم‌ها پیدا کرده‌اند در نتیجه نه تنها به حل مشکل خود کمک نمی‌کنند، بلکه احتمال ابتلا به ضایعات قلبی ـ عروقی را نیز در خود افزایش خواهند داد.

او ضمن اشاره به این که علاقه شدید به مواد شور یا ترش، اغلب نشانه مشکل جسمی و گاه روانی است، تاکید می‌کند: در صورت وجود چنین عاداتی، مناسب‌ترین راه، مشورت با متخصص و بررسی علت زمینه‌ای است.

مثلا همین مواد غذایی شور که مهم‌ترین عارضه‌ای که در صورت مصرف نادرست و بی‌رویه آنها به آن دچار می‌شوید، فشارخون بالاست.

در صورت مصرف زیاد نمک، فشارخون در دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول بالا می‌رود. البته عوارض آن بسیار خطرناک است، خصوصا که گاهی اوقات تاثیرات مخرب آن در مرور زمان افزایش می‌یابد.

فشارخون بالا تا زمانی که صدمات ایجاد شده توسط آن در بدن ظاهر نشود، هیچ نشانه یا علامتی ندارد. به مرور زمان شدیدتر شدن این عارضه ممکن است باعث مسدود، باریک و ضعیف‌تر کردن رگ‌ها شود. این مساله باعث لخته شدن خون می‌شود که ممکن است به قلب و رگ‌ها، کلیه‌ها و شبکه چشم صدمه وارد کند.

مصرف زیاد مواد شیرین هم عوارضی دارد مثلا باعث خواب‌آلودگی، کم‌طاقتی و بی‌حوصلگی می‌شود و ولع افراد را به مصرف مواد قندی بیشتر می‌کند. البته این موارد جزو عوارض ساده آن محسوب می‌شود.

انواع شیرینی، کیک، آب نبات، نوشابه یا آبمیوه‌های شیرین شده، قهوه و کاکائو، سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهند. افزایش سطح گلوکز خون موجب تحریک و ترشح بیشتر انسولین می‌شود که با سرازیر شدن انسولین به جریان خون، سرعت انتقال گلوکز به درون سلول‌ها بیشتر می‌شود و باعث افت سطح قند خون و کاهش فشارخون می‌شود.

افت سطح قند خون و کاهش فشارخون، فرد را دچار خواب‌آلودگی، کم‌طاقتی و بی‌حوصلگی می‌کند و ولع را به مصرف مواد قندی بیشتر می‌کند که این موضوع نه تنها باعث کاهش یادگیری می‌شود بلکه زمینه چاقی و افزایش وزن را در فرد ایجاد می‌کند.

دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه در این خصوص ادامه می‌دهد: انجیر، انگور، پرتقال، زغال‌ اخته، زردآلود، سیب، شاتوت، توت‌فرنگی و خرما در عملکرد مغز، اعصاب و سلامت کلی جسم تاثیر‌گذار است.

به گفته او سبزی‌ها در سلامت بدن، عملکرد مغز و اعصاب تأثیر‌گذار است و توصیه می‌شود 500 تا 700 گرم یا 5 تا 7 واحد در روز به صورت خام یا پخته مصرف شود، ولی سبزی‌هایی مانند اسفناج، ریحان، نعناع، کاهو، گل کلم، پیاز، چغندر، زنجبیل تازه، هویج، کرفس و شلغم اثر مؤثر و ویژه‌ای بر توان یادگیری دارد و باعث آرامش می‌شود.

سرطان و شیرینی

جالب است بدانید که نتایج مطالعات و ده‌ها تحقیق نشان می‌دهد که میان مصرف زیاد شیرینی و ابتلا بیشتر در انواع سرطان‌ها، رابطه مستقیم وجود دارد.

به گزارش مهر در بسیاری از موارد به دلیل مستقیم بودن ارتباط میان مصرف شیرینی و سرطان به بیماران سرطانی نیز توصیه می‌کنند که از خوردن شیرینی‌جات تا حد امکان خودداری نمایند.

بنابر همین گزارش مصرف زیاد شیرینی می‌تواند منجر به بروز سرطان روده بزرگ شود بویژه اگر از قندهای ترکیبی و غیر ساده بجز گلوکز بیشتر استفاده شود.بررسی‌ها در 20 ساله اخیر نشان می‌دهند که مصرف شیرینی، شیوع سرطان روده بزرگ در مردان را تا 32 درصد افزایش می‌دهد.

همچنین نتایج‌ 7 سال‌تحقیق در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مصرف شیرینی در میان زنان موجب افزایش احتمال سرطان سینه در خانم‌ها می‌شود. سرطان پانکراس نیز از جمله سرطان‌هایی است که با مصرف زیاد شیرینی ارتباط دارد واین موضوع در زنان 57 درصد بیشتر از مردان افزایش داشته است.

چقدر شیرینی بخوریم؟

اگر به شیرینی علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که چقدر شیرینی در روز کافی است، ادامه این مطلب را بخوانید. متخصصان تاکید می‌کنند تنها زمانی می‌توانید میزان مجاز مصرف قند را کنترل کنید که از محتوای قند موجود در مواد غذایی مطلع باشید، اما در غیراین‌صورت مقادیر زیادی قند دریافت خواهید کرد و سلامت خود را به خطر خواهید انداخت.

قندها در اشکال مختلف در تمام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که اطراف ما هستند، وجود دارند. این خوردنی‌ها منابع سریع کالری هستند، اما کالری زیاد در بدن، چاقی را به دنبال دارد که مادر امراض و فاکتور اصلی دیابت و بیماری قلب است. فقط برای افرادی که از نظر جسمی فعالیت زیادی دارند و کالری زیادی می‌سوزانند، جای نگرانی وجود ندارد.

طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مصرف روزانه قند برای هر فرد عادی 12 قاشق چایخوری در 2200 کالری رژیم غذایی است که 9درصد کل کالری روزانه را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه در یک مقاله جدید تاکید کردند: قند به طور طبیعی در غذاها بویژه در میوه‌های تازه موجود است، بنابراین نیازی به قند اضافی در رژیم غذایی نخواهید داشت.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که برای زنان مصرف قند اضافی نباید بیش از 6 قاشق چایخوری در روز باشد و برای مردان مقدار مجاز 9 قاشق چایخوری در روز است. بنابراین وقتی غذاها و خوردنی‌های بسته‌بندی را برای خریدن از قفسه فروشگاه برمی‌دارید اول برچسب مواد تشکیل‌دهنده آن را به دقت مطالعه کنید.

به گفته کارشناسان بهداشتی، 2 تا 10 میلیگرم قند اضافی در هر 100 گرم غذا، مقدار متعادلی برای مصرف قند است و هر 7گرم قند معادل یک قاشق غذاخوری شکر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها