مورینیو ، روزهای‌ سختی دارد

پایان عصر تکبر در مادرید

تصدی پست سرمربیگری رئال‌مادرید سخت‌ترین کار عمر ورزشی خوزه مورینیو به حساب می‌آید. گرچه این مرد 47 ساله پرتغالی می‌گوید همین مساله و چالش بازگرداندن کهکشانی‌ها به هرم فوتبال جهان عامل اصلی آمدن او به برنابئو بوده است.
کد خبر: ۳۴۵۶۸۳

برخلاف آنچه تصور می‌شد، «آقای خاص» پرتغالی طی این مدت خریدهای متعددی نداشته زیرا از یک‌سو فروشندگان سرسختی نشان داده‌اند و از جانب دیگر خود او معتقد است پرسنل و نفرات قبلی رئال جوابگو هستند و فقط برای چند پست خاص تلاش برای تقویت تیم داشته است.

آن پست‌ها مدافع راست، مدافع وسط، مدافع چپ و هافبک وسط هستند. مورینیو برای این نقاط مایکون و تیاگو سیلوای برزیلی، سامی خدیرا آلمانی و اشلی کول انگلیسی را می‌خواسته و از جذب احتمالی مسعود اوزیل آلمانی هم استقبال کرده است. ولی بالا رفتن قیمت این بازیکنان بعد از مطرح شدن مساله (که به قول مورینیو یک فرآیند عادی برای رئالی‌هاست)‌ در این مساله تاخیرهایی طولانی انداخت. رئال برای این مهم به آخرین روزهای نقل و انتقالات (تا 10 شهریور)‌ چشم دوخته البته با این باور که اکثر آنها تحقق نخواهد یافت.

تا اوایل مرداد رئال فقط 3 خرید برای فصل تازه صورت داده بود که یکی از آنها به واقع در اواخر فصل گذشته و قبل از آن که مورینیو به برنابئو بیاید صورت پذیرفته بود. آن رویداد جذب سرجیو کانالس مهاجم 18 ساله و مستعد باشگاه ریسینگ سانتاندر بود. دو نفر دیگر که به توصیه آقای خاص خریداری شدند، انخل دی ماریا مهاجم گوش آرژانتینی از بنفیکا پرتغال و پدرو لئون هافبک پرتحرک باشگاه ختافه بوده‌اند.

مورینیو در میان اهداف خود در بازار نقل و انتقال‌ها بیش از هر کسی به دنبال مایکون بود که یک مدافع راست نفوذی و انفجاری است و از وسایل عمده اجرای تاکتیک‌های او در اینتر بود.

وی معترف است که با حضور مایکون، وی فراتر از سرخیو راموس مدافع راست ثابت تیم خواهد شد و حتی تضمینی نمی‌دهد که از راموس در پست مدافع وسط ثابت هم استفاده کند.

مورینیو در دل تابستان بسیار گرم 2010 می‌گوید: «بیش از آن که بازیکنان و مربی یک تیم مهم باشند، این باشگاه است که اهمیت دارد و سرنوشت باشگاه است که باید روبه‌راه و روشن شود. به شاگردان جدیدم تذکر داده‌ام که عضویت صرف در رئال زیبا است، اما کافی نیست و تنها چیزی که کفایت می‌کند، درخشیدن و فتح جام‌ها با لباس رئال است.»

آقای خاص این مساله را هدف شخصی‌اش از حضور در رئال توصیف کرده و می‌گوید آنچه سلف وی را از پای درآورد و مانوئل پیگرینی شیلیایی را از برنابئو رفتنی کرد، فشارهای مفرط روحی مرتبط با شغلش و ترس از برکناری بود. مردی که با پورتو و اینتر جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا را فتح کرده و به 50 سال قهرمان نشدن چلسی در لیگ انگلیس به قاطع‌‌ترین شکل ممکن پایان داد، اظهار می‌دارد: «درست است که برکناری یک مربی از لحظه انتصابش شروع می‌شود و گریزی از آن نیست، ولی اگر قرار باشد با هراس برکناری کار کند به نتیجه‌‌ای نخواهد رسید. من به خلع شدن از مقامم فکر نمی‌کنم و هدفم ساختن تیمی مناسب برای حال حاضر و آینده است. در این راه من به توانایی و صلاحیت شاگردانم در برنابئو اعتقاد دارم.»

مورینیو 2 ماه و اندی نخست استقرارش در مادرید را صرف شناسایی کامل شرایط رئال و به قول خودش مطرح کردن صدها سوال و گرفتن پاسخ آنها کرده است. او نهمین مربی رئال در 6 سال اخیر به حساب می‌آید و چون در میان آن مربیان امثال برند شوستر آلمانی و فابیو کاپه‌لو ایتالیایی هم رویت می‌شوند، می‌توان دیگر بار فهمید که رئال به هیچ نامداری که اهدافش را برآورده نکند، رحم نمی‌کند.

می‌توان بارسا را برد، اما...

با این اوصاف مشکل اصلی در برنابئو مشخص و عقلایی نبودن برخی اهداف بوده است. شوستر و کاپه‌لو و یوپ هاینکس آلمانی به این سبب برکنار شدند که رئال را فقط قهرمان لیگ اسپانیا کردند و جام باشگاه‌های اروپا را به برنابئو نیاوردند. «ویسنته دل‌بوسکه» که هر دو عنوان را نصیب رئال کرد، کنار گذاشته شد زیرا سنتی و غیرمدرن توصیف گشت! مورینیو این را می‌داند که با احتساب حضور بارسلونای فنی و پرمهره در صحنه و اضافه شدن داوید ویا به صف مردان این تیم هدف گرفتن عنوان نخست این لیگ شاید ریسکی عبث باشد و به همین سبب در مصاحبه‌هایش از بدو استقرار در مادرید هدف اصلی خود و رئال را فتح مجدد جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا در عرض 2 سال آینده بعد از فترتی 9 ساله نموده است. او می‌داند که در سیستم‌های حذفی و در تک‌بازی‌ها می‌توان بارسا را برد ولی در یک لیگ طولانی این کار 10 برابر دشوار خواهد بود. او در همین راستا تمرینات فصل جدید رئال را از 17 تیر راه‌اندازی کرده و ملی‌پوشان این تیم که از حضوری سنگین در جام جهانی فرسوده شده بودند، حق داشتند تا 11 مرداد استراحت کنند و این روز به عنوان زمان بازگشت آنها و الحاقشان به تمرینات عنوان شده بود. او برای پست هافبک وسط دفاعی، آنجا که خد‌یرا در جام جهانی اخیر نمایش‌های قابل قبولی برای تیم ملی آلمان داشت، ژابی آلونسو اسپانیایی و لاسانا دیارا فرانسوی را هم در خدمت دارد و با مارسلو، یک مدافع چپ برزیلی سریع را در رئال حاضر می‌بیند و به لطف حضور «رائول البیول» و «په‌په» در دفاع وسط هم دستش خالی نیست. حضور کاکای برزیلی در پست رابط خطوط میانی و حمله و هموطنش کریس رونالدو در پست مهاجم آزاد و گلزنی مثل گونزالو ایگواین سرمایه‌‌هایی مناسب را در خدمت خود می‌بیند و کریم بنزما فرانسوی هم تا اطلاع ثانوی ماندنی شده است.

با این حال اگر قرار بود این نفرات کافی باشد، رئال دچار بحرانی نمی‌شد که پیگرینی را رفتنی کرد و تلاش‌ها برای جذب نفراتی که نام‌شان پیشتر آمد، به همین سبب صورت پذیرفته است.

اگر همه‌چیز دست مورینیو بود، اینک استیون جرارد انگلیسی و وسلی اشنایدر هلندی هم در خدمت کهکشانی‌ها بودند.

دلگرمی مورینیو این است که حتی اگر این نامداران نیامدند امثال رافایل فان درفارت را دارد تا با تکنیک کلان آنها رقبا را ساقط کند. بازی هفته نخست رئال در فصل جدید لالیگا که 6 شهریور در زمین مایورکا است، سخت‌ترین شروع ممکن در برابر تیم حائز رتبه پنجم فصل پیش خواهد بود، اما آقای خاص تمرینات سفت و سخت و وسیعی را برای تیمش پایه‌گذاری نموده است. مارسلو معترف است که هیچ‌یک از مربیان اخیر کهکشانی‌ها این طور عرق آنها را در نیاورده بود.

مورینیو در ترسیم خطوط کلی و اصلی کارش به پرز رئیس بسیار ثروتمند و بازیکنان رئال گفته است: باید به صورت یک گروه واحد و بدون کوچک‌ترین غروری کار کنیم. عصر تکبر در برنابئو پایان یافته زیرا جامی نبرده‌ایم که افاده آن را بفروشیم. تنها راهمان برای رسیدن به مقصد پیدا کردن یک هویت مشخص و محکم و کار به صورت یک تیم است و من هیچ‌گاه اجازه نداده‌ام افراد و کارهای انفرادی مشخصه اصلی تیمم باشد.

قرارداد دی ماریا با رئال که اخیرا بسته شده 6 ساله است و قرارداد خود مورینیو 4 ساله است،‌ اما بسیار بعید است او تا آن موقع بماند.

سایت S.I. com 
مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها