امروزه جراحی‌های زیبایی در اکثر کشورها و کشور ما رونق زیادی یافته است. عمل‌های زیبایی بینی، گونه، لب و... که البته هر کدام عوارض خاص خود را دارد. یکی از این عمل‌های زیبایی که برای رفع چین و چروک پوست انجام می‌شود بوتاکس است، بوتاکس (Botox) مخفف (botulinum toxin type A) می‌باشد و در این عمل ژل مخصوصی در عضلات صورت به منظور کاهش چین و چروک تزریق می‌شود.
کد خبر: ۳۶۰۲۶۲

براساس تحقیقات اخیر که نتایج آن به‌تازگی در مجله روان‌شناسی چاپ شده، این‌گونه عمل‌های زیبایی باعث اختلال در بروز احساس غم و اندوه و اخم می‌شود.

در این مطالعات، محققان 40 نفر که قصد انجام عمل زیبایی بوتاکس را داشتند، قبل و بعد از عمل، تحت بررسی و آزمایش قرار دادند و دریافتند که این عده بعد از تزریق بوتاکس در صورت، تغییرات زیادی در بروز احساس ناراحتی در آنها دیده شد، در حالی که در بروز احساس شادی تغییر چندانی دیده نشد.

در این تحقیقات افراد بعد از انجام این عمل در بروز احساساتی مثل غم و اندوه و اخم با مشکل مواجه شدند. از آنجایی که بین حالات روحی ـ روانی و عضلات صورت ارتباط مستقیمی وجود دارد و افراد حالات روحی و روانی خود را در چهره‌شان نشان می‌دهند مشخص شد، افرادی که از عمل بوتاکس استفاده می‌کنند، پس از این عمل نمی‌توانند اخم و ناراحتی خود را به آسانی نشان دهند و به این دلیل است که با انجام این عمل آن دسته از ماهیچه‌های صورت که مسوول بروز اخم و اندوه هستند، بی‌حس و فلج شده و فرد در بروز این احساسات با تأخیر زیادی مواجه می‌شود.

در حالت طبیعی عضلات چهره به آسانی قادرند تا با تغییر احساسات فرد، تغییر کرده و احساس فرد را منتقل کنند، اما پس از انجام بوتاکس عضلات صورت آزادی عمل خود را از دست داده و نمی‌توانند تغییرات لازم را پدید آورند. در واقع مدت زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد تا فرد بتواند اخم و ناراحتی خود را بروز دهد.

با وجود این که شاد بودن در هر لحظه بسیار خوب و مفید است، اما عدم بروز ناراحتی و اندوه در درازمدت سبب آسیب‌های روحی ـ روانی زیادی در افراد می‌شود. چراکه این افراد نمی‌توانند به آسانی نارضایتی و احساسات منفی خود را به دیگران نشان دهند.

البته همان‌گونه که گفتیم عمل بوتاکس تاثیری در بروز احساس شادی و خوشحالی افراد ندارد. هرچند که زبان ابزار قدرتمندتری در بروز افکار و عواطف و احساسات است، اما در کل بروز این احساسات در چهره نیز بهتر می‌تواند به نمایش بهتر عواطف و احساسات فرد کمک کند.

abc news 
مترجم: آزاده سید میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها