مسوولان قوای سه‌گانه باید مصالح نظام را فراتر از مصلحت‌های سازمانی بدانند

جای خالی تعامل در روابط قوا

اصولگرایان زمانی که از حدود هفت، هشت سال قبل روی نوار پیروزی قرار گرفتند و مجلس، دولت و سایر ارگان‌ها را یکی بعد از دیگری از آن خود کردند شاید هرگز تصور نمی‌کردند که چند سال بعد، میان مسوولانی که همگی در داخل جبهه اصولگرایی هستند آنقدر دعوا بالا بگیرد که هر چند روز یک بار، اظهارات یکی از مقامات علیه دیگری تیتر یک تعدادی از روزنامه‌ها شود. این اختلافات که از زمان پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم گاه‌ و بی‌گاه بروز می‌کرد، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دهم افزایش یافت. البته در این مقطع، بخش عمده اختلافات به اختلاف رئیس‌جمهور با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ربط پیدا می‌کرد که شاید خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسات مجمع را بتوان به عنوان کوچک‌ترین نتیجه این اختلافات برشمرد.
کد خبر: ۳۴۵۷۶۹

پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز این اختلافات در مواقع مختلف از جمله معرفی کابینه جدید و یا معاون اولی مشایی بروز داشت و گاهی نیز شدت می‌گرفت.

در همین ایام بود که رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان، اختلافات‌ مسوولان‌ را برای‌ مصالح‌ کشور و منافع‌ مردم‌ کاملا مضر دانستند و تاکید کردند که قانون‌ اساسی‌ با اتقان‌ کامل‌، ساخت‌ سیاسی‌ کشور را مشخص‌ کرده‌ و هرکسی‌ وظیفه‌اش‌ معلوم‌ است،‌ بنابراین‌ مسوولان‌ باید ضمن‌ حفظ وحدت‌ کلمه‌، وظایف‌ خودشان‌ را انجام‌ دهند.

تشکیل جلسه مشترک سران سه قوه که در سال 88 توانست در 5 نوبت، احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی را برای رایزنی در مورد مسائل کشور گرد هم جمع کند می‌توانست نوید خوبی در خصوص عزم مسوولان کشور برای پیروی از دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ وحدت باشد، اما این جلسات ادامه نیافت و جلسه ششم سران سه قوه که قرار بود در تاریخ 31 خردادماه برگزار شود، همزمان با بالا گرفتن بگومگوها درباره دانشگاه آزاد، لغو شد.

با پایان این جلسات مشترک باردیگر اختلافات مسوولان کشور رفته‌رفته افزایش یافته تا جایی که سران 3 قوه بدون درنظر گرفتن مصالح کشور به نحوی از یکدیگر انتقاد می‌کنند.

از اختلافات رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌جمهور که بگذریم شاید بیشترین اختلافات در حال حاضر مربوط به مجلس و دولت باشد که عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس و همچنین ابلاغ نشدن مصوبات مجلس از سوی رئیس‌جمهور تنها بخشی از این اختلافات است.

مهم تر از بحث اختلافات مسوولان و این‌که در این اختلافات مقصر کیست، این مساله مطرح است که بتازگی، تریبون‌های عمومی محل بروز این اختلافات شده‌اند و به جای این‌که انتقادات در مسیر قانون و درون‌گروهی حل و فصل شود، به سطح جامعه می‌آید و باعث نگرانی مردم می‌شوند که دیگر از بگومگوهای سیاسی خسته شده‌اند.

از بارزترین نمودهای این مساله شاید بتوان به انتقادات اخیر رئیس‌جمهور از دستگاه قضایی در یک مراسم رسمی و پاسخ رئیس قوه‌قضاییه به وی در مجلسی دیگر یا به انتقاداتی که هر از گاهی از سوی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و در قالب دیدگاه‌های وی در مورد مسائل روز عنوان می‌شود اشاره کرد . این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان این اختلافات باید به صورت رو‌ در رو و غیررسانه‌ای حل و فصل شود.

البته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با وجود انتقاداتی که دارد همواره در جلسات مختلف بر ضرورت حفظ وحدت تاکید می‌کند. وی در جلسه‌ای که دیروز با جمعی از نخبگان حوزوی و مسوولان فرهنگی خراسان رضوی داشت هم با اشاره به تحریم‌های غرب، شرایط بین‌المللی و اوضاع کنونی کشور را حساس ارزیابی کرد و گفت: مسوولان باید با حفظ وحدت و تقویت روحیه مردم، اجازه ندهند توطئه‌ها و آرزوهای بدخواهان انقلاب اسلامی ایران تحقق یابد.

در این باره جواد آرین‌منش، نماینده مشهد در مجلس می‌گوید: قوای سه‌گانه باید مصالح نظام را بر مصالح درون‌سازمانی ترجیح دهند چرا که مصالح و منافع ملت فراتر از مصالح سازمانی است.

وی در گفتگو با فارس، به لزوم وحدت و تعامل قوای سه‌گانه تاکید کرد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل تفکیک قوا را تعریف و اعلام کرده است که روسای قوای سه‌گانه باید در چارچوب معین و مشخصی کار کنند.

وی با بیان این‌که در صورت اجرای صحیح قانون توسط قوای سه‌‌گانه اختلافات فراتر از قانون نخواهد رفت، افزود: روسای قوای سه‌گانه باید علاوه بر قانون اساسی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص وحدت قوا توجه شایانی داشته باشند چرا که رهبر معظم انقلاب موقعیت قوا را درک و طبق آن رهنمودهای خود را اعلام می‌کنند.

آرین‌منش با بیان این‌که اختلافات قوا، کشور را در مسیر پیشرفت با مشکل مواجه می‌کند، گفت: قوای سه‌گانه نباید در امور یکدیگر دخالت کنند بلکه باید با اجرای قانون مانع دخالت‌های بیجا در کار یکدیگر شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: یکی از راه‌های رسیدن به وحدت و تعامل در قوای سه‌گانه این است که آنها موقعیت یکدیگر را درک کنند، به طور مثال مجلس باید در تصویب قوانین شرایط دولت را درک کند و بررسی کند که دولت به عنوان مجری قانون توانایی اجرای قانون مصوب مجلس را دارد یا نه.

وی افزود: سران قوا باید در اظهارنظر‌ها در خصوص قوای دیگر احترام و حرمت یکدیگر را حفظ کنند چرا که بی‏حرمتی سرآغازی بر اختلافات خواهد شد.

آرین‌منش با درخواست از قوای سه‌گانه برای افزایش جلسات مشترک گفت: جلسات مشترک قوای سه‌گانه صمیمیت را در بین آنها زیاد می‌کند و از اظهارنظر اختلافات در میان رسانه‌ها جلوگیری می‌کند.

قوای سه‌گانه برای مقابله با اختلافات، تابع قانون باشند

محسن یحیوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین هم با بیان این‌که سران قوا باید به قانون تن دهند تا کشور در مسیر حرکت خود با موانع مواجه نشود، گفت: قانون تمام اختلافات احتمالی قوای سه‌گانه را پیش‌بینی و راه‌حل آن را مشخص کرده است.

یحیوی درباره راهکارهای تعامل قوا اظهار کرد: هیچ پاسخی به سوال در خصوص تعامل قوای سه‌گانه منطقی‌ و عقلانی‌تر از این نیست که بگوییم سران قوا باید تابع قانون بوده و در هر اختلافی به قانون رجوع کنند.

یحیوی افزود: مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار باید در برخورد با قوای دیگر طبق قانون عمل کند.

وی ادامه داد: چنانچه قانون نتواند اختلاف قوا را برطرف کند و آنها را به وحدت برساند، رهبر معظم انقلاب بر اساس قانون اساسی در شرایط خاص وارد عرصه شده و اختلافات قوا را بر طرف می‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا متذکر شد: در صورت تبعیت از قانون، تمامی اختلافات قوا منطقی خواهد شد و اختلافاتی که در چارچوب قانون باشد می‌تواند کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت یاری دهد.

وی اظهار کرد: اختلافات در بین سران قوا امری طبیعی است که موجب پویایی نظام خواهد شد اما باید توجه کرد این اختلافات، حول محور قانون باشد تا تبعات منفی برای جامعه نداشته باشد.

در شرایطی که نیاز به وحدت داریم، بحث‌های چالش‌برانگیز جایز نیست

سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به شرایط حساس کشور اظهار کرد: وقتی در درون کشور انسجام و وحدت داریم و دست مسوولین و مردم در دست یکدیگر است دشمن نمی‌تواند لطمه‌ای بزند.

به گزارش ایلنا، سید مرتضی نبوی در نشست هفتگی جامعه اسلامی اصناف و بازار گفت: طبق هشدارهای مقام معظم رهبری امروز مهم‌ترین وظیفه همه مسوولان ما چه رئیس‌جمهور، چه رئیس قوه مقننه، چه رئیس قوه قضاییه، همین‌طور رسانه‌ها، احزاب، ‌تشکلات سیاسی و همه شخصیت‌های فعال این است که از اختلافات و دامن زدن به آنها پرهیز کنند.

نبوی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: هیچ‌کس در دولت نباید به خود اجازه دهد که بحث‌هایی را مطرح کند که موجب چالش در ‌کشور شود. چرا باید عده‌ای طوری صحبت کنند که برخی از بزرگان دین ما احساس خطر کنند و موضعگیری کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: مجلس نیز باید مراقبت و خویشتنداری کند و به اختلافات دامن نزند. روابط بین قوا باید طوری باشد که اگر کسی از بیرون به مجموعه نگاه کرد روابطی منطقی و صمیمانه بین قوا ببیند. بحث‌های چالش‌برانگیز در شرایطی که نیاز به وحدت و انسجام داریم جایز نیست.

وی گفت: امیدواریم که براساس بلوغ سیاسی مسوولان در هر 3 قوه، از دامن زدن به اختلافات جلوگیری شود و مسلما با رعایت این نکات آینده بسیار روشنی پیش روی ماست.

وحدت در اصول را باید همچون گذشته حفظ کنیم

حسن بیادی، دبیر جمعیت آبادگران جوان نیز با بیان این‌که «ما باید وحدت در اصول را همچون گذشته حفظ کنیم» تاکید کرد: به هر ترتیب مردم ثابت کرده‌اند که بین خود وحدت دارند؛ بنابراین مسوولان باید در این مسیر گام بردارند و بحث وحدت و همدلی را میان خود بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

وی در گفتگو با ایسنا، احترام به عقاید یکدیگر در جامعه را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: باید برای آبرو و عقاید یکدیگر در جامعه احترام قائل شویم و به راحتی این 2 مقوله را خدشه‌دار نکنیم و منافع ملی را به منافع شخصی وگروهی ترجیح دهیم.

دبیر جمعیت آبادگران جوان ضرورت التزام به اصل ولایت فقیه را نیز مورد توجه قرار داد و همچنین ابراز عقیده کرد: لازم است تا در این مسیر آن دسته از بزرگان انقلاب که رنجیده یا کنار گذاشته شده‌اند و دیگر از نظراتشان استفاده نمی‌شود، خویشتنداری و ایثار کنند، به میدان بیایند و برای حل مشکلات و اختلافات پادرمیانی کنند.

اختلاف مسوولان موجب تضعیف مواضع بین‌المللی ایران می‌شود

فاطمه آجرلو، نماینده کرج هم با اشاره به شرایط کنونی جهانی بر وحدت قوای سه‌گانه تاکید کرد و گفت: هرگونه اختلاف میان مسوولان در کشور موجب تضعیف مواضع ایران در جامعه جهانی خواهد شد.

وی گفت: ولایت فقیه، اتحاد و همدلی و اصل اسلامی‌بودن انقلاب سبب پیروزی مردم شد و دشمنان می‌دانند برای ضربه زدن به نظام اسلامی باید به این اصول حمله‌ور شوند.آجرلو با اشاره به وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها در مجلس و دولت گفت: قوه مجریه و مقننه هرکدام جایگاه خود را دارند که مجلس در جایگاه قانونگذاری باید لوایحی را که از طرف دولت تقدیم می‌شود براساس صلاحدید مصوب کند و دولت نیز باید مصوبات مجلس را ابلاغ و اجرا کند و سهل‌انگاری در این امور موجب ضرر و زیان مردم خواهد شد.

حمید رسایی، ‌نماینده تهران در مجلس هم در گفتگو با ایرنا با بیان این‌که کشمکش بین قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی برخلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است اضافه کرد: مسوولان نظام باید در مقابل انتقاد، صبر و سعه صدر بیشتری از خود نشان دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها