استالین به فنلاند حمله کرد

جام جم آنلاین  64 سال پیش در روز 30 نوامبر سال 1939 میلادی استالین رهبر اتحاد شوروی به نیروهای ارتش سرخ فرمان حمله به کشور کوچک فنلاند را داد.کشور فنلاند در جریان جنگ اول جهانی 1914 تا 1918 میلادی از روسیه تزاری جدا شده بود و مرز 2 کشور در فاصله ده ها کیلومتری از شهر پتروگراد
کد خبر: ۳۲۶۹۴
(لنین گراد بعدی و سنت پترزبورگ کنونی) مشخص شده بود.

 history2

استالین در سال 1939 میلادی پس از اینکه لهستان را با هیتلر تقسیم کرد از آسیب پذیری این مرز و حمله به دومین منطقه اقتصادی شوروی از طریق خاک فنلاند نگران گردید.
وی به فنلاندی ها پیشنهاد کرد مرز جنوبی خود در منطقه کارلی را در ازای دریافت سرزمین های شمالی تر عقب ببرند.
وی در عین حال از آنها خواست یک پایگاه دریایی در هانکو بندر جنوبی فنلاند ایجاد کند.
دولت فنلاند با مبادله ارضی موافق بود اما حاضر نشد با دادن یک پایگاه نظامی حاکمیت خود را قربانی کند.
بنابراین مذاکرات دولت فنلاند با دیکتاتور شوروی قطع شد.
فنلاندی ها استحکامات مرز 140 کیلومتری خود با شوروی را تحکیم کردند.

 history6

این خط مرزی به نام خط مانرهایم نام یک مارشال فنلاندی که در سال 1917 میلادی نیروهای بلشویک را عقب رانده بود شناخته می شد.
سرانجام استالین بدون آنکه به فنلاند اعلان جنگ دهد به این کشور حمله کرد.

 history1

کشور کوچک فنلاند ناگزیر به مقابله با 400000 سرباز ارتش سرخ شد که با پشتیبانی 1500 فروند هواپیما و 2000 دستگاه تانک به این کشور حمله کرده بودند.
علی رغم عدم موازنه نیروها و ناگهانی بودن این جنگ که به جنگ زمستانی مشهور شد ارتش سرخ ماه ها در منطقه مرزی با مقاومت فنلاندی ها مواجه شد و حتی فنلاندی ها در مناطق شمالی به پیروزی های قاطعی دست یافتند.

 history3

سرانجام استالین توانست بخش شرقی فنلاند را اشغال کند و در 12 مارس سال 1940 میلادی پیمان ترک مخاصمه با فنلاند را امضا کرد.
به این ترتیب در روز 30 نوامبر سال 1939 میلادی نیروهای ارتش سرخ به فرمان استالین به فنلاند حمله کردند اما علی رغم پیروزی نهایی نقاط ضعف ارتش شوروی فرماندهی ضعیف و انگیزه اندک نیروهای آن آشکار شد.
این مساله موجب شد هیتلر اطلاعات سودمندی در مورد نقاط ضعف ارتش شوروی کسب کرده و در روز 22 ژوئن سال 1941 به متحد سابق خود شوروی حمله کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها