نویسنده‌ای که در آسمان‌ها گم شد

سرنوشت زندگی و نوع مرگ آنتوان دو سنت اگزوپری فارغ از وجه نویسندگی اش همیشه برای آشنایان و اهالی ادبیات جذاب بوده و شاید به همین خاطر است که حالا بعد از گذشت 66 سال از مرگش، خبر پیدا شدن چندین عکس تازه از این نویسنده فرانسوی، دوستداران او را ذوق‌زده کرده است.
کد خبر: ۳۳۴۵۵۵

روایت شاعرانه و حتی کودکانه او از مسائل کاملا جدی زندگی در اثر جاودانه اش «شازده کوچولو» توجه بسیاری از دوستداران ادبیات را به خود جلب کرد.

مخاطبان او تنها کودکان نبودند و به قولی «کودکان 70 ساله» هم شیفته قصه‌های این خلبان فرانسوی شدند؛ اما مرگ غم انگیز و مرموز او هر چقدر علاقمندان او را سوگوار کرد، به شهرت این نویسنده خوش ذوق افزود.

اگزوپری 21 سال داشت که به خدمت سربازی رفت و یک سال بعد موفق به اخذ گواهینامه خلبانی شد و او را به نیروی هوایی دعوت کردند. مخالفت خانواده نامزدش، او را مدتی از آسمان‌ها دور کرد اما با به هم خوردن رابطه او با نامزدش، اگزوپری دوباره توانست پرواز را تجربه کند.

در همین سال‌ها بود که او تجربیاتش از پرواز را در قالب داستان به چاپ رساند. با انتشار کتاب « رواز شبانه» همراه با مقدمه آندره ژید در سال 1931 او دیگر علاوه بر یک خلبان ماهر، نویسنده مشهوری هم در فرانسه به حساب می‌آمد، با این حال اما شهرت او سال 1943 جهانی شد؛ یعنی زمانی که نویسنده خلبان شاهکارش را منتشر کرد. شازده کوچولو شاهکار اگزوپری و یکی از شاهکارهای ادبیات جهانی است‌ که در قرن اخیر از آن به عنوان سومین کتاب پرخواننده جهان نام می‌برند.

اما همه چیز وفق مراد نویسنده مشهور نماند، تنها یک سال پس از انتشار شازده کوچولو اگزوپری برای همیشه در آسمان‌ها ناپدید شد.

او در 31 ژوئیه 1944 برای پروازی اکتشافی برفراز فرانسه اشغال شده از جزیره کورس در دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پس از آن دیگر هیچ‌گاه دیده نشد.

حالا و پس از گذشت بیش از 6 دهه از مرگش 4 عکس چاپ نشده از او به دست آمده است که شاید بتوان قسمتی از رازهای زندگی او را مشخص کرد.

این 4 عکس در آخرین روزهای زندگی این نویسنده در محل خدمتش در جزیره کورس گرفته شده و چهره این نویسنده توسط خواهرزاده‌اش شناسایی شده است.

کتاب شازده کوچولو این نویسنده از سوی محمد قاضی و احمد شاملو به فارسی برگردانده شده است.

میثم اسماعیلی 
گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها