طی روزهای اخیر قیمت تخم مرغ در قم با افزایش روبرو بود که به دنبال آن زمزمه احتکار و کشف 800 تن تخم مرغ و فاسد شدن مقدار قابل توجهی از آن شنیده شد که تا این لحظه مقامات استان آن را تکذیب و دست اندرکاران تأیید کرده‌اند.
کد خبر: ۳۴۶۷۳۲

رئیس اداره بازرگانی و کشف کالای قاچاق سازمان بازرگانی استان قم در گفتگو با مهر در قم در خصوص پخش خبرهایی مبنی بر احتکار و کشف 800 تن تخم مرغ در انبارهای استان و به دنبال آن گرانی قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در بازار قم، گفت: تا این لحظه پرونده‌ای مبنی بر احتکار تخم مرغ به سازمان بازرگانی ارجاع نشده است.

صفت الله جهانشاهی ادامه داد: این خبر به گوش ما نیز رسیده است ولی احتمالا شایعه باشد و تا این لحظه پرونده‌ای مبنی بر احتکار تخم مرغ به سازمان بازرگانی ارجاع نشده است و در صورت ارجاع، این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی در جواب این سوال که «علت گرانی قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر در قم چیست؟» اظهار کرد: با شروع فصل گرما میزان تولید تخم مرغ در استان کاهش یافت و با آغاز ماه مبارک رمضان نیز تقاضا بالا رفت و این کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب شد تا قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر در قم با افزایش روبرو شود.

جهانشاهی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بازرگانی برای تعدیل قیمت‌ها در بازار گفت: به تمام تعاونی‌های تولید و عرضه تخم مرغ اعلام شده است که تخم مرغ را با قیمت تمام شده عرضه کنند همچنین در روزهای اخیر برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه ماه مبارک رمضان نیز به تعدیل قیمت‌ها کمک کرده است.

رئیس اداره بازرگانی و کشف کالای قاچاق سازمان بازرگانی استان قم، تصریح کرد: هم اکنون تخم مرغ در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروشگاه‌های استان با قیمت کیلویی هزار و صد تا هزار و دویست تومان به فروش می‌رسد که این قیمت در واحدهای خرده فروش کیلویی هزار و سیصد تا هزار و چهارصد تومان عرضه می‌شود در صورتی که در چند روز اخیر قیمت تخم مرغ در قم به کیلویی هزار و ششصد تومان رسیده بود.

صحبت‌های جهان شاهی به نوعی نفی کامل خبر احتکار 800 تن تخم مرغ را نمی‌رساند بلکه وی در سخنان خود اعلام کرد که این خبر به گوش او نیز رسیده است.

تخم مرغ‌ها از سوی مرغداران ذخیره شده بود

عضو هیات مدیره تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم نیز در خصوص این خبر در قم بیان کرد: اصلا احتکاری در کار نبوده، آنچه مطرح است ذخیره تخم مرغ از سوی تعدادی از مرغداران استان بوده است.

محمد تقی محمدی در این خصوص اضافه کرد: چندی قبل تعدادی از مرغداران مرغ تخم‌گذار و تولیدکنندگان تخم مرغ به دلیل تولید مازاد بر مصرف و نبود بازار خرید محصولات نسبت به انبار و ذخیره سازی تخم مرغ‌های تولیدی در سردخانه اقدام کردند که این کار با همکاری سازمان بازرگانی و پشتیبانی اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی قم انجام شد.

محمدی با بیان این مطلب که حداکثر زمان نگهداری تخم مرغ در سردخانه دو ماه و نیم است، اظهار کرد: به دلیل این که مدت زمان نگهداری تخم مرغ‌ها در سردخانه گذشته بود، اداره دامپزشکی استان اقدام به نمونه‌برداری از تخم مرغ‌ها کرد که بعد از آن، این نمونه به دانشگاه علوم پزشکی نیز ارجاع شد و مشخص گردید تمام تخم مرغ‌ها سالم هستند ولی چون تاریخ مصرف آنها گذشته است امکان استفاده از آنها در مصرف خانوار وجود ندارد.

تخم مرغ‌ها به مصارف صنعتی می‌رسند

عضو هیات مدیره تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار با تأکید بر این که تخم مرغ‌ها سالم هستند و نیازی به معدوم کردن آنها نیست، بیان کرد: سالم بودن تخم مرغ‌ها بعد از اعلام جواب آزمایشات و نمونه برداری، بازبینی میکروبی گرفته شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی محرز گردیده است و با اعلام موافقت این دانشگاه امکان استفاده از این تخم مرغ‌ها در مصارف صنعتی به دلیل بی‌ضرر بودن بعد از عملیات پاستوریزه و هموژنیزه شدن محصولات، وجود خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها