عملیات امداد به روستائیان آغاز شد

با گذشت 4روز از زلزله جمعه سیاه در بم ، اجساد قربانیان همچنان از زیر آوار خارج می شود. بر اساس آخرین خبرها تعداد کشته شدگان از مرز 25 هزار نفر گذشت. به گزارش خبرنگاران اعزامی «جام جم» به منطقه
کد خبر: ۳۴۲۸۰

، از صبح دیروز بار دیگر تیمهای امدادی مستقر در محل آخرین تلاشهای خود را برای یافتن افراد زنده احتمالی آغاز کردند و موفق شدند 13نفر از کسانی را که در یک قدمی مرگ قرار داشتند ، نجات دهند. در میان افراد زنده ای که به طرز معجزه آسایی از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اند، یک پسر بچه 7ساله بود که بدون هیچ آسیبی در زیر آوار زنده باقی مانده بود. همچنین دختر بچه 6ماهه ای نیز در آغوش مادرش زنده بود که این کودک برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه مادر این کودک در همان دقایق اولیه جان خود را از دست داده بود.

پرنده خوشبختی

این گزارش حاکی است ، در ادامه امداد رسانی و زنده یابی در ویرانه های بم ، یک گروه امدادی هنگام عبور از مقابل یک ویرانه ، صدای پرنده ای را شنیدند که از زیر آوار به گوش می رسید. وقتی ماموران برای کمک به این پرنده آوار را کنار زدند ، با مشاهده 4نفر که به طرز معجزه آسایی زنده مانده بودند ، آنها را نجات دادند.

اعلام نیاز به کیسه های حمل جسد

از سوی دیگر ، روز گذشته مسوولان ستاد بحران در منطقه زلزله زده برای حمل اجساد تقاضای کیسه های مخصوص را کردند. در حال حاضر همچنان آواربرداری از 6منطقه شهر با جدیت ادامه دارد و اجساد قربانیان پس از خارج شدن از زیر آوار به محل گورهای دستجمعی منتقل و پس از تشخیص هویت توسط تیم کارشناسی ، به خاک سپرده می شوند. در این ارتباط از صبح دیروز مسوولان اداره ثبت احوال درمحل مستقر شدند تا در خصوص ثبت هویت قربانیان اقدام لازم را صورت دهند.

صدور اطلاعیه در بروکسل

از سوی دیگر اتحادیه اروپایی در بروکسل ، روز گذشته با صدور اطلاعیه ای خواهان کمک مردم اروپا به زلزله زدگان بم شد و در این ارتباط یک بیمارستان صحرایی به همراه چند امدادگر و سگ زنده یاب از بروکسل عازم منطقه بم شد. مراسم عزاداری در بم گزارش خبرنگاران اعزامی «جام جم» از منطقه حاکی است ، روز گذشته ، یک مراسم عزاداری با حضور خانواده قربانیان ، اتباع پاکستانی ، افغانی و امریکایی برگزار شد. در این مراسم که با استقبال گسترده امدادرسانان و نیروهای مردمی برگزار شد ، یاد و خاطره قربانیان گرامی داشته شد.

تنها 20درصد آواربرداری

آخرین خبرها حاکی است ، با وجود امدادرسانی و حضور نیروهای مردمی در منطقه تاکنون 20درصد از ویرانه های زلزله بم آواربرداری شده است و با توجه به وسعت تخریب از صبح امروز (سه شنبه) وسایل سنگین موتوری ، آواربرداری را به صورت گسترده آغاز خواهد کرد. در حال حاضر برخی از کسانی که بستگان خود را در این زلزله از دست داده اند ، از مسوولان درخواست می کنند تا در خصوص وضعیت خانواده و بستگان آنها اطلاعات لازم ارائه شود. گفتنی است با توجه به انتقال مجروحان به شهرهای مختلف ، قرار است فهرست مجروحان از سوی مسوولان بیمارستان ها به وزارت کشور ارسال شود.

هر 15نفر یک خانه

در شرایط فعلی هر 15 امدادگر با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند تنها قادر به آواربرداری و جستجو در یک خانه ویران شده هستند. با سپری شدن 4روز از زمان وقوع زلزله ، هم اکنون بوی تعفن شهر را فرا گرفته است و همین موضوع امدادرسانان را با مشکل مواجه کرده است . در این خصوص مسوولان بهداشتی درصدد هستند تا با استفاده از امکانات موجود ، از بروز بیماری های ثانویه جلوگیری کنند. به همین منظور از مردم درخواست شده است ، برای امدادگران و مردم ساکن در محل ماسک ارسال کنند.

علامت گذاری نیروهای زنده یاب

گروه امدادرسانان خارجی که از امکانات الکترونیکی پیشرفته زنده یاب استفاده می کنند ، با حضور در ویرانه ها در صورتی که متوجه موجود زنده ای در زیر آوار شوند ، محلها را علامت گذاری می کنند و بلافاصله نیروهای امدادی فعالیت خود را برای خارج کردن این افراد آغاز می کنند.

درگذشت 1000 قربانی

خبر دیگری حاکی است ، 1000نفر از مجروحان زلزله بم که توسط نیروهای امدادی برای مداوا به بیمارستان های مختلف کشور منتقل شده بودند ، به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و پیکر این قربانیان برای دفن به زادگاهشان بم انتقال یافت. روز گذشته در بم اعلام شد ، اعضای خانواده های جان باخته در زلزله بم ، در کنار هم دفن می شوند.

180مدرسه ویران شد

براساس آخرین آمارهای ارائه شده ، 180مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی در بم 100درصد ویران شده است و بازسازی این مدارس نیاز به عزم ملی دارد. گزارش دیگری حاکی است ، دانشگاه بم نیز تخریب شد و متاسفانه تعدادی از دانشجویان که در میان آنها افراد غیربومی نیز مشاهده می شود جان خود را از دست داده اند.

تردد فقط با مجوز

روز گذشته وزارت راه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به حضور گسترده مردم و افراد غیرمتخصص ، با وقوع زلزله بم شاهد ترافیک سنگین زمینی در محورهای مواصلاتی بم هستیم که این موضوع امدادرسانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است. لذا تردد در مسیر کرمان بم از این پس تنها با مجوز اداره راه کرمان امکانپذیر است و افرادی که مجوز لازم را کسب نکرده اند از ورودشان به بم جلوگیری خواهد شد.

کمک نیروی انتظامی

روز گذشته مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد ، یک روز از حقوق پرسنل نیروی انتظامی تهران بزرگ به همراه کاروان کمکهای غیرنقدی و 10پزشک به منطقه اعزام شدند و در این ارتباط 50نفر از پرسنل انتظامی در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفتند.

شایعه زلزله در زاهدان

خبرنگار «جام جم» از زاهدان گزارش داد ؛ سحرگاه دیروز شایعه ای در زاهدان انتشار یافت که شهروندان ساکن در این منطقه را نگران کرد. در پی وقوع زلزله در بم ، روز گذشته اعلام شد که تا چند ساعت آینده زاهدان با زلزله مهیبی روبه رو خواهد شد که با پخش این شایعه ، بسیاری از خانواده ها از بیم تکرار حادثه بم با فرزندان خردسال خود ساعتها در خیابان ها سرگردان بودند و عده ای دیگر به اطراف شهر پناه بردند.

ملایری ها بازسازی
2روستای تخریب شده بم را عهده دار شدند

فرماندار ملایر در جلسه حوادث امروز غیرمترقبه این شهرستان (صبح دیروز) اعلام کرد: بازسازی 2روستای تخریب شده در زلزله اخیر توسط این شهرستان به عنوان یک حرکت نمادین مورد توافق قرار گرفته است . الهی تبار گفت : شهرستان ملایر به نوبه خود در 2بعد به کمک آسیب دیدگان خواهد شتافت ؛ در ابتدا مهار بحران و کمکهای فوری به آسیب دیدگان و در مرحله دوم بازسازی منطقه ، مدنظر است .

اعلام آمادگی یک جانباز ساوه ای
برای اهدای کلیه خود به آسیب دیدگان زلزله بم

یک جانباز ساوه ای برای اهدای کلیه خود به آسیب دیدگان زلزله بم اعلام آمادگی کرد. امیر خارکش ، جانباز 35ساله ساوه ای با ارسال نامه ای به فرمانداری و ارگان های ذی ربط این شهرستان اعلام کرد: با توجه به این که توان مالی کافی برای کمک به زلزله زدگان را ندارد ، حاضر است یک کلیه خود را به مصدومان نیازمند اهداء کند.

«مرصاد» امنیت بم را به عهده گرفت

سردار قالیباف حفظ امنیت منطقه زلزله زده بم را به عهده نیروهای قرارگاه مرصاد و ابوذر واگذار کرد. رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام این خبر گفت : با تلاش گروههای امداد سپاه در یک روز بیش از 20نفر زنده از زیر آوارهابیرون آورده شدند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها