دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین

همکاری ناتو با قاچاقچیان مواد مخدر/ هر روز برای مبارزه با قاچاقچی ها شهید می‌دهیم

ورود موادمخدر به کشور از مسیرهای جدید

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد: علاوه بر انسداد بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، ایران انسداد مرز مشترک میان کشورمان با پاکستان را شروع کرده‌ است و امیدواریم تا 2 سال آینده این مرز مسدود شود، اما امروزه بخش زیادی از موادمخدر از طریق دریای عمان و اقیانوس هند وارد کشورمان می‌شود. به گزارش «جام‌جم» سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان اظهار کرد: در تلاشیم تا با انسداد کامل مرزهای ایران، کشورمان را در برابر ورود موادمخدر واکسینه کنیم و تاکنون با اقدامات مهندسی همچون حفر کانال، ایجاد خاکریز، احداث دیوار بتنی و سیم خاردار، نصب رادار، برجک‌های مرزی و دوربین توانسته‌ایم بیش از یکهزار و 500 کیلومتر مرز مشترک کشورمان را با افغانستان مسدود کنیم.
کد خبر: ۳۳۰۴۳۴

وی با بیان این که مصرف جهانی موادمخدر، براساس آمار دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل، 4500تن در سال است، گفت: در برخی مناطق افغانستان که تحت حاکمیت ناتو هستند و افغان‌ها آنجا را عاری از کشت خشخاش کرده‌اند، کشت شاهدانه جایگزین شده و تولید حشیش به سرعت جای تریاک را گرفته است.

احمدی‌مقدم در این دیدار تصریح کرد: تاکنون بی‌ثباتی موجود در کشور افغانستان، ناامنی‌های مرزی در 30 سال گذشته تا قبل از انسداد مرزهای شرقی و از همه مهم‌تر موادمخدر مشکلات بزرگی را در طول 3 دهه گذشته برای جمهوری اسلامی ایران به ‌همراه داشته است.

افغان‌ها را اخراج نمی‌کنیم

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: مساله اصلی، مساله اقتصاد و رفاه مردم افغانستان است، اگر کارگران افغانی در ایران مشغول به فعالیت نباشند، منابع کشاورزی و درآمد داخلی کشورشان، به تنهایی کفاف مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد، زیرا بخش عمده‌ای از درآمد ملی افغانستان، از کشور ایران به دست می‌آید.

وی با بیان این که 3 میلیون نفر از پناهندگان مجاز و غیرمجاز افغانی در ایران به کار و فعالیت مشغولند، گفت: 2 میلیون نفر آنان نیروی کار هستند و بخش زیادی از فرصت‌های شغلی را اشغال کرده‌اند، تلاش ایران در این زمینه، بر مبنای اخراج افغان‌ها نیست، بلکه با توجه به تصمیمات شورای امنیت ملی، کوشش می‌کند تا حضور افغان‌ها را قانونی و کنترل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها