حفظ سلامت در هر دورانی از زندگی اهمیت خاص خود را دارد، اما سلامت کودکان بسیار مهم‌تر است و پزشکان متخصص تغذیه هم بر این عقیده‌اند حفظ سلامت کودکان در گرو توجه بهتر به تغذیه و تناسب اندام آنهاست و نیز از توجه به مسائل روحی ـ روانی کودکان نیز نباید غافل شد. برای حفظ تناسب اندام کودکان باید بیشتر به فعالیت‌های فیزیکی و ورزش‌های مورد علاقه آنها توجه کرد. توجه به این نکته حائزاهمیت است که با تشویق والدین، کار برای کودکان نیز راحت‌تر خواهد شد. همچنین برای انجام بهتر و موفق این کار خوب است توصیه‌های افراد متخصص را نیز در نظر داشته باشیم. مواردی ازجمله افزایش فعالیت‌های بچه‌ها ـ توجه داشته باشد که در این مورد، منظور فعالیت است و نه ورزش ـ و الگویی مناسب برای آنها بسیار مهم است.
کد خبر: ۳۵۲۳۰۲

شما همچنین می‌توانید با توجه به وعده‌های غذایی کودک و تشویق او به خوردن انواع متفاوتی از مواد غذایی در اندازه و حجم مناسب، کمک بزرگی به حفظ سلامت او بکنید. برای این کار لازم است که بدانید کدام مواد غذایی و به چه مقدار مورد نیاز کودک شما است؛ همچنین این مقدار با افزایش سن کودک چگونه باید تغییر کند.

البته سایر مسائل بهداشت کودکان ازجمله واکسیناسیون و ایمنی کودک نیز مهم هستند که باید به آنها هم توجه شود. برای گرفتن نتیجه بهتر، هر نگرانی، مشکل و سوالی که در رابطه با سلامت کودک دارید، با پزشک او در میان بگذارید.

پیش‌دبستانی‌ها

آیا همه کودکان در این سن و سال، بد غذا می‌خورند؟ چرا اکثر آنها از رفتن به رختخواب و خوابیدن امتناع می‌کنند؟ آیا این دوران مهم‌ترین مرحله رشد کودکان است؟

تصمیم‌گیری امروز شما در مورد عادات مناسب غذایی و رفتاری کودکتان، در سلامت او طی سال‌های بعد موثر خواهد بود. پس کمی دقت و صبوری برای این که به کودک بیاموزیم که چه نوع مواد غذایی را انتخاب کند، کمک بزرگی به سلامت او کرده‌ایم. دادن میان‌وعده‌های مقوی و انرژی‌زا آن هم به فاصله‌های کوتاه در این دوره سنی مهم است.

بچه‌های دبستانی

نگرانی در مورد بچه‌ها در سال‌های اول دبستان، به طور معمول به موارد مربوط به مدرسه و مشکلاتی که ممکن است در آنجا پیش بیاید برمی‌گردد؛ ازجمله بیماری‌های واگیردار و مواردی نظیر آن که ممکن است او را از رفتن به مدرسه باز دارد. وجود برخی خشونت‌ها در مدرسه و برخی بچه‌های ناسازگار که ممکن است در هر کلاسی باشند، تاثیری روی کودکان دبستانی خواهد داشت. اگر فرزند شما از این گونه موارد نگران است، در قدم اول مانند یک دوست، به حرف‌ها و نگرانی‌های او گوش کنید. سپس به او کمک کنید تا در این مورد درست و منطقی عمل کند. در چنین مواردی عدم انجام رفتار درست تا مدت‌ها ذهن بچه را درگیر خواهد کرد و برعکس، یک رفتار صحیح و منطقی بر اعتماد به نفس او می‌افزاید. اگر نتوانستید از حرف زدن با او نتیجه‌ بگیرید، حتما اولیای مدرسه را در جریان مشکل بگذارید.

در صورتی که کودک شما بیمار شد، حتما با مشورت پزشک او را چند روز به مدرسه نفرستید تا او سلامتی‌اش را بازیابد.ضمنا زمان مناسب برای از سر گرفتن فعالیت‌های عادی روزمره، پس از پشت سر گذاشتن بیماری نیز به اندازه شناخت بیماری‌ها مهم است. پس در این موارد با مسوول بهداشت مدرسه یا پزشک فرزندتان مشورت کنید.

mayoclinic.com ‌/‌ مترجم: نیلوفر اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها