هواپیمای حامل پادشاه عربستان و رئیس جمهوری سوریه بعد از ظهر جمعهدر فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت به زمین نشست.
کد خبر: ۳۴۲۷۸۹

به گزارش مهر به نقل از شبکه الجزیره، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که در دمشق سه دور مذاکره با یکدیگر برگزار کردند، بعد از ظهر جمعه با هواپیمای اختصاصی ملک عبدالله  وارد فرودگاه بیروت شدند.

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان در فرودگاه رفیق الحریری رسما از سران سوریه و عربستان استقبال کرد؛ نبیه بری رئیس پارلمان و سعدالحریری نخست وزیر لبنان نیز در این مراسم حضور داشتند.

قرار است سلیمان، اسد و عبدالله نشست سه جانبه ای را برای بررسی تحولات لبنان و دیگر مسائل مهم عربی و منطقه ای برگزار کنند.

از سوی دیگر شبکه الجزیره گزارش داده بود امیر قطر هم عصر امروز به بیروت سفر می کند.

الجزیره اعلام کرد : رهبران عربستان و سوریه در سایه به وجود آمدن تنش به سبب حکم مبتنی بر حدس و گمان دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری که انتظار می رود صادر شود، وارد بیروت می شوند.

دیدار اسد و پادشاه عربستان در دمشق

بشار اسد رئیس جمهور سوریه، روز پنجشنبه با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که برای سفری دو روزه به دمشق سفر کرده است، دیدار کرد.

این دو رهبر عرب به بررسی تحولات منطقه و مواضع کشورهای عربی به ویژه در سایه درخواست‌های اسرائیل و آمریکا از فلسطینی‌ها برای ورود به مذاکرات مستقیم پرداختند.

در این دیدار مساله لبنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و سوریه و عربستان متعهد شدند که با همکاری یکدیگر در راستای تحقق ثبات در لبنان تلاش کنند.

در بیانیه رسمی که از سوی دفتر ریاست جمهوری سوریه منتشر شد، اسد و ملک عبدالله بر حمایت از توافق حاصل شده در لبنان از زمان تشکیل دولت وحدت ملی و حمایت از وحدت و ایجاد اعتماد میان لبنانی‌ها تاکید کردند.

بشار اسد و پادشاه عربستان تاکید کردند:‌ اوضاع کنونی عربی و چالش‌هایی که اعراب با آن روبرو هستند به ویژه در خصوص مساله فلسطین نیازمند تلاش مضاعف در جهت ارتقاء سطح روابط کشورهای عربی و بررسی راهکارهای تحکیم همبستگی و حمایت از همکاری عربی مشترک است.

بشار اسد و پادشاه عربستان بر لزوم تحقق آشتی ملی فلسطینی‌ها به عنوان تضمین کننده اصلی دستیابی ملت فلسطین به حقوق قانونی‌شان تاکید کرده و از مواضع ترکیه برای حمایت از فلسطینی‌ها و شکستن محاصره نوار غزه تقدیر نمودند.

پادشاه عربستان و رئیس جمهور سوریه بر اهمیت یکسان ساختن تلاش‌ها به منظور مجازات اسرائیل به دلیل جنایتش علیه ناوگان آزادی و انجام مسئولیت‌های جامعه جهانی و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به محاصره و توقف شهرک سازی‌ها تاکید نمودند.

در خصوص عراق نیز پادشاه عربستان و بشار اسد تاکید کردند:‌ دولت وحدت ملی باید هرچه سریعتر با حضور تمامی گروه‌های سیاسی و در جهت حفظ امنیت و ثبات عراق تشکیل شود.

این در حالی است که دولت سوریه به آمریکا توصیه کرده است که در خصوص سفر ملک عبدالله بن عبدالعزیز به دمشق دخالت نکند.

دولت سوریه اعلام کرده است که دو کشور راه‌های تحقق ثبات در خاورمیانه را بهتر می‌دانند.

این واکنش سوریه به اظهارات فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بود. کراولی اعلام کرده بود:‌ ملک عبدالله بن عبدالعزیز نقش هدایتی در منطقه ایفا می‌کند و سفر آتی‌اش به سوریه و لبنان در راستای تلاشش جهت تحقق صلح و بهبود اوضاع منطقه است.

این در حالی است که بشار اسد و پادشاه عربستان امروز جمعه به لبنان سفر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها