یک متخصص تغذیه گفت: افراط در مصرف مواد غذایی در سحر و افطار ماه رمضان موجب افزایش چربی و قند‌خون می‌شود. دکتر محمدجواد حسین‌زاده در گفتگو با ایسنا درباره تغذیه صحیح ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امساک در خوردن یکی از اصول ماه رمضان است این در حالی است که برخی افراد برای جبران گرسنگی خود در این ماه در خوردن غذا افراط می‌کنند که این کار عوارضی را به همراه دارد.
کد خبر: ۳۴۷۸۹۱

وی افزود: با یک برنامه غذایی درست می‌توان نیاز بدن به موادی چون کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، ‌پروتئین‌ها، ‌چربی‌ها و مواد معدنی را در ماه رمضان برطرف کرد. بنابراین وعده سحری باید مصرف شود چون با توجه به طولانی‌بودن روزها افرادی که به هر علتی سحری نمی‌خورند با مشکلاتی مواجه می‌شود. این متخصص تغذیه با اشاره به علت سحری نخوردن برخی افراد گفت: این اشخاص به علت مصرف نادرست مواد غذایی در این وعده در اوقاتی مانند وسط روز احساس ناراحتی گوارشی می‌کنند و دچار گرسنگی کاذب می‌شوند، بنابراین ترجیح می‌دهند سحری مصرف نکنند. این در حالی است که نخوردن غذا در این وعده با ایجاد عوارضی بخصوص برای گروه‌های ویژه سنی نوجوانان و سالمندان همراه خواهد بود.

وی توصیه کرد:‌ با توجه به گرمای هوا، بدن در طول روز مقداری آب را به همراه املاحی مانند سدیم از دست می‌دهد، بنابراین افراد برای فعالیت در این شرایط لازم است مواد پروتئینی و کربوهیدرات‌ها را ‌ هنگام سحر مصرف کنند. به عنوان مثال برنج و خورشت را می‌توان در این وعده غذایی خورد، چرا که این مواد می‌توانند حاوی میزان مناسبی از ترکیباتی چون پروتئین و چربی باشند. در این شرایط به علت طولانی‌تربودن عبور مواد غذایی حاوی پروتئین از معده، روز‌ه‌داران کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.

کاهو ؛ بهترین سبزی برای وعده سحری

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: کاهو بهترین سبزی است که می‌توان به عنوان سالاد در وعده سحر مصرف کرد زیرا آب و فیبر زیادی دارد و از تشنگی و یبوست پیشگیری می‌کند.

زهرا عبداللهی در گفتگو با فارس افزود: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. وی گفت: وعده سحری می‌تواند شامل انواع مختلف پلو‌ها و انواع خورشت‌ها باشد. مصرف سبزی‌ و سالاد نیز در سحری برای کاهش احساس تشنگی بسیار مؤثر است. کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: حداقل سالادی که می‌توان تهیه کرد، سالاد خیار و گوجه‌فرنگی است که می‌توان با افزودن کمی هویج یا جوانه گندم و ماش به ارزش غذایی آن افزود. عبداللهی گفت: بهترین سبزی که می‌توان به عنوان سالاد در سحر مصرف کرد، کاهو است. این سبزی در مقایسه با سایر سبزی‌ها از آب بیشتری برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند از احساس تشنگی در طول روز بکاهد. وی اضافه کرد: همچنین فیبر بالای کاهو مانع ابتلای روزه‌داران به یبوست می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها