زمانی برای دیوانگی گلبول ها!

بتازگی معلوم شده بیشتر افرادی که لوسمی می گیرند برای مدت طولانی از بیماری خود بی خبر بوده اند و تنها زمانی که به صورت اتفاقی برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه مراجعه کرده اند، متوجه وضعیت دردناک خود شده اند.
کد خبر: ۳۳۳۶۵
در تعریف لوسمی می توان به یک جمله کوتاه بسنده کرد؛ تکثیر و ترشح غیرطبیعی سلولهای دستگاه خونساز در خون ، مغز استخوان و بافتهای دیگر بدن.
در یک دسته بندی ساده ، لوسمی را به 2 گروه کلی تقسیم می کنند؛ نوع حاد و مزمن احتمال وقوع هر دوی اینها در مردان بیشتر از زنان بوده و با بالا رفتن سن نیز افزایش می یابند به طوری که بیشترین آمار ابتلا را می توان در اشخاص بیشتر از 65 سال دید.

چه عواملی موجب ایجاد سرطان خون می شوند؛

اما عللی که بیشتر در پیدایش آن دخیل هستند، عبارتند از:
وراثت: دسته ای از بیماری های وراثتی نظیر سندرم داون یا منگولیسم.
سندرم کلاین فلتر، برخی کم خونی ها نظیر آنمی فانکنونی و... با پیدایش بیماری ارتباطی مستقیم دارند.
پرتوتابی پس از انفجار بمب اتمی: در ژاپن مشاهده شد در افرادی که از این حادثه جان سالم به در برده اند میزان بروز لوسمی تا حد زیادی افزایش یافت ، بنابراین این طور استنباط شد که تماس مکرر یا شدید با امواج رادیواکتیو می تواند در پیدایش سرطان خون نقش داشته باشد.
تماس با مواد شیمیایی نظیر بنزن که در صنایع شیمیایی ، پلاستیک سازی و دارویی به عنوان حلال به کار می رود و نقش آن در وقوع لوسمی ثابت شده است.
کشیدن سیگار و تماس با فرآورده های نفتی ، مایعات معطر، علف کش ها و آفت کش ها
داروهای ضدسرطان که علت اصلی ایجاد لوسمی وابسته به درمان هستند و معمولا 4 تا 6 سال پس از تماس ایجاد شده و عوارض بازگشت ناپذیری برجای می گذارند.

علائم لوسمی چیست؛

بیماران مبتلا اغلب اوقات با علائم غیراختصاصی نظیر خستگی ، ضعف ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، خونریزی ، کبود شدن پوست بر اثر کوچکترین ضربه وارده و گاهی درد استخوان ، سرفه غیراختصاصی و سردرد مراجعه می کنند.
نکته بسیار مهم درباره لوسمی این است که تقریبا نیمی از بیماران پیش از تشخیص سرطان علایم بالا را برای مدت 3 ماه یا بیشتر بدون اطلاع قبلی داشته اند، بخصوص درباره نوع مزمن که به خاطر تدریجی بودن سیر وقوع بیماری تشخیص آن گاهی سالها به طول می انجامد.

آیا ابتلا به سرطان خون پایان راه است؛

بزرگترین مشکلی که درباره لوسمی وجود دارد این است که افراد مبتلا تصور می کنند دیگر هیچ راه بازگشتی برایشان وجود ندارد، هر چند نباید با گفتن جمله همه چیز درست می شود، بیش از پیش به این افراد امیدواری داد، اما در چند سال اخیر به واسطه استفاده از روشهای مختلف درمانی توانسته اند تا حد امکان از مرگ و میر زودرس مبتلایان جلوگیری کرده و مرگ آنها را به تاخیر بیندازند.
معمولا برای درمان بیمار مبتلا به لوسمی 2 فاز را در نظر می گیرند:
1 -درمان تحکیمی
2 -درمان پس از سپرنت.
بیماری در فاز اول به واسطه شیمی درمانی و تزریق خون و پلاکت سعی می کنند لوسمی را به صورت کنترل شده درآورند و در فاز دوم که به منظور پیشگیری از عود مجدد و ازدیاد عمر بیمار است با انجام آزمایش های منظم و داروهای خاص بازگشت شرایط نخست را مهار می کنند.
در سالهای اخیر برای درمان لوسمی از روش جدیدی به پیوند مغز استخوان نیز کمک می گیرند که البته چون این روش نیازمند انجام آزمایش های دقیق ، یافتن دهنده گیرنده مناسب و رعایت شرایط قرنطینه پس از جراحی است که معمولا به صورت کامل انجام نمی شود هنوز نتوانسته به عنوان یک روش درمانی مطلق مورد استفاده قرار بگیرد.
از آنجا که لوسمی بیماری برگشت پذیربوده و در صورتی که تحت کنترل نباشد دوباره به وضعیت نخست باز می گردد، حتی پس از انجام کلیه مراحل درمانی و بهبود نیز باید شخص تا پایان عمر زیر نظر پزشک باشد تا از عود مجدد آن جلوگیری به عمل آید.
در یک جمعبندی کلی می توان گفت در اوایل قرن 21 هنوز هم لوسمی به عنوان یکی از بیماری های با مرگ و میر بالا تلقی می شود که مثل خیلی دیگر از سرطان ها بدون مقدمه قبلی به سراغ شخص می آید و جز نکاتی که درباره پیشگیری از آن ذکر شد هیچ راه اساسی برای مقابله و شاید مهمترین عاملی که می توانددر مهار و کنترل آن موفق باشد، تشخیص بموقع است و این تشخیص امکان ندارد مگر این که هر فرد بویژه بالای 35 سال به طور مکرر و هر چند ماه یک بار کلیه آزمایش های مربوط به خون را انجام دهد تا در صورت مشاهده هر گونه اختلالی بلافاصله برای درمان اقدام کند.

شادی باباخانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها